|
SZÍNHÁZ:
HOGY VOLT 2003 -2004
|
|
|
|
|
SZÍNHÁZ BEST OF 2003
|
|
Legjobb társulat: CSAK EGY SZÖG /Mohácsi János/ Kaposvári Csiky G. Színház
Legjobb rendező: ZSÓTÉR SÁNDOR Kaukázusi krétakör A törpe Phaedra
Carol Ann Dufy: A világ feleségei
Legjobb előadás: KRÉTAKÖR A hideg gyermek Nézőművészeti Főiskola SIRÁJ
Legjobb alternatív előadás: BOLONDOK ISKOLÁJA R.: Balázs Zoltán
Legjobb stúdiószínházi előadás: GYÉVUSKA Pintér Béla Társulat
Legjobb operaelőadás: AZ ÓRIÁSCSECSEMŐ R.: Kovalik Balázs
Legjobb határontúli előadás: ANTIGONÉ R.: Bocsárdy László
Legjobb zenés előadás: VARRJAK VAGY NE VARRJAK ? R.: Rába Roland
Legjobb határontúli társulat: BEREGSZÁSZI ILLYÉS GYULA SZÍNHÁZ
A szarvassá változott fiú R.: Vidnyánszky A.
Legjobb gyermekelőadás: RÓZSA és IBOLYA Stúdió K R.: Fodor Tamás
Legjobb mozgásszínház: VÉRED ÍZE Katona Kamra R.: Uray Péter
Legjobb szabadtéri előadás: PULCINELLA Zsámbéki Nyár R.: Simon Balázs
Legjobb új magyar darab: FILÓ VERA: Szobalánynak Londonba
R.: Jámbor József Zsámbéki Nyár
Legjobb férfiszínész: TRILL ZSOLT A szarvassá változott fiú, Roberto Zucco
Legjobb színésznő: BÖRCSÖK ENIKŐ Kaukázusi krétakör, A világ feleségei
Legjobb egyéni produkció: BÁN JÁNOS Tar Sándor: Túlélési gyakorlatok
Legjobb versmondó: TÓTH ANITA Lesz vigasz Katona Sufni
Legjobb ezerarcú színész: HARKÁNYI ENDRE Kaukázusi krétakör
Legjobb énekes alakítás: BOTOS ÉVA Roberto Zucco Varrjak vagy ne varrjak?
Legjobb mellékszereplő: GERLE ANDREA Oidipusz Nyíregyházi M.Zs. Színház
Legígéretesebb pályakezdő: KURUCZ PÁL rendező Simon élete Merlin
Legemlékezetesebb előadás: A Krétakör LEONCE és LÉNÁ-ja a monostorapáti
hegyi forrás tisztásán, viharos éjszakában, fáklyafénynél...
Legvidámabb szomorú búcsúzás: A Hazám,Hazám utolsó előadása a monostorapáti
cirkusz-sátorban...
Legjobb zene: DARVAS BENCE Gyévuska
Legjobb hangeffektus: RAJKAI ZOLTÁN Véred íze
Legjobb díszlet: AMBRUS MÁRIA A törpe
V E N D É G J Á T É K O K
Legjobb előadás: MALYSH Oskaras Korsunovas Színház / Vilnius/
írta és rendezte: Marius Ivaskevicius
Legjobb rendezés: EIMUNTAS NEKROSIUS Meno Fortas Évszakok
Legjobb mozgásszínház: TEATR PIEŚŃ KOZŁA Krónikák R.: Grzegorz Bral
Legjobb monodráma: JEVGENYIJ GRISKOVEC /RU/ Hogyan ettem kutyát?
Legeredetibb produkció: CIRKUS CIRKÖR /SW/
Legnagyobb meglepetés: KÁPRÁZAT ÉS CSODA Moszkvai Vízicirkusz
A LEGJOBB DOLOG A VILÁGON: ENNYI JÓT LEÍRNI !!!
|
|
|
|
|
SZÍNHÁZ BEST OF 2004
|
|
Legjobb társulat: A NIBELUNG-LAKÓPARK Krétakör Mundruczó Kornél
Legjobb rendező: BALÁZS ZOLTÁN Négerek Maladype
Legjobb előadás: MIZANTRÓP Krétakör Schilling Árpád
Legjobb határontúli előadás: TÓTÉK Vidnyánszky Attila Beregszászi Színház
Legjobb alternatív előadás: YVONNE, BURGUNDI HERCEGNŐ Szív Kamaraszínház
HORVÁTH KLÁRA
Legjobb stúdiószínházi előadás: MINDENNAPI KENYERÜNKI Ódry Bagó Bertalan
Legjobb operaelőadás: JENUFA Operaház Vidnyánszky Attila
Legkorszerűbb operaelőadás: LOHENGRIN Operaház Katharina Wagner
Legjobb opera- zene: SÁRY LÁSZLÓ Négerek
Legjobb énekes alakítás: BÁTORI ÉVA Jenufa
SÜMEGI ESZTER Lohengrin
Legjobb opera-együttes: NÉGEREK: FODOR BEATRIX, SZOLNOKI APOLLÓNIA
BÖRÖCZ LÁSZLÓ, GAVODI ZOLTÁN, HÁMORI SZABOLCS
Legjobb új magyar dráma: TÉREY JÁNOS: A NIBELUNG-LAKÓPARK Krétakör
Legjobb új magyar színmű: FORGÁCH ANDRÁS: HALNI JÓ Stúdió K
Legüdítőbb felújítás: BÁBELNA Tamási Zoltán, Scherer Péter, Tóth Joczó
Legjobb gyermekelőadás: FODOR TAMÁS és NÉMETH ILONA Stúdió K
CSIPKERÓZSIKA HAMUPIPŐKE
Legjobb bábelőadás: HAZUG Ódry Színpad Fodor Tamás és
Németh Ilona
Legjobb vizsgaelőadás: SZORONGÁS ORFEUM Ódry Simon Balázs
Peer Krisztián
Legjobb "mozgás"-színház: METRO Bodó Viktor Ódry Színpad
Legjobb szabadtéri: HAMLET Jámbor József Zsámbéki Nyári Színház
Legjobb jelmez: GOMBÁR JUDIT Négerek Maladype
Legötletesebb díszlet: SZEGŐ GYÖRGY Halni jó Stúdió K
Legjobb színész: GYABRONKA JÓZSEF Kurt Weill: Az Ezüst-tó
Krétakör: Paravarieté, Mizantróp, Nibelung
Legjobb színésznő: SZŰCS NELLI Tóték Beregszászi Színház
Legjobb énekes-színész: SZÉLES LÁSZLÓ A filléres opera Örkény I. Színház
Legjobb karakter-alakítás: SZABÓ GYŐZŐ Piszkavas Örkény I. Színház
Legjobb improvizatőr: TÓTH JOCZÓ Pszichoszínház, Hamlet /Zsámbék/
Határtalan határontúli
meglepetés: OROSZ MELINDA Tóték Beregszászi Színház
Legjobb ffi mellékszereplő: DÉVAI BALÁZS Négerek Maladype
Legjobb női mellékszereplő: SZABÓ MARGARÉTA Világtalanok Bp. Kamaraszínház
Legígéretesebb pályakezdő: KERESZTES TAMÁS Szorongás Orfeum, Puntilla
Hamlet /Zsámbék/, Motel
Legjobb versmondó: VALLAI PÉTER Térey: Paulus Magyar Rádió
Legjobb "felolvasó"-színház: NÁDASDY ÁDÁM Kamra
Legváratlanabb öröm: ÖRKÉNY ISTVÁN SZÍNHÁZ Piszkavas, Arab éjszaka
Legizgalmasabb előadások: BÁCSKAI JULI PSZICHOSZÍNHÁZA Merlin, Bp.Kamara
V E N D É G J Á T É K O K
Legjobb társulat: GARDZIENICE Metamorphosis Włodzimierz Staniewski
Legjobb előadás: VLAD MUGUR: HAMLET Kolozsvári Román Színház
Legjobb zenés színház: MARIA DE BUENOS AIRES /Astor Piazzolla - Horacio Ferrer/
Legjobb színész: SORIN LEOVEANU Hamlet Kolozsvári Román Színház
Legjobb mozgás-színház: DIVINA COMMEDIA Adasinsky Derevo
|
|
|
|
|
SZEMÜNK FÉNYEISpirál Bébik RS9 Stúdiószínház |
|
Először a Gyulai Várszínház Kazohinia előadásában láttuk őket, pompásan illeszkedtek az
eredeti rendezői koncepcióba. Ők aztán igazán off-off-ok, még az alternatív szcénán belül
is a legfrissebbek. Saját darabokat csinálnak, "még van bennünk...", később szándékoznak
majd "rendes" színműveket is játszani. A Szemünk fényei lazán összefűzött jelenet-csokor,
huszonévesek mindennapjai, éles ütközések, kedves cikizés, heves párkapcsolatok.
Bartus Marcell bizonytalankodó kamasz, lehet, hogy homofil, lehet, hogy csak gyerekes.
Kőszegi Judit, akire már a Kiállok érted-ben felfigyeltünk, humorával, Gulyás Vivien szi-
laj temperamentumával jeleskedik. Középponti figura Ivák Bence, gitározik is, zenét kom-
ponál, a többiekhez hasonlóan jól játszik és jól énekel.
Máris készül a következő opusz, a repertoáron is van néhány, fokozott érdeklődéssel néz-
zük majdand mindegyiket. |
|
|
|
|
ÉN A SZABADSÁGOT VÁLASZTOTTAM Balázs Zoltán Maladype |
|
Viktor Kravcsenko gyermekként csodálta apját, aki sztrájkvezérként állt a munkások élén
az 1905-ös forradalom idején. Ő maga is vasgyári munkás lett, onnan emelte ki az Októberi
Forradalom után egy még őszintén lelkes kommunista veterán. Mérnöknek tanul, vezetővé
válik, a proletárlétet felváltja az ötszobás nagypolgári luxus, az állandóan dugig telt fridzsi-
derrel. Az ukrajnai éhínség idején pártmunkásként rekvirálja el az utolsó szemig a parasz-
tok gabonáit, látja a csontig soványodott gyerekeket, de az ideologikus hit elvakulttá te-
szi. Érzékeli a nép, a cári időknél mélyebb nyomorát, a csinovnyikok, káderek féktelen dik-
tatúráját, de munkája, sikeressége mindent feledtet.
Kravcsenko 807 oldalas önéletírásából Balázs Zoltán a legjellemzőbb részleteket választot-
ta ki, heves szenvedéllyel vágja arcunkba a döbbenetes tényeket. Gyorsan beszél, szinte
szétrobbantja a düh és keserűség. Mert az önámító mondatok mélyén már ott lapul a ké-
tely, a régi igaz bolsevikok, így apja figyelmeztető szavait sem lehet elhessegetni. Elkezdőd-
nek a koncepciós perek, sorra végzik ki a forradalom vezetőit, Sztálin a legfrissebb ifjú ká-
derekre építi rémuralmát. Karriervágyból vagy kényszerből mindenki, így szerelme is besúgó lesz, ahogy
környezetében majdnem minden második ember. Nagy ideálja, az emberi arcu- latú Buharin
is bevallja, az imperialisták ügynöke, kém és áruló. Kravcsenko is sorra kerül, tizennyolc
hónapon át/!!!/, naponta kihallgatják, gyötrik, kínozzák, valami égi szerencsével megússza,
de vakhite végkép megrendül.
A borzalmak szennyes áradatát Balázs Zoltán közvetlen kiszólásai, váratlan megállásai eny-
hítik, ránk néz, kérdez, egyes részeket rövidítve foglal össze, egyetlen pillanatra sem veszí-
ti el a hallgatósággal való élő kapcsolatot. Kell is ez nagyon: az NKVD-s, ÁVH-s vallatófények
megtörik gőgös ellenállásunkat, majdnem összeroppant a kiszolgáltatott félelmek dermesz-
tő atmoszférája. Amit a Sötétség délben olvasásánál is éreztünk, de itt most egy "szabad-
lábon", ipari vezetőként dolgozó elit-ember vallomásával szembesülünk. A lepaktálás Hitler-
rel, a finn háború, fél Lengyelország és a Baltikum bekebelezése a végső csapás, hősünk a
háborúban már nem a szovjet rendszerért harcol, szülőföldjét, népét védi. Amikor tovább-
képzésre, azaz kémkedni küldik az USA-ba, kinyilatkoztatja, hogy a szabadságot választja.
Könyve 1946-ban jelenik meg, akkor még szerettük a nácikat legyőző Szovjetúniót, nem je-
lent meg, később indexre került, így most 70 év késéssel ismerjük meg. El kell olvasni, meg-
lentette a Maladype, sajnos, időszerű figyelmeztetés is: számos jelenség nagyon is hajaz
jelenünk formálódó rendszerére.
Balázs Zoltán heroikus vállalkozása, a könyv megtalálása, színre vitele, lenyűgöző szuggesz-
tivitású előadása az évad egyik legfontosabb színházi-közéleti eseménye.
|
|
|
|
|
III.RICHÁRD Kínai Nemzeti Színház/Peking/ Gyulai Shakespeare Fesztivál |
|
Ismerjük a pekingi operát: imádtuk az Isten veled ágyasom! Chen Kaige filmet, csodáltuk
a Vörös Sziklá-t az Operaházban, nemrég láttuk Pesten a Majomkirály-t. Wang Xiaoying
rendezése azonban az európai színház stílusában vezeti elő Shakespeare-t. Klasszikus kínai
öltözékek, mandarin nyelv, egyetlen ütőhangszeres pótolja a hagyományos hangszereket.
Emelt dikcióban szól a veretes textus, furcsa, hogy a vetítés csak tartalmi kivonatokat ad.
A vendégek arra hivatkoztak: máshol is így játszották, hogy a közönség figyelmét ne vonja
el a feliratozás/?!?/ Lehet, hogy a kínaiak lassabban olvasnak, de a mi élményeinket egyál-
talán nem csorbította Luk Perceval Macbethjének, a Nekrosius-i Hamletnek, vagy a dél-
koreai Vihar-nak
szövegvetítése.
A szuggesztív színészi jelenlét, az együttes fantasztikus játéka némileg feledteti a hiányt.
A pekingi operából átvett elemek, így a két majom-maszkú orgyilkos akrobatikája páratlan
élmény , a Lady Annát játszó, kecses gesztusokkal erősített áriában monologizáló Zhang
Xin pedig lenyűgöző lényével bűvöl el.
Zhang Dongyuban Richárdja az előadás biztos centruma, a gyilkosság-sorozat racionalitá-
sa után a bűntudat kétségeit is képes megmutatni, a vergődő őrület végkifejlet hosszú je-
lenete pedig
a produkció feledhetetlen csúcspontja.
Kár, hogy a nagy csatajelenet nélkülözte a pekingi opera akrobatikáját, nevetséges, hogy
az "Országomat egy lóért" szállóigét több nyelven is zászlókra írták. Wang Jianan, aki fo-
lyamatos ütős-effektusokkal kísért eddig is, a fináléban káprázatos dobszólójával az őrüle-
tig fokozta a feszültséget.
Gyula után Angliába tart az együttes,
a londoniak kicsit majd meglepődnek a shakespeare-
sorok nélküli III.Richárdon, mely azonban különlegességében tanulságos élményt nyújtott
a minden évben színházi csemegéket felvonultató Gyulai Shakespeare Fesztivál-on. |
|
|
|
|
HOGY VOLT !!! A szarvassá változott fiú 2004. nov.21. Thália |
|
VIDNYÁNSZKY ATTILA és a BEREGSZÁSZI SZÍNHÁZ végre újra Budapesten!!! A Nyári Hadjárat véget ért: a Monostori Erőd méteres falai beleremegtek a tavaly Zsámbékon bemutatott KIOLDÁS /Verebes Ernő/ atomrobbanásaiba, a zsámbéki hegytető rakétakilövő-állomásáról fejvesztve menekültek a szovjet katona-kísértetek a HÁROM NŐVÉR költői látomása elől, a Gyulai Vár pedig a Titkok Kapujává változott A SZARVASSÁ VÁLTOZOTT FIÚ nyomán. Minden erőd és minden néző megadta magát, győzött az igaz színház, a jövő magyar színháza!!! -------- melynek utóbbi előadását láthatjuk most majd a Tháliá-ban, nov.21-én. Zenei építkezésű oratórium Juhász Ferenc költeményéből, de igazi szerepek, változatos szituációk vizuálisan, mozgással, szuggesztív képekben megjelenítve. A legkisebb karakter is imponálóan kidolgozott és hatásos , Törőcsik Mari Anyá-ja és különösen Trill Zsolt Fiú-ja pedig megkoronázza ezt a zseniális előadást. Csak vájtszeműeknek! ----- És nincs osztályzat, ahhoz szűk a mi skálánk.
Reméljük, a Tháliában nem ez volt az egyetlen előadás. Egyszer biztosan nem elég. Beregszász pedig egyre messzebb van. Moszkva is, Párizs is, mert ott: fogják játszani !
|
|
|
|
|
HOGY VOLT Vlad Mugur: HAMLET Kolozsvári Román Színház 2004. aug. |
|
Dermesztően kezdődött: papírról és Óh, kárhozat!: ülve olvasták fel az első jelenetet...
Szerencsénkre, ez talán csak ironikus utalás volt a manapság járványosan terjedő mód-
szerre, elindult egy szinte hagyományos, színészre épített, kevés külsőséget használó,
a román színházkultúra erősségeire alapozott előadás.
Az együttes régimódi szövegfelmondást vegyített grimaszoló teatralitással, viszont azon-
nal kitűnt az egyszerűségében szuggesztív Claudius, még inkább a gyermekarcú Hamlet.
Utóbbi rövidesen tépett punk-maskarában, zöld tarajjal, meszes arccal jelent meg és
töretlen intenzitással, nagy belső erővel, egészen eredeti figurát alkotott. Nem antihős
alkatával, hanem játékának izzó igazságával, sokszínűségével győzött.
A rendező Vlad Mugur összefogott, jó ritmusú előadást formált, megbízhatóan kezelte
a teret és a minimál-díszletet, igazi nagyságot mutatott a Lenni vagy nem lenni, a többi-
ek által felolvasott /!!!/ monológjával és különösen a vívójelenet terített asztal mellett,
ülve, /istenem, megint ÜLVE, de most bejött.../, fejben lejátszott tusájában, ami egé-
szen felemelő finálét jelentett.
Láttunk egy hatalmas színházkultúra betonjára alapozott, repertoáron szereplő, szolidan
korszerű produkciót - egy igazi nagy Hamlettel. /v.ö., azaz vessük össze a mienkkel.../
|
|
|
|
|
HOGY VOLT! Jámbor József: HAMLET 2004 augusztus Zsámbék |
|
Jámbor József-nek nincs társulata, csak többszörös változtatással sikerül összehozni ezt
az alkalmit is. Kevés a próbaidő, műszaki akadályok garmadájával kell hadakozni és még
baleset, háttértragédia is sújtja az alkalmi produkciót. Mégis: igazi színház, különleges
élmény és egy későbbi nagy előadás ígérete születik a RakétaBázison.
Jámbor József, tér-álmodó és kellékvirtuóz, bejátssza a végzetet visszhangzó betonsilók
mélyét és magasát, a lánctalpakhoz szokott padlaton autók cikáznak, a pilléreken PVC-
csövek kúsznak, a falakon fóliadrapériák. Napjaink talmi tükörcserepei, az Idő groteszk
klaviatúrája, csupa mesterséges vacak, a műanyagok szégyenteli örökkévalósága. Félelme-
tes játéktér, grandiózus terep a csatázó szenvedélynek,--- amely képtelen megjelenni. A
Szellem alant jár, a játék is: hol van Hamlet, hol a királyi dán ?!?
Sajnos, Bertók Lajos csak alkatilag, képességeiben hős, valami elnagyolt izgága sietség, a
következetlen szövegmondás, a külsőséges gyorsaság torzóvá rémíti az elképzelést. Érté-
kelhetetlen a királyi pár: a körülmények ismeretében Margittai Ági és Bíró József hősi-
es helytállását kell dicsérnünk.
De azután belép Polonius: Derzsi János, aki rövid szerepében páratlanul hiteles, Tóth
Jocó Színészkirályként adja az ezerarcú virtuóz SzínészJocót és beindul a cselekmény, a
környezet erővonalai mentén izzik fel a dráma. Az első nagyjelenet a Laertes-Ophélia-Po-
lonius trió búcsúképe, ütések, ölelések, szavak és jótanácsok heves villogása, színészi-
rendezői bravúr ! Begurul Lakner bácsi gyermektruppja, Jéger Janka pedo-dominaként
bravúrosan debütál, Ophélia annyiszor kórtani esetté gyalázott monológját pedig Szoták
Andrea hitelesíti némaságában szuggesztív, szavaiban szédítő tudattalan energiákat moz-
gósító, visszafogottságában döbbenetes erejű játékával. Keresztes Tamás Laertesze már
a királyi számonkérés kamaszos hevességével és a temetői dulakodás szertelen akrobati-
kájával meghódít, a vívójelenet szó szerinti forgatagában aztán mindannyiunkra zúdítja
káprázatos tehetségének vulkánikus kitöréseit.
Jóízűen bumfordi Osrickjával Vásári József biciklizésben, komikumban egyaránt kiváló.
Maday Gábor nemcsak a zárójelenetben áll a darab tengelyében, létezésének súlya, je-
lenlétének ereje, hangjának árnyalt nyúgalma végig a kaotikus létezés ellenpontjává nő.
Reveláció Jéger Zsombor, aki méltán orozza el a Színészkirály rizsáját, olyan pudingot
főz belőle, hogy a nagyérdemű és a társulat egyaránt bámulva élvezi a gyermektehet-
ség gyönyörű csodáját. Még a kiköpött norvég Halmi Gábor is csak ájultan lesi a nor-
vég jambusait magától értetődően szinkrontolmácsoló színészpalántát.
Itt a Hatos Rakéta Hangárnál igazán korszerű, ötletben és értelmezésben gazdag Hamlet
született. Tér, látvány, tempó, mozgás: nagyszerű rendezői elképzelés, -- érdemes lenne
hozzá teljes értékű együttest, próbaidőt és persze mindig is esőmentes Jó Időt adni...
Mert Hamletünk győzött a nemzetközi párviadalban, mindennek ellenére, --- de mikor ta-
nulunk már végre valamit is mindebből ?
|
|
|
|
|
HOGY VOLT! PULCINELLA KÖZLEGÉNY, újra !!! 2004. július |
|
Bár a toptipp.hu Best of 2003 listáján a legjobb szabadtéri előadás címét kapta, a máso-
dik nyáron újabb örömöket hozott, feszesebb, tempósabb, még bravúrosabban össze-
hangolt lett a négynyelvű, háromnemzetiségű produkció. Koncentrálódott a játéktér,
kimaradt a felesleges szövegalámondás: nagyszerűen értette így is mindenki, annyira szi-
laj, annyira intenzív volt a játék.
Simon Balázs már a büchneri alapok groteszk vásári játékká alakításával, a soknyelvűség-
gel, a commedia del' arte beépítésével eredetit alkotott. Sikerrel kovácsolta össze a kü-
lönféle stílusban játszó szereplőket: Claudiu Bleonț izgága Doktora éppoly hatásos volt,
mint Andrea Collavino finoman redukált Közlegénye, vagy Ioana-Cristina Gajdo szenve-
délyes alakítása. Az olasz színészek végtelen kulturáltságukkal tűntek ki, amelynek semmi-
képpen sem mond ellent Nicola Cavallari harsány Tamburmajorja. Harmonikával és anél-
kül egyaránt nagyszerű volt Keresztes Tamás, felejthetetlen tragikai mélységek sötétlet-
tek Máhr Ágnes Margójában. És hogy él és hogy énekel Elena Popa, hogyan suhan és
lebeg a szilfidmozgású Fatma Mohamed !!!
Röpül a körhinta és szól Pacsay Attila mindig találó zenéje, mámorosan éljük meg az iz--
galmas közeget, a dráma abszurd felfutását: ez az előadás igazán nemzetközi, mert a meg-
valósítás szintje a legmagasabb nemzetközi szinten is kiváló !!!
Irigyeljük hát a komáromi, veneziai és a perugiai közönséget, ők még láthatják...!
|
|
|
|
|
PÉCSI ORSZÁGOS SZÍNHÁZI TALÁLKOZÓ POSZT |
|
Az idei válogatás Csengery Adrienne-t dicséri, hiába, ő művész, de nem függ színházak-
tól, kapcsolatoktól, 130-ból valóban a legértékesebbnek tűnőket tette a versenylistára.
Büszkén mondhatjuk, a mi ajánlataink kiemelten képviselve vannak. A Krétakör Siráj-a,
Nyíregyházáról Forgács Péter a Három madár-ral, a kaposváriak Mohácsi János: Csak
egy szög-ével. Kedvenc rendezőink egytől egyig helyet kaptak, Zsótér Sándor: Kauká-
zusi krétakör, Vidnyánszky Attila: Roberto Zucco, Balázs Zoltán: Teomachia, a pécsi
Harmadik Színház Macskajáték-a /Vincze János/.
Nehéz lesz díjakat osztani, de hát nem is az a lényeg. Fontos, hogy a színházak egymástól
a legjobbat láthatják majd, a közönség pedig belekóstolhat az igazi színház csodájába.
Az OFF-programban természetesen számtalan toptippes ajánlatunknak örülhetünk. A vég-
zős fősulisok a Szorongás orfeum-mal, a Metro-val, a színész-bábosok pedig a Minden-
napi kenyerünk-kel mutatják meg , mit tudnak. Uray Péter Carmen-variációit a Keleti
István Művészeti Iskola IV. évesei játsszák, Baráthy György Origami-ját pedig felolvasószín-
padi formában láthatjuk. Bán János Túlélési gyakorlat-a és a beregszásziak elképesztő
Szarvassá változott fiú-ja Vidnyánszky Attila rendezésében minden bizonnyal a POSZT
fénypontja lesz /június 4. Tettyei Szabadtéri Színpad/. Ez a zseniális előadás aztán a Hatá-
rontúli Színházak Fesztiválján, Kisvárdán is látható június 17-én, a Művészetek Házában.
|
|
|
|
|
Kiosztották a "magyar Oscar-díjakat" azaz a Gundel-díjakat : |
|
Háromnegyedrészben az általunk legjobbnak tartott produkciók és művészek
kapták a legrangosabb független, pártatlan és PR-tatlan évdíjakat, /l. Best of
2003/. Az operatőrit Pados Gyula /Kontroll/, a filmrendezőit Fliegauf Bene-
dek /Dealer/. Legjobb férfiszínész: Trill Zsolt a Vidnyánszky Attila rendez-
te Roberto Zucco-ban, a legjobb rendezés Schilling Árpád: Siráj-a Kréta-
kör-ben. A szintén Vidnyánszky-munka Jenufa kettő Gundelt is besöpört:
a teljes társulat és külön a karmester Kovács János is díjazott lett.
|
|
|
|
|
METRO 2004. május Ódry Színpad |
|
Méltón búcsúzik a végzős osztály az áhított-átkozott Színművészetitől, csupa ötlet, erő,
tűz és lendület ez a meghatározhatatlan műfajú, humoros, sodró tempójú előadás, mely
az utolsó képben katartikus szépségűvé nemesedik. Mert hiába: a sok szívatás, kényszer
és nyűg, a kiszolgáltatottság mellett, itt volt a hasznos munka, a jövő ígérete és itt vol-
tak a többiek...Bodó Viktor imponáló biztonsággal fogta össze az ezerszálú hepeninget,
elképzeléseit mesterien ötvözte a játszók improvizatív reagálásaival, minden lehetőséget
kihasznált, mindenkit a legalkalmasabban használt. Fény, halandzsa, szájzene és hangef-
fekt, bohócszám, pantomim, kórus és monológ magától értetődően szervül az egymást
kergető események tarka szövetébe. Szeretnénk ezt az ökonómiát, átgondoltságot Ka-
tona József-es rendezéseiben is látni, egy igazi, talán nem saját darabot, a hebehurgya
kollázs/fércz/-művek helyett.
Kiemeljük Keresztes Tamás, Lajos András életveszélyesen szuggesztív játékát, Pető
Kata táncát, énekét, de a teljes csapat hatalmas teljesítményére is csak annyit hörög-
hetünk: BRÁHÁÁVÓ !!! 2004 május
|
|
|
|
|
|
|
|
PÉCSI ORSZÁGOS SZÍNHÁZI TALÁLKOZÓ DÍJAZOTTJAI 2004 |
|
Mindannyian szerepelnek a Best of 2003 listáján: a válogató és a zsűri idén igen jól
működött !!!
Legjobb előadás /szakmai zsűri és közönség-zsűri egyaránt/: SIRÁJ Krétakör
Legjobb 30-on aluli színésznő: Láng Annamari Krétakör Siráj
Legjobb színész /Pécs város díja/: Gyabronka József Krétakör Siráj
Legjobb epizód-szereplő: Tilo Werner Krétakör Siráj
Legjobb rendezés: Zsótér Sándor Kaukázusi krétakör
Legjobb jelmez: Benedek Mari Kaukázusi krátakör
Legjobb férfiszínész: Kovács Zsolt Csak egy szög
Legjobb társulat: Kaposvári Csiky Gergely Színház Csak egy szög
A díjkiosztón a "Csak egy szög" teljes, 40 főnyi gárdája a színpadra vonult, elővette
a dobverőket és a padlón eljátszotta, elzenélte, eldobolta az előadás immár legen-
dás zárójelenetét... Óh! Csak még egyszer láthatnánk !!!
|
|
|
|
|
SZORONGÁS ORFEUM Simon Balázs Ódry Színpad |
|
Ez a mostani harmadéves évfolyam igencsak harmatos. Nem tehetnek erről, a kiválasztás
volt csapnivaló. Eddigi megmutatkozásaik kudarcosak - most viszont Simon Balázs csodát
tett, minden esendőségük ellenére épkézláb, érdekes, lendületes produkció született.
Erdős Virág, Kemény István, Hazai Attila örkényi iróniájú írásai Peer Krisztián avatott
kezében ütős, jól játszható jelenetekké kerekedtek, a merész kevercsből a rendezőnek
sikerült nagyiramú, összefogott, egyre feljebb ívelő előadást kifőzni.
Három pianínó, két szekrény /csontvázzal !/, asztal, székek,---ennyi a díszlet, de ez aztán
él, mozog, variálódik, kiválóan tágítja-szűkíti a játékteret. A szituációk szépen kidolgozot-
tak, valahogy el is játsszák őket, csak a dikció, a monológ akadozik, de ez nem a rendező
sara...A kuplék, kórusok jók, kár, hogy a hangosítás gyalázatos, a zenekar különben is rá-
terpeszkedik mindenre.
Mindezek ellenére, szépen összeáll a karcosan groteszk, szókimondásával együtt ízléses,
keserűen katzagtató szcéna: ilyenek /is/ vagyunk ! Harmadnap is beszélünk róla, idézzük
és nyámmogunk rajta, egyre jobban tetszik: reméljük, egyszer majd egy igazi társulattal
is színrekerül még.
Addig is emeljünk ki két és fél nevet a mintaszerű odaadással és fegyelemmel játszó csa-
patból. Keresztes Tamás és a bájos Lajos András különösen a harmonika-kettősben, mint
anya és lánya, Kedvek Richárd pedig mint fiús mama bizonyított.
Futni,nézni,megbeszélni !!! 2004. április
|
|
|
|
|
SZÍNIKRITIKUSOK DÍJA 2003/04 |
|
Legjobb új magyar dráma: Mohácsi: Csak egy szög /Kaposvári Csiky Gergely Színház/
Legjobb előadás: Krétakör: Siráj /Schilling Árpád/
Legjobb rendezés: Roberto Zucco /Vidnyánszky Attila/
Legjobb gyerekelőadás: Stúdió K: Hamupipőke /Fodor Tamás/
Legjobb színész: Trill Zsolt /Roberto Zucco, A szarvassá változott fiú/
Különdíj: Kovács Márton: a Csak egy szög zenéjéért
Sok szavazatot kapott az alternatív kategóriában Pintér Béla: Gyévuská-ja, a legjobb
férfi mellékszereplők között Gyabronka József és Katona László a Krétakör Siráj és
Mizantróp előadásaiban. A különdíjra jelöltek közt többször szerepelt a Szorongás-
Orfeum, Simon Balázs rendezése és a Véred íze /Kamra/ teljes stábja: hat színész
és a koreográfus-alkotó Uray Péter.
|
|
|
|
|
GOLDONI: A HAZUG 2004. tavasz Ódry Színpad |
|
A Színművészeti Egyetem végzős bábszínészei /sic!/ Fodor Tamás rendezésében egy
valódi felnőtt-darabot mutattak be, szakmailag felnőtt-voltukat kölcsönözve Németh
Ilona emberméretű bábjainak, mert nemcsak hangjuk, mozgásuk a kiváló ifjaké, de bi-
zony kezük-lábuk is. A cselekmény minden fordulatos izgalma, a figurák karakterének
kidolgozottsága, a csélcsap játék humora, az élő és az élettelenül élő szereplők töké-
letes hasonulása pompás színházi élményt kínál. A Fodor Tamás - Németh Ilona álom-
páros, annyi Stúdió K-s szuperprodukció után /Rózsa és Ibolya, Csipkerózsika, Hamu-
pipőke/, most idegen pályán, más csapattal bizonyítja egyedülálló klasszisát. Az egész
társulat fényesen vizsgázik bábozásból, de játékkultúrában, megjelenítésben, fantáziá-
ban is magasan verik a mostani színészosztályt. Három nyúlfarknyi epizódjelenetben is
kitűnt az alliterálóan totál-tehetség Ellinger EdinaH.
Aki sohanemvolt Goldoni-bábkomédiára éhes, siessen az Ódry-ra...!
|
|
|
|
|
MINDENNAPI KENYERÜNK 2004. tavasz Ódry Színpad |
|
A végzős bábszínész-osztály újabb meglepetése: normál prózai darabbal rukkoltak ki, nem
is a legkönnyebbel, hiszen az öt monológ szinte székhez kötve hangzik el, nincs a szerep-
lők között eljátszható kapcsolat, mindenki teljesen magára van utalva, éppen úgy, mint a
színmű témáját képező atomizálódott társadalmi élethelyzetekben.
Gesine Danckwart-nak sikerült egyénített karaktereket kitalálni, szövegei pontosak, jól
megjeleníthetőek, Bagó Bertalan mesterien fogta össze a szimultán elhangzó mondat-
töredékeket, gondosan értelmezett, tempósan felépített előadást alkotott. " Mint egy
hangjáték..."- hallottuk, igaz, illetve csak részben, mivel a kiválóan játszó ifjak gesztusjá-
téka, mimikája, sugárzó jelenléte meghatványozta a darab lehetőségeit. A kurta megszó-
lalások, sokszor csak szavak váltakozása igen precíz összmunkát, kivételes koncentrációt
kívánt, de a példás csapatmunka még inkább kiemelte az élesen különböző figurákat és
a színészek egyéni karakterét.
A szürkén összemosódó párhuzamos osztállyal ellentétben, itt most igazi tehetségeknek
örülhettünk. Erdei Juli sziklakemény szögletessége, Tengely Gábor jóritmusú humora,
Ellinger Edina lepusztult egykedvűsége: megannyi miniatűr remeklés. Hisztérikus érzel-
mességével kitűnt Altorjai Erzsébet, a legeslegjobb pedig Fodor Annamária volt: vég-
re egy csodálatos szépség, aki magától értetődő eleganciával, minden sablont elkerülve
hozta a magányos bombanő beletörődő kiábrándultságát.
Külön dicséret jár a szellemes jelmezeknek, amelyek polgári ruhadarabként kezdődnek,
deréktól lefelé aztán egyre lengébb csábításnak hagynak helyet... 2004. április
|
|
|
|
|
LESZ VIGASZ Katona József Színház Sufni |
|
Magyar költők estjét elég szerencsétlen dolog Vörösmarty- val indítani, főleg, ha az Előszó a szerkesztő-válogató idétlenkedő előadásában hangzik el. Egyébként is jobb lett volna, némi támogató irányítással, de mégis a színészekre bízni, hogy mit mondanak. Az előadott költemények sora így csupán valami kusza névmutatót eredményezett: egy költő/ egy vers.
Ha színész mond verset, vagy a költőt személyesítheti meg, vagy az elbeszélőt, esetleg a cselekményt dramatizálhatja. A puszta elmondás túlzottan az előadó személyiségét állítja a
középpontba, nemigen érvényesül a költemény maga.
Ezen az estén többeknek sikerült elkerülni ezt a buktatót. Bodnár Erika letisztult bölcsességgel sóhajtotta el a villoni szép fegyverkovácsné panaszát Balla Zsófia tollából,
Nádasdy Ádám-ot és Térey János-t Fekete Ernő interpretálta fagyos nyúgalommal. A sokat emlegetett "hideg" ugyancsak forróságba csapott át Varga Zoltán nagyívű fokozásában / Kemény István: Keresztény és közép /.
Az est kiemelkedő fénypontját Tóth Anita két megjelenése jelentette. Halasi Zoltán Adóellenőr-ét együttérző beleérzéssel adta elő, érzékletesen állítva elénk egy nevetséges gogoli figura kopott emberségét. Oravecz Imre: Emlékezés az ülőkalauzrendszerre c. sokat idézett remekművéből pedig valóságos monodrámát varázsolt ! Egy határozatlan korú
örök-érintetlen vénkisasszony idézte fel a mérnöki precizitással lajstromozott jegyellenőrlétet, amelynek nemcsak geometriai paramétereit, pszichológiai hátterét tárta fel, de sejtetni tudta mitologikus mélységeit is. Az az egyetlen, démonikusan hangsúlyozott "érintetlen" szócska egymagában felejthetetlenné tette volna az ironikusan bűbájos monológot, de legnagyobb örömünkre, még ezer ilyen játékbravúr, gesztus-csoda és mimikai virtuozitás avatta színészi remekléssé.
TÓTH ANITA: VISSZA !!! VISSZA !!!
És végre már egy igaz, komoly szerepben a színpadra is: Vissza !!! Vissza !!!
A Sufni kialakítása kellemes meglepetés. Egy-kétszemélyes előadóestekre a legalkalmasabb,
de bízva a színházcsinálók fantáziájában, nyugodtan állíthatjuk, lesz még itt igazi kamara-darab is...
Meg kell oldani a zubogó vízcsövek zajmentesítését, a gipszkarton-légrés-hangszigetelőanyag-gipszkarton összetételű stúdiószendvicset ajánljuk. Bántó még az indokolatlanul magas jegyár: 2000 Frt ---, az irodaloméhes diákok ne is jöjjenek ?!? |
|
|
|
|
|
|
HOGY VOLT: HORACIO FERRER-PIAZZOLLA:
MARIA DE BUENOS AIRES |
|
Ha Bartók Béla
operát írt volna Kassák: A
ló meghal, a madarak kirepülnek című exta-
tikus poémájára, az lett volna ennyire abszurdan őrült,
mitikusan stilizált és mégis kézzel-
foghatóan valóságos földi mennybemenetel.
Maria, a tangó királynője, kéjlány és szent lény
visszatér a turistasújtotta városba, hogy
még egyszer bemutassa az érzékfeletti érzékiség énekes-táncos
himnuszát. Narrátor, ma-
ga a Duende, a művészet megfejthetetlen
titkának megszemélyesítője kíséri útján, tajté-
kosan áradó, szürreálba hajló káprázatos recitativóval,
melyben " dühüket árulják a gép-
kocsivezetők...", "... a metróalagútak tangókat
lehellnek...", vagy: "...a matrónák megtört
ülepén árva motetták zsolozsmáznak..." Mariát
Két Halál várja és Három Őrangyal Három
Kacsintása. A nyitott koporsóból negédes búcsút int,
fantasztikusan játszik, úgy táncol,
mint az ördög és énekel, énekel, varázslatos erővel,
félelmetes sugárzással. Nem az első
a Mariát alakítók sorában '68 óta, de számunkra Ő a
Szent, az Utolérhetetlen.
Igazi kortárs opera, ! Egyszerű színpadkép, néhány
festett díszletelem mozgatása, tánco-
sok, minimál-cselekmény, mindent a zenére, az énekelt
szavakra épít.
Van mire !!! Astor Piazzolla,
messze túllépve a tangó-hagyományokon, ezerszínű, a
drá-
ma legapróbb rezdülését is kifejezni tudó, szuperszonikus
zenéjébe olvasztotta az órató-
rikus szöveget. Az Eötvös Péter-álmodta
operai kamarazenekar, ahol mindenki szólista,
magától értetődő természetességgel jelenik meg a
kávéházi tangó-quintettből bővített
kisegyüttes, amely a színpadon ülve, közvetlen
szem-fül-kontaktusban forr össze a
játékkal. Maria születését a tekerős kézi orgona
meséli el, halálát pedig a sárkányként
fújtatva megelevenedő bandoneon,
a Mester inspiráló hangszere kommentálja.
De a
bachi örökség sem idegen a méltán egyre ismertebb szerzőtől,
a bartóki metropolist vir-
tuóz fúga ábrázolja, a misék, passiók hatását pedig
a Mennybemenetel Milongá-jában
és az optimista Tangus /sic! / Dei fináléban
érezhetjük. Szinte cluster-szerű hangtöm-
bök, felkavaró disszonanciák, melyek sokszor csak a
legutolsó pillanatban oldódnak egy
éteri üveghang, vagy akár csak egy csengettyű tonikájában.
Óriási élmény volt, egy ismeretlen zeneszínpadi világ
első jelentkezése.
Tavaszi Fesztivál 2004. Thália
Színház
|
|
|
|
|
HOGY VOLT: Új
lengyel avantgard-színházak Szkéné 2003.nov. |
|
Az immár 25 éves
Nemzetközi Mozgásszínházi Találkozó most
négy avantgard társulatot látott vendégül Lengyelországból,
ahol a XX.század kezdetétől folyamatosan virágzott a
progresszív, a kísérleti színház minden válfaja.
Az első három egyenesen siralmas volt, csak annak örültünk,
hogy nálunk ígéretes jelei van annak, hogy a korszerű
színházi gondolkodás végre polgárjogot nyert, néha még
kőszínházakban is. Elég csak annyit mondani:
Schilling,
Zsótér, Vidnyánszky
! De a gyenge kezdés után ,ami nyilván válogatási
hibából fakad, az utolsó előadás visszamenőleg igazolta
a Találkozó létjogosultságát. A Teatr Pieśń
Kozła Wrocław-ból félelmetesen nagy volt !!!
Majdnem Grotowski /!!!/ szintjén, mindenesetre
hasonló intenzitással, tehetséggel és eredetiséggel,
Grzegorz Bral a
görög-albán határvidéken fellelt polifonikus
siratókra építve, tragikus mélységű, katarktikus művet
hozott létre. Kántáló lányhangok egy hordozható láda-harmónium
monoton hangzatai fölött, rusztikus torokhangok, káprázatos
melizmák, dübörgő tonika-basszusok. Aztán beindul a
mozgás: lenyűgöző kombinációk testtel, tánccal, tűzzel
és mindez alig követhető szituációkon keresztül, végig
fokozva, 70 percen át. Csak hat éve alakultak, reméljük
még sokáig lesznek és még sokszor láthatjuk őket.
|
|
|
|
|
SZÍNHÁZI FESZTIVÁL-DÍJAK 2003.
őszén |
|
Örömmel közöljük, hogy az általunk ajánlott előadások
közül az utóbbi időkben több is igen jelentős szakmai
elismerésben részesült.
A belgrádi BITEF-en, amely a legrangosabb
európai színház-fesztivál, amelyen eddig csak a STÚDIÓ
K /1978/ és a kaposvári MARAT/SADE /1982/ kapott díjat,
a KRÉTAKÖR WOYZECK-je most
különdíjat nyert !!!
Véget ért a STÚDIÓSZÍNHÁZI MŰHELYEK FESZTIVÁL-ja
. A FŐv.Önkormányzat Nagydíját VIDNYÁNSZKY ATTILA
beregszászi társulata kapta, A szarvassá változott
fiú című előadásért. A Fiú alakításáért színészi
díjat nyert TRILL ZSOLT ! Az
NKM díját megosztva kapta a Sepsiszentgyörgyi
Színház BOCSÁRDI LÁSZLÓ által rendezett
Antigoné-ja és GODA GÁBOR
az Osiris Tudósítások-ért.
FORGÁCH ANDRÁS a STÚDIÓ K GÖRÉNY
DALA c. darabjának írói, KISS ERZSI az
OSIRIS TUDÓSÍTÁSOK-ban nyújtott zenei, színészi munkásságáért, DARVAS BENCE
pedig a PARASZTOPERA zenéjéért
részesült elismerésben.
A 8. SOROS STÚDIÓSZÍNHÁZI
NAPOK nagydíját PINTÉR BÉLA PARASZTOPERÁ-ja
nyerte el. Ez volt a legutolsó, --- most már a hazai
színházkedvelő mecénásokon a "Sor"...
|
|
|
|
|
HOGY VOLT:
Őszi Fesztivál
2003.október |
|
A hazai előadások közül messze kiemelkedett a Pintér Béla társulat Gyévuská-ja,
szolid estét jelentett a Merlin-beli Egressy Zoltán: 4X100,
mindkettőt azonnal ajánlottuk.
Sajnos, nem tehetjük ezt meg a Cirkus Cirkör esetében,
múló mámor volt, felejthetetlen élmény, de talán éveket
is kell várnunk következő vendégjátékukig. És ez még
nem is a nagy csapat volt: az ifjú utánpótlás bizonyította,
hogy tehetségek mindenütt és mindig vannak, csak pedagógiai
szándék és tudás kell képességeik kibontakoztatásához.
Ezek a fiúk-lányok már mindent tudnak a szakmáról, legyen
az akrobatika, kortárs tánc, színészi mesterség /!!!/,
hangszertudás vagy pantomim. Minden szereplő egy
figurává lényegül át, amit töretlenül játszik végig
az egész este folyamán, a háttérben statisztálva, a
zenekarban zenélve, az intermezzókat adva és természetesen
a saját főprodukciójában is. A kötéltáncos harmonikázik,
a zsonglőrök izompacsirták,/hiszen énekelnek is/, két
dundi lányról meg csak a legvégén derül ki, hogy trapézon
ők ketten a levegő királynői !
|
|
|
|
|
HOGY VOLT:
Vidéki Színházak Fesztiválja
2003.október |
|
Több helyszínen
vagy harminc előadás, a megszokott egyenetlen színvonal,
mi is maradt meg bennünk? A félelmetesen szuggesztív
és egyszerűen zseniális Molnár Piroska,
néhány szép mozzanat Telihay Péter
Oresteiá-jából a nagyszerű Horváth Lajos Ottó-val,
--- egy elhibázott választás, a kaposvári
Noszty fiú:
kár volt ennyi tehetséget, ilyen igényességgel erre
a darabra pazarolni...és láttuk a hírhedt
Vízkereszt-et
Nyíregyházá-ról, inkább nem kellett volna.
Pedig a legfogósabb előadás is nyíregyházi volt,
a Három
madár Forgács Péter
rendezé-
sében. Jámbor József Levélbombá-ja
Debrecenből pedig fantasztikusan nagyot robbant
!
|
|
|
|
|
HOGY VOLT: BOLONDOK ISKOLÁJA Maladype Szkéné |
|
Mintha a Kerekasztal lovagjai öltöztek volna sárgacsuklyás, szerzetesi ruhába és zsolozsmáznának ékes latin nyelven, üvegkelyheik szélén köröző ujjaikkal varázsolva elő a szférák zenéjét... Aztán megilletődve hallgatják tanítómesterük, a csodálatos Molnár Erika korholó intelmeit, mígnem szétnyílik az asztal és végre magyarul szólal meg Florial, minden bolondok atyamestere. Látomás, misztikum, költőiség égi kevercse az egész, "méregből és mézből összveszűrve", Balázs Zoltán hihetetlenül egyéni rendezésében. Ghelderode darabja sejtelmes őrület, de az előadás magasan meghaladja, szürnaturális síkra transzponálva azt.
Oláh Zoltán, a virtuóz roma kannadobos fogja össze a kavargó tömegmozgásokat, elképesztő
beleérzéssel kommentálva és ellenpontozva a látványt. A szereplők: ismert színészek, fan- tasztikus civilek és az alternatív színjátszás figurái, egytől-egyig tökéletesen alárendelik magukat az együttes munkának és elementáris lendülettel valósítják meg az alkotó-rendező merész elképzeléseit.
Egyedülálló élmény, egy nagy tehetség: Balázs Zoltán immár második kiemelkedő munkája, a Maladype csoport fantasztikus teljesítménye. 2OO3
|
|
|
|
|
HOGY VOLT! Bocsárdi
Antigoné-ja Szabadkai
Népszínház |
|
Grotowski osztott
nézőterű kifutóján a nagy elődhöz méltó előadás ! Verebes
Ernő klasszikusokat idéző, a cselekményt aláhúzó
vagy éppen ellenpontozó zenéjére egy végsőkig kimunkált,
minden mozzanatában autentikus és átgondolt játék nyűgöz
le. Bocsárdi László-t drámaértelmezése,
elképzeléseinek szuggesztív megvalósítása a magyarnyelvű
színjátszás legjobbjai közé emeli. Bíró József
Kreónját, Haimon alakítóját,
de az egész társulatot jó lenne még Budapesten látni
és nem egyszer !
|
|
|
|
|
BOTOS ÉVA a Roberto Zucco-ban VISSZA ! VISSZA ! Új Színház |
|
Vidnyánszky Attila legújabb vendégrendezése nehéz terhek alatt rogyadozik. Maga a darab nem elég jó, nem ad választ arra, miért is gyilkol ez a szerencsétlen Zucco, laza epizódokban csupán elmeséli történetét. A másik ballaszt a társulat gyenge játéka, kivételt képez Varga József, de hát ő /is/ beregszászi, csakúgy, mint a címszereplő, a zseniális Trill Zsolt, aki miatt mindenképpen muszáj megnézni ezt az előadást. A rendezés ötletekben és vizuális megjelenítésben most is hihetetlenül gazdag, árnyalt és kidolgozott. A brutális vaku-villanások és a sokkírozó zene pótolja az említett okokból hiányzó feszültséget.
A színészekre vonatkozó éles kritikánkat nagymértékben enyhíti egy szívmelengető kivétel. Botos Éva az első pillanattól tragikus mélységeket sejtet a nővér szerepében, a vége felé pedig káprázatos monológban bizonyítja, hogy a Varrjak, vagy ne varrjak című, méltatlanul kevéssé ismert darabban nem véletlenül játszott és énekelt káprázatosan. Ha egyáltalán éneklésnek nevezhető az a kivételes virtuozitás, ahogy szavanként, szótagonként vált stílust, hangszínt, artikulációt, ezer titkot rejtve a legszimplább dallamba és szövegbe, mennyei magasságokba röpítve azt. Mindezt most tetézte az egész színpadot bejátszó csodálatos mozgás, na meg ama vörös esernyő, amelyet lényének katarktikus ellenpontjává bűvölt.
Úgy hisszük, igen sokszor fogunk bekukkantani kilenc óra után, hogy újra és újra lássuk BOTOS ÉVA szólóját. VISSZA ! VISSZA !!!
|
|
|
|
|
NÓRA ar-te'-ri-a RS 9 |
|
Baráthy György az ibseni cselekményt leleményesen egy színházi páholyba helyezte és
mindvégig következetesen, kiváló dramaturgiai érzékkel alkotta újjá. A térbeli-időbeli sű-
rítés és a hangversenykulissza zenei hátterének kidolgozottsága, az előadás ritmusa igen
figyelemreméltó rendezői képességeket sejtet. A színészek lehetőségeik szintjén
mindent megtettek, kitűnt Hetényi Zoltán visszafogott Krogstad-ja, dr. Rank szerepében pedig a rendkívül izgalmas színészi karakterű Sáfár Kovács Zsolt-ot ismerhettük meg, aki
hihetetlen tempóérzékével, szuggesztív alakításával a produkció motorjává vált.
Érdeklődéssel várjuk Baráthy György rendező következő munkáját, de addig is, nézzük
meg ezt az invenciózus Nórá-t.
|
|
|
|
|
EGRESSY ZOLTÁN: 4X100 Merlin |
|
Elterjedt kritikusi közhely, hogy Egressy nem jó darabokat ír. "Tíz szerep keres egy szerzőt"- olvashattuk a Portugál-ról szóló lekicsinylő vállveregetést. Azóta, vagy négy éve, egyöntetű szakmai és közönségsiker, szerteszét játsszák az országban, hasonlóan a Sóska, sültkrumpli-hoz, melyet szintén rosszízű előfanyalgás fogadott. Hát a 4X100 újra egy épkézláb, sikeresen felépített, jól játszható szöveg, találó figurákkal, izgalmas környezetben, szögezzük le, a szerző igencsak jó dolgokat ír ! Rendeznie persze nem okvetlenül kellene...Ez az előadás a kiváló színészek segítségével jött össze, az egyetlen férfi szereplő téves kiválasztásán azonban ők se segíthettek. /Vagy 20 évvel fiatalabb kellett volna. Kiss Eszter, Pelsőczy Réka bravúrosan jó, a számunkra eddig sajnálatosan ismeretlen Kató Emőke pedig meglepően érett és dinamikus alakítást nyújtott.
Humor, ötletesség, lendület és négy fürgelábú lány a salakon, nagyon ajánlható !
|
|
|
|
|
HOGY VOLT: SIMON ÉLETE /Kurucz Pál/ Merlin |
|
Hivatáskeresők, pályaválasztók, munkanélküliek ! Akartok-é különleges elfoglaltságot, furcsa, de jövedelmező munkát, bizonytalan, de érdekes állást ? Például: "gondolat-befejező" vagy "érzelmi kaszkadőr ?!? Igen ? Akkor nézzétek meg az igen szellemes Carole Fréchette darabját Kurucz Pál nagyszerű rendezésében ! A negatív és a pozitív hős szerepében Tóth Attila és Baksa Imre megmutatja, mi a teendő, és hogy milyen a csak színészi kifejezőkészségre építő kitűnő játék !
|
|
|
|
|
LOHENGRIN Erkel Színház |
|
Nem véletlenül kerül az Operaház Wagner-bemutatója a színházi rovatba. A művelt Nyuga-
ton elképzelhetetlen a hagyományos operajátszás, minden premier korszerű, átértelme-
zett cselekményű, idézőjelbe tett, aktualizált hozzáállást kíván. Ennek a szemléletnek el-
ső megnyilvánulásait üdvözölhettük Zsótér Sándor / Szentivánéji álom, Törpe /, Kovalik
Balázs / Óriáscsecsemő, A csavar fordul egyet / és Alföldi Róbert / Faust / munkáiban.
Katharina Wagner fergeteges Lohengrin-jével bizonyítja, hogy a kibírhatatlan unalmú
Wagnereket is lehet izgalmasan prezentálni. Nem rontjuk a leendő néző esélyeit a válto-
zatos meglepetések, merész fordulatok, kimunkált gegek és csalfa víziók felsorolásával,
csak annyit mondunk, hogy mindezekkel együtt, a fenomenális rendezéshez méltóan a
társulat és egyes énekesek különösen, kiváló teljesítménnyel teszik naggyá az előadást.
A bemutatón Sümegi Eszter Elzája hangban, játékban egyaránt pompás volt, Perencz
Béla meglepően markáns, a címszereplő Kiss B. Attila pedig jelenetről jelenetre egy-
re inkább belelendülő alakítást nyújtott.
|
|
|
|
|
A jó rendezőt még az ... is zúzza: SOPSITS ÁRPÁD és BALÁZS ZOLTÁN |
|
Nem a rendezői tálentum hibádzik nálunk, hanem az általános színházkultúra és bizony a társulatok is gyengécskék. Zsótérnak néha sikerül, mert ő az örökös vendég, a bolygó hontalan. Korábban Sopsits Árpád, a Budapesti Kamarában a Bűn és bűnhődés a rácsok mögött után
az Őrült naplójá-val is bizonyított, de most az Új Színház-ban megfelelő színészgárda hiányában mégsem jött össze neki.
Pedig nagyszerű érzékkel választotta ki Sam Shepard: Hazug képzelet-ét, egyszerű,
jól működő játékteret alkotott, átgondoltan elemezte a figurákat, tökéletesen építette
fel az előadás ritmusát.
Mert a Hétből csak három a Mesterlövész: a fojtott energiájú Huszár Zsolt, Nagy Mari,
mint bűbájos butaság és a grandiózusan markáns Király Levente. A hitelesség libikókája
fel s alá billeg, attól függően, éppen kik vannak a színen, Györgyi Anna legfeljebb az ingadozó balanszot jelenti. Fájdalmas konstatálni a rendezői elképzelés félsikerét, nagyon
nagy előadás lehetett volna. /de hol ?.../ Nézhető 7-es.
Még rosszabbul járt az őrjítően tehetséges, igen fiatal színészrendező Balázs Zoltán, aki
saját Maladype társulatával már kétszer aratott /Jacques, Bolondok iskolája/. A Bárká-
ban elgondolásait senki sem tudta megvalósítani, oratorikus vízíói, gyönyörű képei meg-
bicsaklottak. Istent csak isteni tud játszani ! Kronos fenséges alakja Csomós Mari eget-
földet rázó mennydörgését kívánta, a pekingi opera és a no-színház hőseit idéző alakok
pedig mozgásművészeket. Ezzel a gárdával a hatalmas szimfónia eljátszatlan partitúrává
dermedt, mégis azt hisszük, meg kell nézni, annyira eredeti és nálunk kevéssé ismert ez
a látványban, mozgásban fogalmazó lengyel-orosz stílus, annyira minden moccanásban süt
a rendező elementáris megjelenítő képessége.
Biztos, hogy egyszer egy ilyen óriási térben, óriásit látunk tőle.
/Weöres Sándor: Teomachia/
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|