|
|
|
|
|
VANCSÓ ZOLTÁN fotóiTranzit Café Párbeszédek Háza |
|
Babérfák között botladozva, már az utcáról sóvárogva vizslatjuk a Tranzit Café üvegfala mö-
gött sorjázó fotográfiákat. Fekete-fehérek és nagyon KÉPEK. Az előtérben mindig belóg
valami, emberalakok tagolják a közép-mezőt, háttér-elemmé válik egy távoli torony, egy
kósza járókelő. Így a téma is többrétegű, nagyon átgondolt, szabadon értelmezhető. Való-
ban "Csöndes képek", hatásuk annál erőteljesebb. Veranda-ablak keretében fehér asz-
tal, fátyolfelhős Napkorong és szürke parabola-antenna szembeállítása, parki sétány fény-
pacái homályos szobor.monstrumok között, - csupa FÉNY-kép, szó szerint. Ajtó sugárnégy-
szögében kislány csokorral, mellette a másik ajtó fehérsége az anya sötét kosztümére ve-
tül, a fotográfus árnyékával. Erdély 1996, de nem a pruszlikos közhely: híd-korlát csúcsos
háromszöge osztja az alvégi házak és a templomtornyok távlatát, a kopott felüljárón kucs-
más-kötényes nagymama kapszkodik unokájával.
Ezekből a képekből válogathatunk levlapokat a Párbeszédek Házában, ahol a belépő levá-
sárolható! Nem jó a Sóhajtenger-Kuba cím: szó sincs szánakozó együttérzésről, diktatú-
ráról, sokkal inkább a lassú lepusztulásban égi nyúgalomban élő emberekről. A filmváltozat-
ban égő sárga napsütés, narancsszín délutánok, okker borongás: itt áttetsző szürkék ala-
pozzák az ott kontrasztra építő képeket. Lám, egyetlen tónusváltás is mennyire változtat:
a vetitővászonon sokkal komorabb tartalmak jöttek át a nagy fényesség ellenére, a tárla-
ton inkább a hámló hétköznapok lebegő szomorúsága. Neoncső alatt elhagyott pult, pénz-
tárgép, kopott mérleg, a padlón üres képkeret, a reményvesztetten guggolónak csak gö-
csörtös, összekulcsolt ujjai látszanak. Az alkony csontvárys pillanata: már égnek a lámpák,
fekete sziluettet rajzol egy oszlopszent, a keresztnek látszó távírópóznák és a focizó gye-
rekcsapat. Egek! Képeket írunk le, reménytelen !!! Tessék megnézni, megélni, belefeled-
kezni. Csak még egyet, mégis: két fatörzs keretében silószerű gyárépület, előtte ez úton
biciklista, napernyő védte telefonáló. A kerítésen feirat: /VENCER/EMOS /R/EVOLUCION.
"R"-betű híján a lassú átalakulást jósolhatjuk..., a Győzelem azonban a fantasztikus képal-
kotó Vancsó Zoltán-é. Meg azoké, aki látták ezt a két korszakos kiállítást. |
|
|
|
|
RUTTKAI BORI kiállítása Liget Galéria 2005 ősz |
|
Meghalt a Dada, éljen a Dada!, mely íme feltámadt Ruttkai Bori körömlakk-képein, na meg
a karczos logikájú mondókákban. "Nem bírom ezt így magamba, köss egy kötelet a nyakam-
ba, vigyél néha sétálni, örök hűséggel fogom meghálálni..." Ezt egy kivert kutya mondja, a
Kövér Terepszínű Macska viszont háborúba viszi az Anyámasszony-katonáját, aki aztán on-
nan izen haza, feleségének, K.-né Betonkának, imígyen: " Egy csokor vért szedtem a Mars
mezején, a háborúból ezt tudom hazahozni én, szerető férjed Kovács L.A.", ami természe-
tesen a Los Angeles rövidítése. De sajna odahal és így a "Nagy Szőrös Ismeretlen Katona
sírját az Anyatermészet koszorúzza meg... Ütősek az álnaiv képek, frappánsak a képaláírá-
sok, friss, metsző, penge az egész tárlat! Kollázsok, tárgy-együttesek, minden egyedi és
nagyon személyes. Ki is lehetett az, aki "Néma papucsban tűnt el, kihűlt diszkók helyén"?
Ki mondhatta: "A Tenger egy igazi Gentleman, azért választottam ezt az életformát."? Csak
nem a Sellő-Bori, akinek talán egyetlen hibája, hogy szeret énekelni, másoknak. Inkább a
Tacskó Duót, Bodrit és Motzsát hallgatnánk, akik Velőscsont-mikrofonba danolnak, igaz,
állitólag, a "Halálfejes Helikopterről lelőtték" őket... Mindegy, Secko-jedno, ez a kiállítás
az évad legrázósabb eseménye, nem üt agyon, de nagyokat szikrázik. Ezért szívesen beáll-
nánk Kovácsné Betonka, /aki rájött, hogy Ő tulajdonképpen egy Katedrális/, nagykapujá-
ba Kő-ElepHánt-párnak. |
|
|
|
|
PITTMANN ZSÓFI falvédőiTranzit Kávéház Kosztolányi Dezső-tér.8. |
|
A pucér Yoko a tökös Lennon-nal Love-ra buzdít War helyett, Zámbó Jimmy, Zorán és más
falvédő-sztárok randevúznak a Távolsági Buszpályaudvar-ból kávéházzá avanzsált szocreál
kalitkában. Pittman Zsófi nem hímez-hámoz, egybegyúrja a pállott giccset a nemzedéki jó-
séggel, látunk itt magor bitnikeket, szakállas világmegváltókat, de a Sátántangó idoljait is.
Űr-repülők, ür-esfejek a TV-ből, Maci és Laczy. Nagy ötlet, nagyszerű tálalás, nagy siker.
Meghosszabítva november 1-ig !!! Keressük az Ulászló-utcza sarkán éjjel-nappal!
|
|
|
|
|
ÖNARCKÉPEKB2 Galéria 2005 nov |
|
Nyolcvan autoportré a múlt és jelenlegi század nagyjaitól, nem is sikerült egyből végig-
nézni a páratlaul gazdag anyagot. Mert amikor egy Ámos Imre néz ránk, úgy, ahogy ön-
magát látta, amikor Anna Margit, vagy Keserű Ilona vall magáról, nem elég egy futó pil-
lantás, efZámbó, feLugossy, Csörgő Attila és Kicsiny Balázs pedig igen eredetien értel-
mezi a műfajt. Fotótól a kollázsig, olajtól a temperáig van itt minden, a lenyűgöző változa-
tosság igazolja a kiállítás koncepciójának irígyelhető eredetiségét. A B2 megint talált egy
kitűnő ötletet és meg is valósította: képzeljük el: 80 művészt csak megtalálni...
III. Bécsi-u 86.I.6. péntek 14-18, szombat 11-17-ig
|
|
|
|
|
SPIDRONErdélyi Dániel kiállítása Budapest Galéria |
|
Nem ismerjük a fraktálok algoritmusát, a spidronokét viszont a matematikusok sem. Még...
Mert ezen vakmerő alakzatok, amelyeket egy hazai művésztársunk hajtogatott összve, bi-
zarr erényekkel bírnak. Teljesen képesek a síkot, de még a teret is kitölteni, a természe-
tes kristály-építményekhez hasonlóan. Pedig csak néhány háromszög sokszorozása hoz-
za létre őket, de általuk modellezhető a szilárd anyagok térbeli felépítése. Szép formákat
alkothatunk belőlük, technikai-tudományos hasznosításuk pedig a jövő zenéje. A rendha-
gyóan tárlat látható a Szabadsajtó-úti Bp. Galériában, az Erzsébet-híd pesti végénél.
|
|
|
|
|
JAPÁN FAMETSZETEK Magyar Nemzeti Galéria 2005 nov. |
|
Láthattunk már japán metszeteket Budapesten, egyet-kettőt. De hetvenet !?! Mikor egy
is sok lenne. Hiroshige aránylag kanonikus tájképei, az örök Fuji-val a háttérben az igazi
klasszikus élményt jelentik. Egyensúly, lendület, aprólékos részletek és elementáris gesz-
tusok. A naturálison belüli gyengéd stilizálás, ornamentikába hajló absztrahálás. Forma és
forma, az abszolútum rendíthetetlen tökéletessége. Kezdjük a második teremben, szán-
junk rá egy bő negyedórát, aztán üldögéljünk egy villanásnyit és sétáljunk vissza a kezde-
tekhez. Ott a Teremtő Istenséggel találkozunk. Hokusai úgy lép túl a hagyományon, hogy
nem kínál helyette újat: utánozhatatlan, ismételhetetlen, egyedi és örök. Olyan képkivá-
gások, amelyeket egy különc fotográfus is megirígyelne, olyan merészség, amelyet csak a
forradalmak idején tapasztalhatunk és akkor sem a művészetben. Az individiuum mámora,
olyan tobzódó őrület, amelyet csak egy Ady Endre tudna leírni. Mindez a legtisztultabb,
legkifinomultabb harmónián belül... Csak egy képet kellene nézni, ameddig -, egyet min-
den hajnalban a derengő fényben szobánk falán. Mindegy, melyik lenne az.
Nekünk - most - a hídon átkelők képe lenne, amelyen csak a fejük búbja látszik, torz rö-
vidülésben és a cserepes háztetők, meg valamilyen függélyes rudazatok a sejtelmes Fuji
előterében. De vajon mit választunk majd a sokadig látogatás után? - Mindegy.
A páratlan kiállítás végén fotók függenek a Szent Hegyről. Fényben, colorban, gagyiban.
Hagyjuk meg ezt a képeslapoknak. Hozzánk a Szentek beszélnek: H és H.
|
|
|
|
|
REJTŐDZKÖDŐ MŰKINCSEK II. Virág Judit Műterem-galéria |
|
Másodszor tett csodát Virág Judit, összvekölcsönözvén a gyűjtőknél megbúvó hihetet-
kincseket. Az idei még a tavalyinál is jobb volt, Tihanyi-tól Korniss-ig vonultatva fel a múlt
század óriásait. Meglepő Czigány Dezső-k, artisztikus Vaszary-k mellett a brutálisan zseni
Nemes-Lampérth, a kimért Barcsay, a mesés Gulácsy. Mennyi láthatatlan érték, amely
pótolhatalanul hiányzik az MNG-ből... De hát örüljünk annak, hogy soha nem remélt FEST-
Ményt!!! láthattunk Vajda Lajos-tól, 4 db Ámos Imré-t egymás mellett, harsány pasztel-
leket Egry-től és végtelenül finom Szőnyi-látomásokat.
Kicsit zavart már tavaly is a képek súroló megvilágítása, lakkozottság csillogásával rémít, de
ez sem változtat azon, hogy Virág Judit tárlata az egyik legfontosabb hazai esemény
ebben az évben.
Na de mi lesz jövőre? A kortársak ?!?... Nem lenne baj.
|
|
|
|
|
MAGDALENA ABAKANOWICZ Szépművészeti Múzeum 2005 nyár |
|
A Dór-terem az ország legszebb kiállítóterme, a világítás most is pazar: végre egyszer félho-
mályban, csak a műveket láthatjuk és most is van mit! Abakanowicz brutálminimálja zsákvá-
szonba öltözteti a segal-i gipsz-héjas, fej nélküli torzókká felezett, ülő-álló figurákat. A fa-
lanszkba tömörülő, szint egyforma alakok agyaghadseregként sorjáznak, megfosztva minden
azonosítási lehetőségtől, így válnak értelmezést kizáró, önmagukat jelentő tárggyá. Mégis:
dermesztőek a gubbasztó hátak. Behúzott nyakú tömeg, vagy az iskolapadban kucorgók,
netán a képernyő elnyűtt rabszolgái? Ellenfényben pedig csuklyás banditák, apácafőkötők
vagy Keserű Ilona tarajos sirkövei ?!?
Ama 70-es években csak reprókon láthattuk, nálunk a gipszöntvény-ipar, kispályás mm-ek
jóvoltából csak a giccses emlékmű-készítésig jutott el, ideje szembenézni az apokaliptikus
abakanowiczi látomással.
|
|
|
|
|
KÜLÖNJÁRAT KIÁLLÍTÁS 2005 Vigántpetend |
|
De jó is volt a Fából Vaskarika-kiállításon bolyongani a Zichy-kastély kertjében és fenn,
azon az elvarázsolt padláson... Várjuk, azóta is a folytatást, hiszen hatalmas anyag gyűlhe-
tett össze a kreatív "nem-művész"-ek jóvoltából, akik tényleg csak belső kényszerből csi-
nálják, attól autentikus, eredeti, soha nem látott az, amit alkotnak.
A bájos Vigántpetend régi plébániáján, ahová kétlábú különjárattal érkeztünk, ismét egy
fantasztikus válogatást láthattunk. Tari Márta illatos mézeskalács-költeményei, a lepkefi-
nomságú virágszirom-képek Pintérné Stefkovics Judit-tól, faragott diók és magvak, légha-
jótól a búgócsigáig, termésbábok és gyékény-plasztikák: megannyi kis mirákulum! Zsuffa
András réz punktátumai az ablakon beszűrődő fényben csillagképként sziporkáznak, stá-
ció-sorozata, túl a megmunkálás egyediségén, a legkényesebb esztétikai mércét is felül-
üti. Inycsiklándóak voltak a márvány-parizerek, vas-csokik, Böröcz Emil bot-kollekciója
reveláció, Ungváry Fanni túl a csipeszeken, most a bérlet-műfajban hozott ujdonságot.
Legközelebb igazolványképet viszünk: jó lenne egy általános bérlet, amely a CsigaBuszon
kívül az összes koncertre, színházra és bulira szól..., legalább a Völgyben.
Szívszorító volt Velok István levelét olvasni. Nem vásárolhatnának jeles cégeink, irodáik
falára írógép-grafikákat? Ezek a fantasztikus képek azt bizonyítják, hogy az emberi alko-
tóerő határtalan és minden akadályt legyőzve képes a felszínre törni.
A szélfútta vendégkönyvbe boldogan rajzoltuk be kalligráfiánkat és nagyon várjuk a buda-
pesti folytatást, addig is Joó /Emese/ Napot !!!
|
|
|
|
|
ARC ÓriásPlakátok a Felvonulás-téren2005 nyár |
|
Néhány évi langyos bénázás után, ismét izgalmas a szokásos nyári szabadtéri tárlat. Éjjel-
nappal áramlik az ötletre, képre, vitatkozni valóra áhító nép: mert itt aztán valóban min-
denki megfordul, műitésztől a reklámzabálóig, aggastyán, kisdiák, kerékpáros és szerelmes.
Mert: "...nézőnek lenni nem jelent foglalkozást, ahogy nem foglalkozás az, ha valaki álmo-
dozó, távfutó, sörissza vagy demagóg..., hanem: természetes dolog." /Franz Mark után/
Megszabadítva az áhítattól, a kultúr-görcstől, trenditől és sznobériától, csak bóklászunk
vidáman az ujrahasznosított emlék-téren. Van miért, mert végre van TÉMA! összefogó, ér-
telmező, összevetésre, töprengésre alkalmas gondolat. Nem baj, hogy éppen a HAZA, eb-
ben a közegben legalább embetri tartalmat kap ez az agyoncsócsált közhely.
Bármikor megengedheted magadnak... a finom, friss csapvizet, olcsó utazást kínál a villa-
mos abszolút fapados járata, Egerben a szekrényből páncélos csontvázak zuhanak elő és
még a politikai célzások is találóan kedvesek: lám, két kisközség, Gyur és Csány is képes
esetleg összefogni...Csak a Magyar Monarchia kétfejű sasmadara nem békél meg egymás-
sal, tombol a marakodás a vörös-narancs zászlók alatt.
Szavazni is lehet: a mi voksunk a kiállítás-szervező A.R.C. triumvirátusé !!!
|
|
|
|
|
PAUER GYULA Műcsarnok 2005 nyár |
|
Az a bizonyos Koczkakő..., a pszeudo-Maya és az egész zseniális Pszeudo-Buli...- emléke-
zetes volt és korszakformáló. Egy olyan performance, aminek volt tartalma, mélysége, je-
lene, jövője és mint látjuk: örökkévalósága is. Mert nem csak ötletsziporka, agymenés,
viszketeg exhicionizmus bujkált mögötte, hanem rajz-tudás, a kidolgozottság türelme, a
műalkotás átgondolt fegyelme. Nekünk Erdély legfeljebb gondolataiban nagy, de nem ta-
lálunk maradandó alkotásokat tőle, talán a filmeket kivéve, Pauer Gyula viszont maga a
múlt század utolsó három évtizedének quint-esszenciája, amely leképezi a kor teljes tár-
sadalmi és művészeti valóságát. Szobor? Látvány? Műalkotás? Trouvaille? - mindegy: a mai
napig fontos, egyedi és találó. Ez a kiállítás pedig egyszerűen Gyönyörűséges !!!
A rekonstruált Pszeudo-szobá-ból csak az élő személyek hiányzanak, a hatás ugyanolyan
elementáris, mint annak idején. Vázlatok, képek és művek nagyszerűen érvényesülnek a
Műcsarnok tágasságában, a rendezők az Év Kiállítás-át alkották meg! A legélőbb szobor
most is a Maya, hiszen tovább hasadt, mióta nem láttuk..., az elkészültét dokumentáló
work-fotók pedig izgalmas környezetet alakítottak köré. A Pauer egész munkásságában
döntő fontosságú személyes részvételen túl, filmszerepeiben még látványosabban érvé-
nyesül egyéniségének hypnotikus aurája: a Sátántangó ötödik órájában is felkaptuk fe-
jünket, amikor zord fegyverkereskedőként marconán feltűnt.
A kaposvári Marat végén a Narrátor Máté Gábor kézbe vette a Forradalom Fegyverét, a
Kockakövet és nyüszítő zokogással siratta a bukást. De mi most ujjongva nevetünk a fes-
tett pszeudo-kövek láttán és örömmel konstatáljuk, hogy Pauer Gyula művészetében
győzött az Új, az Érték, a szemléletváltás bátor Forradalmisága.
|
|
|
|
|
KOPT MŰVÉSZET Szépművészeti Múzeum |
|
Nahát valahogy ÍGY...!!! Talpunk alatt háncs-szőnyeg, nem fényes-síkos márvány, a dór osz-
loprend piramisépítő kőkockákkal van lezárva, ordenáré ludwig-káprázat helyett puha fél-
homály, finom pontfények külön-külön minden tárgyon. A transzcendens élményhez temp-
lomi áhítat ajánlatos, a csodálat és elragadtatás mámorát ma már csak a művészet adhatja
nékünk: ez a gyönyörűséges kiállítás a tárlatrendezés magasiskolája !!!
Akkor pedig mindegy, hogy mi is ez a kopt-izé, amelynek szórványos felbukkanásait a titko-
kat megillető szent borzongással lestük a 70-es években. Hogy mi is? Igazi gyúelegye, édes
kevercse a látszólag feleselő kultúráknak. A bizáncias ikonon arab felirat, az egyiptomi sír-
emlék római sast röptet, babyloni muzsikusok fújják a bronzveretes görög edényen.
Nem a kor, nem a stílus a lényeg: a megfoghatatlan esztétikai érték, a formálás bájos köny-
nyedsége, a textilek irígyelt geometriája, az áramló ornamentikájú oszlopdíszek.
Láttunk-e már zsákmányát átölelve elejtő kentaur-vadászt, gondoltuk-e, hogy ama Hattyút
egy /keresztény?!?/ angyal támogatja a Léda-nászban ? És a másfélezeréves, kereken guru-
játéklovacskák? Na meg a csecsemőkéz által laposra szorongatott elefánt-baba ?!?
Surran, suttog, ábránd és titok. Simogató élmény, kukkantás a mélységes Szép kútjába.
A katalógus pedig gyönyörűséges, nézegetjük majd évek multán boldogan...
|
|
|
|
|
SALVADOR DALÍ: Kezdjük a Petőfi Irodalmi Múzeumban, a "kis" Dalí-n !!! |
|
Csak tollrajzok, akvarellek, litográfiák, "csak" illusztrációk...de Salvador Dalí, sajátkezüleg,
végre !!! Annyi hamisítvány, után- és előnyomat, másolat és bizonytalan eredeti helyett
a Don Quijote szédítő toll-miniatúrái, a Divina Commedia helyenként kissé bizonytala-
nabb, de nagyvonalú akvarell-foltjaival mégis mennyire erős képei!
Nagyszerű rendezés! A mítikus zongora kottatartóján egy jól végiglapozható Dalí-mappa,
érdemes kivárni!, mert természetesen mindenki azt akarja nézegetni..., pedig a finoman
kétszínű, Dalí-tojásokkal dekorált, gyönyörűséges termecske ideális lehetőséget nyújt a
grandiózus kincsek átélt tanulmányozásához. Rosinante elomló szürkés szalagcsokorként
petyhüd csatavesztés után, Sancho Pansából meg csak egy paca maradt. Maurice Sandoz
Fantasztikus Memoárjainak lapjain sorra bukkannak elő az áhított Dalí-rekvizitek: mankó,
szögek, lepelbe burkolt alak, hosszú árnyékok a merész perspektívában és fiókok, pókok,
meg ama bunueli hangyák...Öntörvényű kőrajzok, fröccsentve, mázolva, zúzva: cervantesi
hős gigában, bravúros körkörös vonalörvényből építve.
Ajánlatos hát itt kezdeni a végre nem repróra épülő, igazi ismerkedést a Dalí-csodával, ez
egy arányos, átélhető, nagyon gondosan rendezett anyag: jól felkészít a műcsarnoki "sok"-
ra, amely valóban sokk!...és többszöri látogatást igényel. |
|
|
|
|
SALVADOR DALÍ: A Monstrum Monstre-kiállítása Műcsarnok |
|
Csak reprónézegetéstől felindulva, el se menjünk. Hatalmas anyag, -néhány festményt órá-
kig bámulni könnyebb lenne. De ha az igen arányos, emberi léptékű Irodalmi Múzeum-beli
beetető kiállítással kezdtük és megszívleljük az alábbi jótanácsokat, két-háromszorra bizto-
san sikerül megélni, befogadni ezt a mérhetetlenül fontos tárlatot. Rosszabbik fele megél-
hetési illusztráció, a zseni vitathatlan villanásaival, de ne veszítsünk időt és főleg energiát,
ugorjunk bátran Vademecum-unkat nézve: lépjünk tizet előre az Alkímia-sorozatnál, kerül-
jük az Ovidius- és a Grál-illusztrációkat, marad bőven néznivaló!... A Sade márki írásaihoz
álmodott rafinériák: a Tankréd lovagot lenyűgöző áttetsző mágus-árny, az Adeleid-kép vad
koloritja, az erotika szédítő ünnepe és igencsak előlegezi a posztmodern grafikát. Kontra-
Mantegnaként, felülnézetből torzítja a keresztrefeszítettet, találkozunk Don Quijotéval
egyből kőre rajzolva, de van itt gouache-Lovag és egy majdnem "olyan igazi" Dalí, a képke-
retbe foglalt festői akvarell, az Aranykor. Kár, hogy az áhított Maldoror-ból nekünk csak
a könyv jutott, kívülről!..., de kárpótolt a Gargantua-sor, amelyet magában is órákig kelle-
ne csodálni. Mondjam még? A Gomez-i csontkollekciókat, Leonardo szürreálba transzfor-
mált találmányait, vagy netán azt a póklábú ElepHánt-rokont?
Dalíhoz közelítve át kell haladnunk a performer Peter Weibel /nyitott!/ életművén. Tud-
juk és természetes, hogy mindannyian a mennyei Salvador-hoz csörtetünk, de barátaim!,
szánjunk rá csak nehány perczet: sóhajnyira csökkentsük a 40 éves lemaradást, hiszen a
koncept, a performansz nagy idején nem sokat tudhattunk az akkori kortárs-alkotókról.
Írjuk ezt egy olyan klaviatúrán, amelynek billentyűin szerencsére nem weibeli rajzszögek
meredeznek...
Szóval, öt percz Weibel és legalább háromszori nekifutás az isteni katalánnak. Évtizedekig
ez az első és utolsó alkalom.
|
|
|
|
|
POMPIDOU - válogatás pluszÁllandó kiállítás Ludwig Múzeum |
|
Persze, ha hányingerünk miatt rá se nézünk az ormótlan kolosszusra, nehéz megtalálni a
Ludwig bejáratát, benn egy semmitmondó /a/kultúrházi miliő fogad, de ha a "munkásmoz-
galmi" gránitoszlopos pökhendiségére gondolunk, jobb annál a használhatatlan semminél.
Ahozképest-országban mindig lefelé viszonyítunk, könnyű így felülmúlni a mínuszt, ezért a
túlszámlázott Pénzért egy sidney-i Operát, egy bilbaói Guggenheimet építhettünk volna,
világcsodát! Szintenként ellenőrzik jegyünket, persze, van bennünk valami maffiózós, fel
is ajánljuk tenyér- és talp-lenyomatunkat...miért, nem férne el Beyus kakája mellett ?!?
De a Pompidou-anyag lenyűgöző. Amit '70 körül Párizsban láttunk és itt azóta se, a század
második felének teljes körképe, a szent! nevek: Cesar komprimált karosszériái, Armand
valódi és gázálarcokkal, Oldenburg textil-szobra, Hans Albers négyzetei... Ben szövegét,
amely maga a mű, rosszul fordították, /"mon envie d'etre seul": "szeretnék egyedüLL len-
ni", ÍGY, két L-lel !!!/, de Roy Lichtenstein raszterpontjaihoz, Spoerri zuhanyához, a
nemrég imádva látott Sophie Calle /V/Akvárium-ához nem kell kommentár.
A labirintus-szerű térbeosztás ellenére jól áttekinthető a gyönyörű együttes. Iszonyatos
a vakító fehér, a padló, a falak és a tetőablakot imitáló generálfényesség. Hallottunk már
pontfényekről? középtónusú háttérről? ugyan, jártunk már képtárban egyáltalán?!?
Különös öröm ismeretleneket találni: Zéprréguhé afrikai,nem naiv! művész /van, ki ezt a
nevet nem ismeri?/ karcolt-rajzolt-színezett kép-enciklopédiája, kaják-márkák-mítoszok
és természetesen állatok, élükön címer-elepHántunkkal: varázslatos egyszerűségű kéreg-
rajz-imitáció. Chéri Samba agitációs plakát-festmányénél elfelejtették lefordítani a szö-
veget, pedig az AIDS-ellenes kampányra szólít: minálunk is csinálhatna ilyesmit Pócs Peti
vagy Bada Dada, de hát hol vagyunk mi Afrikától... /aidsben? művészetben?/.
Joseph Kossuth azt üzente: legyen egy ötleted, az maga a mű és ez a concept-art. Elég
pl. egy szék, a fotója és szócikke az értelmező szótárból. Hasonlatosan a cage-i 4'33"-hez,
ezt ugye csak egyszer lehet megcsinálni. E.H.Rózsinak sikerült megalkotni a másodlagos
frisseségű Feszített szék/"/-et, lehet, hogy ebből a címből került az az "L" a Ben-fordítás-
ba ?!? Ráadásul ez lett az állandó anyag címadó emblémája... Ennek ellenére a Ludwigos
emelet sok örömöt okoz. Ha csak Fehér László körtéri hajléktalan-portréi lennének,
vagy a virtuóz Lakner Csend-je és Gyapotszedők-je, ha egyedül Maurer Dóra szárnyaló
eleganciájú geometriája vlágítana Bachmann Gábor építmény-konstrukciója mellett,
Barabás Márton falakon virágzó zongorakalapács-billentyű improvizációinak árnyékában,
--- csak ennyitől is revelatív mámortól sújtva hozsannáznánk! De sok régi ismerősön kívül,
a külföldiek között is kincsekre lelhetünk: láttunk-e már tetovált disznóbőrt ?!?, kalligra-
fikus pacsmag-csodát?, a nézhetetlen Nam Hui Pak videó-installációt és honi utánzatát?
Hát akkor FEL!, ---jövet takarjuk el, de benn jól nézzünk körül saját szümthünkkel.
/ Ne felejtsük el jegyünket a hajunkba tűzni.../
|
|
|
|
|
Leégett a Műcsarnok: A francia festészet " Fény /helyett/ Árnyék"-ban |
|
Legjobb lenne mezitláb bemenni, az őrök nyugodtan röntgenezhetnék tovább cipőnket,
mi meg élvezhetnénk az első termek szőnyegpadlatának bársonyos érzékiségét, amely
bizvást a falak ürességét próbálja feledtetni. De aztán a szokott márványra váltunk, hi-
szen jő a grandiózus XIX. század, illetve csak jőne. . Az impresszionistákból töredékét se
találjuk annak, amennyit "Monet barátai"-ként csodálhattunk műveikből. Egy kitűnő, de
nem jellemző Manet, egyetlen igazi Renoir, egy Signac. Csak Degas jár jól: Csellistája
és a Gyapottőzsde-kép valóban unikum. De hogy a többi semmitmondó vászon jellemez-
né a modrenizmus kezdetét ?!? Az apszisban Picasso: Olvasó nő-je a gyönyörű Braque-
csendélet mellett, a merész Dufy heves és a grandiózus Soulages gigászi ecsetvonásai.
Ennyit sikerült a dilettáns rendezőknek, iszonyatos pénzért összekaparni. De mit is vár-
hatunk egy semmilyen formában sem múzeum "kiállító-hely"-től, amelynek igazgatónője
Ingres-t "ENGRÉ"-nek ejti ...
A Monet-csoda és a Galéria "Modernizmusok"-remeklése után, egy felemás fogadtatású,
elhibázott Picasso-kiállításból nem okulva, nem lett volna szabad eltékozolni az ország és
a közönség!!! bizalmát. A ruhatári ki-beadási hercehurca több időt igényelt, mint a cifra
nagy semmi csalódásba /és pazar szőnyegbe/ süppedő végignézése.
A fagyos estébe kilépve, vígasztalóan hunyorogtak az Egerrat-ház hullámszalagjain a ka-
rátsonyi lámpácskák csillagsziporkái. Nemcsak Árnyék, van Fény is...
|
|
|
|
|
GEDŐ ILKA2005 márc. Nemzeti Galéria |
|
Alanyi költő: önmaga tárgya. Nyúltfejű, depresszív látleletek, nap-mint-napi kérlelhetet-
len szembenézés. Hány arca is van egy megszokott tárgynak!: egy asztal, ezerszer. Gettó-
rajzok: tárgyilagosságukban könyörtelenek. A szocreál kísértése: gyönyörű képek a Ganz-
gyárból, a kultur-diktatúra persze "érthetőbb"-et követel... Hosszú csönd után harmadna-
pon feltámad, a 47-es vonalgubancok diadalmasan örvénylenek, boszorkányok, törpék, bo-
hócok röpködnek, mint ama vitorlás háromszögek. Emlékszünk-e a rózsakertre? A szélben
dőlő egyetlen rózsaszálra ? Bólogató, táncoló művirágok végtelen sorára ?
Soha nem felejtjük Gedő Ilka csodáit. Eddig nem láthattuk, úgy sejtjük, ezután sem, sies-
sünk hát a Galériába, ismerjük fel, utólag, a közöttünk tébláboló kiválasztottat.
|
|
|
|
|
SKANDINÁV DESIGN 2005 tavasz Iparművészeti Múzeum |
|
Nincs művészettörténeti múltjuk, de nem vágnak ki egyetlen fát sem. Racionálisak, de
fantáziájuk hómező-végtelen. Elfogadják az anyag-kényszerítette határokat, de nem tán-
colnak gúzsbakötve: a formát röptetik angyal-szárnyon.
Porszívó-szobor, vagy kristályékszer, evőeszköz, vagy fejfedő: minden világos, tiszta, szin-
te anyagtalanul légies. Boldogan öltenénk vegyvédelmi munkaruhát, /nagy siker lenne az
az operabálon!?/, összvebujnánk az egymáshoz görgető "szerelmesek pad"-ján és remegve
huzigálnánk a párunkon feszülő, 80 zippzárból kreált top-top sikamlós zárait. Aligha lenne
nyakkendőnk, gyüjteményünkből már réggen báli belépő készűlt...
Iparosok !!! Ti, a magor "egyetemi" képzés vétlen áldozatai ! Megnéznétek, végre ?!?
|
|
|
|
|
LAKNER LÁSZLÓ művei 1965-75Ludwig Múzeum |
|
Egyből föl a második emeletre !!! Ott a korszakos nagy Lakner még itthoni életműve lát-
ható, míg a költözködés mián megürült helyekre, kényszeres képtelenségek folytán, a
Nyugaton készült míves tákolmányok, gyengésecske firkálások kerültek, stílszerűen az
alsóbb régiókba.
De amit odafönt bámulhatunk, az döbbenetesen gazdag, sokoldalú és még sohasem volt
így egyben nézhető. Míg az egész béka-fartályban két képet találtunk: Moltke-levél és
az Elképzelt írás, a hatvanas évek indulásától sorjáznak a remekművek: Planimetrikus
mozdony, Manufakturális nyomda és a szintén csernusi Manufakturális konzervgyár,
de nyugodtan leírhatnánk az összes kép címét... Egy zsák rizs, mint a fotonaturalizmus
előfutára, majd az Engedelmesség és a Forradalmárok kivégzésé-nek életveszélyesen
nyílt kiállása. Váltakoznak a stílusbravúrok, minden ötlet más megjelenítést nyer, a leg-
újabb szervül a hagyományos eszközök könnyedén uralt formáival. Kacérkodás a Dadá-
val: Hundaissen széklet-optimalizáló ,"hogy örömmé váljon a búcsú", hát ez a Number
One kedvencünk... Könyvek a falra kötözve, köztük az Én Lukács Györgyöm, ironikus
képeslap és fotó-metamorfózisok: Kínai cséplés, Kazah gyapotszedők és a nosztalgikus
A Ganz Mávag élmunkás-brigádja.
Soha többet nem láthatjuk, pedig ez az egész múlt századvégi magyar művészet egyik
sarkalatos alappillére, nyitánya a hetvenes éveknek. Fel hát a Várba, amíg még lehet,
mert a szikkadt jövőben már csak a borzalmas soroksári Obi-végeken látogathatjuk a
TRISÓ pazar/ló/ monstrumát, JAJJJ!!!
|
|
|
|
|
|
|