|
F I L M : R É G E B B I / 2 0 0 5 /
|
|
Elégtétel a SORSTALANSÁG-nak: Oscar-jelölés, fesztivál-sikerek.. |
|
Itthon a "kritika" a hozzáértés teljes hiányában, a szakma irígység okán lefa-
nyalogta. A Néző nem mert vélekedni, avgy nem tudott, de elment és boldo-
gan nézte: 472-ezred-magával!!! Lám, a művelt Nyugat ájul tőle. De leszünk
még mi, derék magorok is szerfelett büszkék rá: a nemzetközi siker igazi
"magyar" filmmé teszi majd..
A Sorstalanság legnagyobb erénye, hogy LÁTNI tanít, megmutatja, hogy a
filmet NÉZNI kell és nem értelmezni. KÉP-ben fogalmaz, amely közvetlenül hat,
oksági áttételek nélkül, az érzékelés szférájában, a tudatalattiban, a tudat-
talanban..., amit egyesek léleknek neveznek.
|
|
|
|
|
Fesztivál-siker: a NYÓCKER fontos nemzetközi díjat nyert !!!
|
|
A Gauder Áron - Novák Erik - Nagy "Vigyor" Viktor Csapat az Annecy
Animációs Filmek Fesztiválján, az egyik legnagyobb szakmai versenyen
a Fődíj-at nyerte el és ezzel megnyílt az út az Oscar-jelölés felé!
|
|
|
|
|
ARANYCSIRKE-DÍJ: KONTROLL színész-díj: VILÁGSZÁM
|
|
A Best of 2004 díjazott Kontroll-é az Aranycsirke /50 Milka!/, a püspökfalat pedig az általunk legjobb közönségfilmnek ítélt Világszám-é lett !!
|
|
|
|
|
A R T Q U A D R Á T |
|
Mióta Otar elment...a
nagy művészmozikból, a többi régebbi
filmhez hason-
lóan
nagyon nehéz utolérni. De figyeljük csak az art-filmek
utánjátszó mozihá-
lózatát,
az ART QUADRÁT bűvös
négyszögét: Európa-Tabán-Bem-Hunnia
!!!
és sok
eltűnt kincs nyomára bukkanunk . Hátha így
könnyebb:
" eutabem.hu"
|
|
|
|
|
KONTROLL |
|
Magyar filmnél még soha nem látott, ráadásul rendkívül ötletes reklámkampány, színészkedvencek hada és egyszerre tucatnyi moziban: az új magyar film újabb sikeres rohama a nagyközönség meghódítására !
Az elsőfilmes Antal Nimród bunyót ígért, röhejt, poént, horrort és izgalmat, megkapjuk, de ezenfelül elképesztő bátorsággal és arányérzékkel egy igazi emberi történetet is képes megjeleníteni. Mert bármennyire szűkszavú is a főhős múltját illetően, Csányi Sándor nagyszerű jellemszínészi képességeket mutató alakításában Bulcsu sorsának titka és tragikuma egyértelműen kiviláglik. Csányi arcának minden rezdülése, félszeg mosolytól a sóbálvánnyá meredésig felejthetetlen, végletekig visszatartott játéktempója a legritkább színészi erény és a legnagyobbakat idézi. Csak utol ne érje a hazai férfiszínészek végzete: a mindenevés, munkában és táplálkozásban egyaránt.
A példamutatóan válogatott nagyszerű szereplőgárdából nehéz bárkit is kiemelni, mégis megtesszük, nem az elfogultság, de kitörő örömünk okán: az új magyar film jövőjét jelentik az új arcok. Nádassy László röpke másodpercek alatt villant fel egy sorstragédiát, Pindroch Csaba végre azt játssza, amit tud, Nagy Zsolt kamaszos természetessége érett tehetséget sugároz, Máttyássy Bence most is feltűnően jó. Sok maníros malacz-pofa után végre egy kedves mai lány: a tüneményes Balla Eszter !!! Könnyed, finom, belülről játszik és még csodaszép is, aki a mozgólépcső Jákob-lajtorjáján, a filmmel együtt emelkedik mennyei magasságokba !
Pados Gyula kamerája bizarr szürreális látvánnyá alakítja a metró ismert közegét, brilliáns a mozgásban, fantasztikus a tónusokban: a sültkrumpli ketchup-bíbora előre sejteti a véres verekedések brutalitását. Most már értjük, miért Őt választotta Koltai Sutyi a Sorstalanság operatőrének !
Vágással, zenével is magától értetődő profizmussal bánik a rendező, akinek a sokféle alkotóelemet sikerült hatásos egységgé kovácsolni és olyan töretlen lendületű, lebilincselő filmet alkotni, amely a nézők összes rétegének maradandó élményt nyújt.
Ha az egész BKV olyan lenne, mint a Metró, nem ülnénk többé kocsiba, ha az új magyar film így tör előre továbbra is, minden héten bizakodva ülünk be egy magyar filmre !
Mi sem bizonyítja jobban a film sokszínű összetettségét, mint a történet értelmezésének számos, a nép, a közönség körében szájról szájra járó variánsa. Íme, egy gyöngyszem :
"...A csuklyás gyilkos tulajdonképpen Bulcsu énjének sötét mélyrétegéből bukkan fel, a mindannyiunkban bujkáló rossz szellem, a hoffmanni Doppelganger /umlauttal!/. Őrangyala, a gyönyörűszép masiniszta-lány álmában szembesíti hasadt tudata alvilági felével, ezután indul el a megtisztulás útján, amely egy önmagától menekülő halálfutásba torkollik. A glóriás Apa-angyal és tündérlánya segítik a katartikus úton a mozgólépcső Jákob lajtorjája felé...Értitek ? Szóval minden jelkép: a helyszín a purgatórium, minden szimbolikus: a gonoszok, a büntetők, az üldözések, és a sziszegve csattogó metrószerelvény, mint az Apokalipszis négy kaszás lovasa..." / S. G. 29 éves sportoló, futóedző /
Óh, ha ezt Antal Nimród hallaná..., azt mormogná magában: hát erre nem is gondoltam...!
2004. decz. 6-án a Hazai Nézőszám: 260 000 !!!
|
|
|
|
|
LIBIOMFI |
|
Hazai kis büszkeségünk pedig: végre itt a Libiomfi!!! Hát nem olyan kristály, mint az Uristen..., de nagyon friss, nagyon eredeti és drága Mucsi Zoltán, alias Kapa, mint igazi nagy jellemszínész bűvöl el visszafogott /!!!!!/ és érzékeny alakításával. Dióssy Gábor-unk pedig még őt is túlszárnyalja Anikó-ként. Kálmánchelyi Zoltán, Végh Zsolt, Stefanovics Angéla: BRÁVÓ !
|
|
|
|
|
MAGDOLNA NŐVÉREK angol film |
|
Teljesen függetlenül a művészeti értéktől, ez a film
meghatározó fontosságú: olyan borzalmakról tudósít,
amelyeket elképzelni is nehéz, főleg a múlt század 60-as
éveiben,Európában. "A valóság sokkal kegyetlenebb
volt " - mondja egy túlélő /lásd. Magyar Hírlap
szept. 27-28., hétvége: Beszélgetés Peter
Mullan rendezővel./ És ez
a szörnyűség az Egyház érdekében, az Egyház
tudtával 1996 /!!!/ -ig folytatódott.
Voltaire-t idézve csak annyit mondhatunk: " Écrasez
l' infame !" : Zúzzátok szét a gyalázatost !
|
|
|
|
|
Európa FilmhétMűvész mozi 2004.január |
|
Megint nehéz volt dönteni ! Mit? Mikor?...Kivel ? Eszméletlenül gazdag választék: bűnügy, erotika, történelem, humor,--- könnyed, kemény,--- art és "nem art,de nem árt" kategóriákban. Egy biztos: a hely ideális volt !!! Kedvenc Művész mozinknak mind a négy terme pompás és a fotelek, a theák, a könyvek, az emberek ! Mert mozin innen és túl, ez egy igazi találkahelye a belevaló közönségnek és a igazi filmkultúrának.
Özpetek, Ozon filmjei nemsokára bemutatásra kerülnek, ezért inkább azokról szólunk, amelyek, sajnos, nem kerülnek forgalmazásba. Miért ?!? Mondjuk, mert az Edi lengyel, ráadásul hajléktalanokról is szól..., az " Igenis, nővérke !" meg egy bűbájos énekes-tánczos komédia, de hát nem amerikai musical, hanem hálistennek holland és ez így a nagyérdemtelennek kicsit gyanús...
Pedig a nagytehetségű Piotr Trzaskalski első /!!!/ nagyjátékfilmje igazi remeklés. Valós környezet, fordulatos cselekmény, izgalmas karakterek és ami a legfontosabb: emberség, együttérzés, mindez a filmművészi megfogalmazás legmagasabb szintjén. Krzysztof Ptak, aki talán a lengyel Koltai Lajos, kemény élfényekkel fotografálja a sivár nyomorvilágot, hogy aztán a vidékre menekülés képeiben igéző zöldesfehér álomvilágot teremtsen.
A holland film után egy emberként --- mert sokkal több nem volt a nézőtéren --- sóhajtottunk fel: bárcsak lenne nekünk is egy ilyen kedves-vidám zenés darabunk, amelyben kivétel nélkül mindenki nagyszerűen komédiázik, táncol, énekel és a végén a teljes népi egyetértés jelképeként a királynő lánya is megjelenik kisbabájával, éppen hogy táncra nem perdül !!!
Persze a spanyol Napfényes hétfők végül is biztosan megvásárlásra kerül, mivel mindany- nyiunk bálványa, a csodálatos Javier Bardem játszik benne egy szakadt munkanélkülit, bizonyítva,hogy a kegyetlenül komoly témákat csak a mi rendezőink kerülik nagy ívben.
|
|
|
|
|
A MaFiFia BTK / Magyar FilmFiatalok Bűnelőzetes Trinédzser Köre/ filmjei |
|
Az ifjú generáció igencsak berobbant. Kezdődött a Moszkva-tér-rel, Hukkle-val hónapok óta bámuljuk röhögve a Libiomfi-t és most itt a régenvárt RENGETEG, amely teljesen más, mint minden eddigi film, legfeljebb a hihetetlenül eredeti, életveszélyesen mély alkotó, FLIEGAUF BENEDEK korábbi kisfilmjére , a BESZÉLŐ FEJEK-re hasonlít. Három OSCAR-t már odaadnánk: forgatókönyv, rendezés és a hisztérikus érzékenységü operatőr: LOVASI ZOLTÁN munkája mind megérne egy szobrocskát. De jól vigyázzunk: jön egy busz! 4 plusz 1 rendező szkeccs-fimje, a JÖTT EGY BUSZ! Ha osztályozni kéne:
- Schilling: 1
- Török Feri: 3
- Bodó Viktor: 8
- PÁLFFY GYÖRGY: 10 !!!
- MUNDRUCZÓ: 11 ... 2003 ősz
|
|
|
|
|
BÁBOK |
|
Még mindig Kitano eszméletlen szépségü
Bábok-ja... Hagyd a ruhatárban az Oksági Elvet és minden
racionalitást - merülj el az időtlen Időben - a végtelen
Vonulás beszippant: soha nem fogjuk elfelejteni.
|
|
|
|
|
ESKÜVŐ MONSZUN IDEJÉN |
|
Érdekes, mert ugyan ki mit tud Indiáról és vajon hány indiai filmet látott egyáltalán? Pedig Bollywood /ez az indiai filmváros neve !/ évi 400, azaz négyszáz filmet produkál, 10-20 miilió néző adott --- és a kifejezetten andalító zenés operette-népszínművek mellett futja igényesebb fesztiválfilmekre is. Ezek sokkal art-osabbak, mint a hasonló indíttatású amerikaiak --- példa erre ez a kedves, lendületes, nevettető darab, mely színészi játékban elsőrangú, mesélésben igencsak járatos, helyenként még drámai pillanatokat is mutató film. Nagymamától az unokáig kategóriában tizes skálán egy erős 7-es! Egy nevet azért írjunk le a rendező Míra Nair /Salaam Bombay, Kamaszutra/ mellett: A filigrán naiva: Tilotama Shome egy kissé lassú, de meghatóan bájos szobalány szerepében.
|
|
|
|
|
A MEGTALÁLT IDŐ francia film |
|
Oh, az a felejthetetlen nyár ! Amikor ágyhoz
gipszelve olvastuk Proust-ot,
szavanként, mondatonként, oldalakat ismételve ízleltük,
szívtuk magunkba a gyönyört. Akkor még csak
egy kötet volt lefordítva, de azt sem sikerült végigolvasni.
A mi matrac-sírunk megnyílt, de a
feltámadás mennybemenetelét nekünk az Eltűnt
ídő nyomában jelentette. Azóta nem ke-
rült újra kézbe, "majd egyszer, a börtönben
befejezzük", de eddig még nem találtunk időt,
/közelg.../.
Ez a film megtalálta a tűnt időt, megtalálta az alig
moccanó tempót, a nemcselekvés minden titkát, az érzelmek
titkos rezdülését, a törékeny szépség melankóliáját,
ez a film a francia Szindbád
! Persze a miénk sokkal merészebb: Huszárik képekben
fogalmazott, Raoul Ruiz
cselekményben, Sára Sándor és Tóth János
expresszívebb volt, ez az operatőr klasszikus.
De az enteriőrök bódító gyönyörűsége, az előtérben csillogó
szobrok, tárgyak térszervező ereje, a rafinált gépmozgások
pásztázó elevensége valóban képes láttatni az olvasás
belső
élményét.---Fantáziánkban akkor testet öltöttek a figurák,
átéltük szenvedélyüket, Swan
szerelmét, az ifjú Marcel Proust vágyódását,
mi voltunk Gilberte, Odette és bizony még az
extravagáns Charlus is. Most viszont elfogadjuk
a színészek által megjelenített alakokat,
annyira találó, annyira ellenállhatatlan mindegyik.
Robert csámcsogva hősködő zabálása ép-pen olyan filmtörténelmi
pillanat, mint jó Latinovitsunké a velőscsonttal. Vagy
a szado-mazó
bordélybeli jelenet,mely dermesztő frivolsága ellenére,
átszellemülten csodaszép.
Irígyelhetjük az arisztrokaták néhányszázfős rétegét,
mely összetartozását, izoláltságát úgy élte meg, mint
egy más embercsoportoktól távol élő kőkorszaki horda,
amelynek belső biz-
tonságát saját törvényeinek, rítusainak tökéletes ismerete
és elfogadása adta.
Aki elolvasta, nem fog csalódni... aki félig, egyszer
folytatni fogja a film után... aki nem ismeri a művet,
betekintést nyerhet egy eltűnt világba és egy örökké
élő könyvbe.
|
|
|
|
|
MARGÓ KIRÁLYNŐ |
|
Pápisták és hugenották, a Szent Bertalan-éj és más történelmi disznóságok, szövevényes izgalmak Jókai modorában ---- de: elképesztő tehetséggel megvalósítva. Romantikusan ellentmondásos figurák nagyszerű színészek által életre keltve, izgalom, ritmus, nagyvonalúság a sziporkázó rendezésben. A mi történelmünket is így kellene deheroizálni -- meg egy-két Isabelle Adjani is elkelne... A gyermeteg király alakítójáról meg ne is álmodjunk. Igazi mozifilm, mindenkinek egy jókora 8-as!
|
|
|
|
|
K Ö Z H Í R R É T É T E T I K : Kettős csatavesztés a moziban ! |
|
A magyar vándor /így, kisbetűvel !/ történelmi bukását még túléltük valahogy,
de a Mohácsi Vész tényleg filmlétünk nagy temetője. Csak szánni tudtuk ked-
ves Kapa-Pepe p/i/árosunkat! Ha csak dumálgatnának egy kicsit Lajosról, Cse-
léről, ahelyett, hogy agyalt dialógokkal kényszereznének , minden rendezés
és családi operatőrködés nélkül, jobban járna a lepusztított néző.
A végén percekig hallgattuk a csodálatos Lovasi András siralmas énökét...
és csak Őt hallgatnánk, némi kis interjúval vegyítve, kedves képi ötletekkel
nézhetővé /is/ téve, nem kerülne annyiba és így eljutna mindannyiunkhoz
fájdalmas, gyönyörű poézise, amit megöl a koncertjein dübörgő dilettan-
mus.
Miki bácsi !!! Csináljunk remekműveket !!! Kezdjük egy Lovasi- filmmel !!!
|
|
|
|
|
VIGYÁZAT! SÚLYOS ÁTVERÉS!! MEG NE NÉZZE SENKI !!! |
|
Mert az Orosz bárka nem az orosz történelem 300 évén vezet végig, legfeljebb az Ermi-
tázs émelyítő versailles-giccs folyosóin, amelyek leginkább fedettpályás futóedzésre alkal- mas /vágtahossz: 150-350 méterig/. Statisztál 3000 leningrádi, Nagy Péter és Nagy Kata-
lin cárok, valamint a tükröződő reflektoroktól csak módjával látható csodálatos képek ál-
tal Rembrandt, Rubens és El Greco, akit a narrátor következetesen összekever Frans Halls-szal. Ami pedig az agyonhagsúlyozott "vágás nélkül"-t illeti, azt már a némafilm hős-
korában is alkalmazták, leánykori neve: stop-trükk. Igazi büntető mozidélután volt, másfél
óra üresjárat. Amikor a várva várt befejezés a tengerhez vezetett, már csak abban bíz-
tunk, hogy beúszik az Auróra és szétlövi az egész förmedvényt.
F E U D Á L I S Í Z L É S F I C A M ! S Z I G O R Ú A N T I L T O T T !!!
|
|
|
|
|
|
|