|
|
VÖRÖS HORIZONTOrosz és ex-szovjet nonkonfom művek Ludwig Múzeum |
|
A 70-es években három felmutatott ujjal kerestek partnert az utcán a 700 grammos vodká-
hoz, 86-ban Falbiszovics fotóreálján ketten vannak: A harmadik már fölösleges. Kritikát
fogalmaz meg Nazarenko: Reklám és információ című képe, a jellegtelen falragaszon "Ér-
dekes foglalkozások" derék művelői láthatóak, villamos, autóbusz és trolivezető, ráadásnak
a művész mellképe. Repülőtéri váróterem üvegfalán tükröződő autók, Petrov hochnaturál
alkotása, de azért festményekkel is találkozhatunk. Romagyin a tömeget mutatja meg zsú-
folódó arcok hűséges hasonmásával, A nagy jam session képén pedig százával vonultatja
fel a híres szólistákat, Satchmo-tól, Billie Holliday-tól Ellington-on át Coltrane-ig.
Hagyományosan festmény Iltners Tavaszi reggel-e, összehajló fatörzsek barna ölelésében
fűzöld napkorong homálylik. Filippov négy csúcsára állított négyzetében Rorschach-szerű
szimmetriák, koronás fő jogart fogó kezekkel, karmaiban címert tartó cári sas. A Tritichon
Janklevszkij-től szürkébe szerénykedő Míró-s absztrakt, Baranov szoborcsoportja Puskin-
nak ajánlva egy egész termet tölt be. A költő állva, a költő keretben, Dantes csakúgy, míg
a bájos feleség estélyiben és aktban, a cárné ülve és büsztként gipszfehéren.
Igazi csemege a grúz Edzgveradze kollekciója, egyetlen reszketeg tusvonallal odatett la-
pok, a gigászi Olló, a Szúnyogoktól megzavart nyúl és a Gyönyörű arcot csókolgató bol-
dog legyek.
Az ogyesszai Leidermann jiddisch.deutsch nyelven, ám cirill betűkkel írja fel, a magyar
alernatív Trainingspot színtársulat "Szül-Szeret-Hal" darab-címére hajazó Geboren-Ljuszt-
Gestorben szavakat.
A Vörös Horizont alaposan kifehéredett... |
|
|
|
|
|
|
|
HOGY VOLT: MONET és... MONET Szépművészeti Múzeum |
|
Végigpásztáztuk a termeket, kiválasztottuk azt a tucatnyit, amit érdemes, amit meg kell
nézni: talán nem egészen véletlen, hogy 10 Monet, egy-egy Sisley, Signac és Manet
akadt fenn a rostán... A többi néma érdektelenség. A grafikai anyagga l való szembeállí-
tás még hagyján, legalább tagolva van az anyag, de az ötszörösre történt duzzasztás telje-
sen bárgyú és felesleges. Sienában egy, azaz: 1 darab, egyetlen kép van kiállítva, igaz, az
egy Duccio, előtte két, azaz: kettő karosszék található, mégis ez a város legszebb és fél
Itália egyik leghíresebb múzeumi nevezetessége. A fárasztó,lepusztító tömegességnél csak
többet ér az igazi, a ritka érték, a legmagasabb szintű minőség !
Monet-ből aztán megvolt.... Talán csak a roueni székesegyház hiányzott, de enyhületnek
igazán megfelelt a Saint Lazare Pályaudvar füstgőzös vibrálása, vagy a Parlament felett
megnyíló viharos ég ! A manet-i visszafogottságú, szinte monokróm szélmalom, a jégzajlás
kubusai, a vörösen ringó vitorláshajók és a vörösizzásban dübörgő hegyvidéki alkonyat. A
Dércsípte szénaboglyák sápadt hajnala, mely bizonyos alkonyati lila szénaágyak szerelmi
fészke volt... La Grenouillere, a Béka-tó hullámreflexei, a vízililiomok tavának lélekmély
sötétje és a kékeszöld velencei Gondolák tükröződésének grafikus finomultsága,--hát ez
az a méltán híres szem, mely még a mi Mednyánszkynknál is többet látott. Mednyánszky-
nál, aki a többieket magasan veri, most igazán könnyen összevethető a két nagyszerű kiál-
lítás !
Megéri a fagyos sort kiállni, de még jobb fél tízre menni, előtte toporogni egy kicsit, vagy
köznapi délelőttöt avatni fenséges ünneppé. A grafikákon átsiklunk, bár egyetlen pazar
színezésű Renoir azért akad, a "barátok" feledhetők, de Monet és... Monet soha... |
|
|
|
|
HOGY VOLT: MEDNYÁNSZKY-EMLÉKKIÁLLÍTÁS Nemzeti
Galéria |
|
Súlyos közhely: "szeretem
az impresszionistákat !" Értékelni biztos kell,
de szeretetünket inkább Rippl-Rónai, Csontváry
és most végre Mednyánszky felé
tájoljuk. Amit itt most látunk, egyszerűen elképesztő
! Hiszen már 1880 körüli természeti képein a világítás,
a köd-távlat, a hajnal és az alkony fényjelenségeivel
foglalkozott, jócskán meghaladva a franciákat. Talán
még Turner-re emlékeztet leginkább, de minden képe egy,
a látható színekből, árnyalatokból, derengésből és éles
reflexekbol kiinduló autonóm alkotás. Micsoda emberi
érzékenység a portrékon: Hallgatag öreg zsidók, eszelős
tekintetű, rémült csavargók és katonák /Utazók
1885/, akiket megkínzott roncsokként, mozduló
fájdalomként, vagy fagyott tetemként látunk viszont
későbbi világháborús képein. De hogy nemcsak az extrémitás
miatt lenyűgöző ez a festészet, azt olyan vásznak bizonyítják,
mint pl. a Férfi vörös ingben, tollas kalappal.
Szerencsére hónapokig látható ez a fantasztikus kiállítás,
sok-sok idő és alkalom kell hozzá, hiszen csak a Szürkület
a Poprád folyónál előtt percekig álltunk ájult
bámulattal. Ez a kép a kiállítás végén látható, mellette
a Holdas téli táj
/narancsszínben!!!/, a Vágvölgye és
a Város peremén, ismét azzal a narancsvörös
izzással, --- és ez csak egy pici termecske ! 2003 nyár |
|
|
|
|
HOGY VOLT: ÉPITÉSZETÜNK
1990-2003Műcsarnok
2003. IX. |
|
Fájdalmas szembenézés
a nagy semmivel. Ez a bő évtized néhány kedves családi
házon és rusztikus hegyi búvóhelyen kívül szinte semmit
sem hozott, csupán iszonyatos tévedéseket. Nagyszerű
ötlete a kiállításnak, hogy kontrasztként bemutatja
az 1930 utáni évtizedet: Molnár Farkas,
Kozma Lajos, Hofstatter, Borbíró
és még hányan, akik nem szerepelnek ! Az akkori
kortárs építészettel egy hullámhosszon lévő gyönyörűségek,
amelyeket ma is elfogadnánk kortárs alkotásoknak. Nézzünk
csak körül a Szt.István parkban, kukkantsunk be az Átrium
moziba, járjuk be a pasaréti Bauhaus-telepet...
Itt nekünk csak elfuserált fantáziák maradnak, bár
egyetlen dolog biztató: márvány helyett előretör a tégla,
sok ácsolt faszerkezet és terméskő is reményeket kelt.
És van egy van...egy van Egeraat,
a maga dőlt üvegfalaival és aszfalt-mécseseivel. |
|
|
|
|
HOGY VOLT:
SZÉP ERNŐ, MÁNDY IVÁN, REJTŐ JENŐ
Irodalmi Múzeum |
|
Először talán Rejtő
Jenő-t olvastunk, szétröhögtük gimnáziumi éveinket,
de ha az Arvisura legendás Piszkos Fred
előadására gondolunk, eltartott ez tovább is,
--- van, akinél mindmáig. Aztán Mándy Iván
a Csutak-kal, a pesti mozi és
a Teleki-tér költői álomvilága. Szegény Szép
Ernő, verseit méltatlanul keveset olvassuk,
prózájából csak az Emberszag-ot, igaz,
majdnem összes színműve állandóan látható valahol.
De most mindhármukból láthatunk, érezhetünk valamit:
ezek a megemlékező tárlatok nagyon szépek és eredetiek.
Néhány versrészlet kommentálásaként Szép Ernő
rajzai, a megálmodott áttetsző jegyzetpapírok, elmosódott
képek, a margitszigeti búvóhely avarszínű derengésben.
Egy rekonstruált csőmozi részlete, pénztárral, kopott
bársony- és recsegő fazsöllyékkel, a büfében pedig Mándy-szelet
50 Frt-okért...Fotók a 40-50-es évekből, megannyi csoda,
udvarok, macskaköves utczácskák, kisemberek, kisgyerekek,
kiskereskedések. Az utczasarkon, bizony egy Feszület
áll, mécsessel, virágokkal !!! S hogy mennyire költő
a novellista Mándy: "miért írok?...a
sötét kapualjért, ahova az Isten behúzódott." Végül
a rejtői csapszék valahol Oránban, a pultnak döntött
matróz, hátában ama késsel...A képregények frivol poénjai,
a légiós-ruhák, önvédelmi és támadó-kellékek után egyetlen
dermesztő memento: a munkaszolgálatos-zubbony
és az igazolvány egy szégyenében vöröslő nagy ZS-vel:
Reich Jenő, meghalt 1943.jan.1.Ukrajna,
Jevdokino. |
|
|
|
|
HOGY VOLT: KOKSZ Budapest Galéria 2003. XII. |
|
Azért jó egy ilyen
furcsa meghatározású "karikatúra"-kiállítás,---
idézőjel, mert itt egyszerű-
en jó grafikák, montázsok és kisplasztikák voltak, az
ismert Sajdik, Tettamanti, Kaján
neve-
ken túl, számos alig látott , de annál kiválóbb alkotó
felvonultatásával. Örömmel konstatál- tuk, hogy
Varga Zsófi milyen kiforrott
grafikussá érett, hogy Bojcsuk Iván méltón
bővíti
a Joyce-illusztrátorok illusztris sorát, hogy Lipták György
személyében újabb míves rajz-
művészt ismerhettünk meg. Gyulai Líviuszt
nem kell bemutatni, de ki hitte volna, hogy a
kollírozó Fenekovács László
ennyire ütős és fenejó !?! Szalay Pál
ötlábú lovaiba pedig
egyből beleszerettünk... |
|
|
|
|
HOGY VOLT: TÍZ
BAMBUSZ CSARNOKA Országos Széchenyi
Könyvtár |
|
A kínai könyvnyomtatás
csodái a 13.századtól... A kalligráfia művészete:
végül is itt minden betű egy műalkotás. Ahány kor, annyiféle
stílus--- tekercsek és pálmalevélre karcolt írások,
kötött és fűzött könyvereklyék. Ez az alapja, többezeréves
fundámentoma mai kortárs képzőművészetüknek is./l. CHINART
/.
Kabátunkat ne nagyon hagyjuk a ruhatárban, odabenn
igen hűvös van, de ha résnyire szűkített szemmel áthatolunk
a lépcsőfeljáró márvány-iszonyatán gyönyörűségünk parttalan
lészen. És... megtalálhatjuk az
Elephántot Fehérre sikáló szolgákat is, a 14.századból... |
|
|
|
|
HOGY VOLT: VÁGYKÉPEK Bakos Gábor és
Wéber Imre |
|
Ki ne szeretné magát
titkon álmodott szerepben, képzelődött környezetben
megörökí- teni? Gyermeki vágyak: űrhajósként,
világsztárként, vagy ellenkezőleg mohatörpécske- ként
összehúzódva, esetleg Nagy Sándor, /mármint SZOT-elnök/
gúnyáját öltve állni az örökkévalóságot ígérő kamera
elé. A két invenciózus képgerilla teljesíti a szerencsés
kiválasztottak kívánságait, játékosan vidám, ám igen
tanulságos és nagyon szép vágy-képek sokaságát állítva
elénk.
|
|
|
|
|
HOGY VOLT: SZÜTS MIKLÓSKiscelli Múzeum |
|
Budapest legszebb
kiállítótere minden bizonnyal a Schmidt-kastély négyemeletnyi
kápolnája. Hogy szóltak itt Lois Viktor
zenélő szobor-monstrumai és hogy "szóltak"
a csupasz téglafalakon Országh Lili
archaikus képei !
Most Szüts Miklós kápráztat
el tompa, szórt ellenfényeivel, melyek egynemű felületté
nemesítik a behavazott tájat, az árvízmosta rakpartot
vagy a szimplán kanyargó úttestet. Csak szürke és szürke,
fehérestől a sötétebben derengőig, furcsa elegye az
impresszionisztikus és a tömbökbe dermedt naturális
látásmódnak. Ez a nagyon eredeti optika költői látomássá
transzformálja a sivár panelházakat, a reménytelen kőbányai
utcát,a forgalmi táblákkal gyalázott szegényes tereket.
Egy rozzant bódé a senyvedő fácskákkal árnyékolt udvaron,
árvízben álló parti tereptárgyak, budaörsi lakótelep
vihar utáni csendben--- szinte mindegy, mi is a téma,
gyönyörűséggé cseperedik egy nagy művész képzeletében.
És egyszer beoson néhány tétova vörös...- igaz, akkor
Párizsban vagyunk. |
|
|
|
|
HOGY VOLT:
AUG.20.-i ÜNNEPNéprajzi Múzeum 2003.
VIII. |
|
Gubó legyek népiesen,
ha tudtam, hogy ez az egész 20-ai cécó az újkenyérrel,
alkotmánnyal, szent bal-jobbal egy kitalált, mesterséges
dolog! Éppen az aratósztrájkok vészterhes századfordulóján
ötlötték ki és hogy mennyire okosak voltak, az bizonyítja,
hogy a mai napig ezzel etetik a népet... Szellemes,
látványos /na ja : Rajk László !/, tanulságos! Igen
jó, hogy a nagy ünnep előtt láttuk ---hát a mostani
jóval ötlettelenebb, sehol egy búvárlány, aki a dunai
sellőként nyújtja felénk az új kenyeret... |
|
|
|
|
HOGY VOLT: SOMOGYI
GYŐZŐ Ernst
Múzeum 2003.
VIII. |
|
Egek és földek glóriás
királya. A kapolcsi völgy, a Káli-medence, Balaton óh
a..., Badacsony és így tovább a mennyei Csodák! Erdély
és Magyarhon TÉRKÉPE KÉPBEN, lábához guggol minden bokor
--- Neki aztán nem térkép a táj... Szegények, melósok,
cigányok, Krisztusok: NÉPÜNK --- az Ő népe.
Ezt a kiállítást naponta kellett volna megnézni, amíg
csak lehetett... |
|
|
|
|
HOGY VOLT: CHINARTLudwig Múzeum 2003. XI. |
|
Mikor is indult a
kínai kommuno-kapitalizmus? -- Mindenesetre ez a bő
évtized elég volt ahhoz, hogy művészek egy nagy ugrással
felzárkózzanak a kortárs irányokhoz! Mindezt iszonyatosan
magas szinten, tízezeréves alapokkal és tudással teszik.
Inkább fotonaturális, konceptuális, de minden ízében
a jelen nemzetközi áramlataival úszik.
Ritka jó és egyenletes, nincs érdektelen terem, nincs
feledhető alkotó. |
|
|
|
|
|
|