|
Z E N E - H O G Y V O L T
|
|
|
|
|
ZENE B E S T O F 2 0 0 5 |
|
Az Év Zeneszerzője: KURTÁG GYÖRGY Földvári Napok
Koncert: FESZTIVÁLZENEKAR Dal a Földről Fischer Iván
Karmester: FISCHER IVÁN Mahler-ünnep Fesztiválzenekar
Oratórium: JENEY ZOLTÁN Halotti beszéd Kocsis Zoltán NFZ
Kortárs-koncert SOFIA GUBAJDULINA Silenzio Kaczander Orsolya /fuvola/
Pannonhalmi Napok A keresztfán Keller -Vonósnégyes
De Profundis III. Vonósnégyes Elsbeth Moser /hegedű/
Vladimir Tonkha /bajan/
Kortárszenei szólista: ROZMÁN LAJOS /klarinét/ Kagel: Schattenklange
Zenekari szólista: ROSSANA CALVINO /oboa/ BuFeZ Mahler: Dal a Földről
Szóló-koncert: CSALOG GÁBOR Messiaen: Vingt Regards sur l'Enfant-Jésus
Szólóprodukció: ROHMANN DITTA Ligeti: Gordonka-verseny MRádióKortárs-sorozat
Kamara-koncert: KACZANDER ORSOLYA KELLER ANDRÁS MRádióKortárs-sorozat
KURTÁG: Három darab, Bagatellek PETER VAHI: Digitális szerelem
Vonósnégyes: ECKHARDT Violetta, Sipos Gábor, Sosztakovics: 8. vonósnégyes
Bodolai Cecília, Markó György
Zeneszerző: ZOMBOLA PÉTER MRádió Kortárs-sorozat Lázár Eszter
Matiné-sorozat: AMADINDA Dobpergés Családi Koncert Zeneakadémia
Esemény: MONDO QUARTET Művészetek Völgye Taliándörögd
Opera-előadás: KISVÁROSI LADY MACBETH Vidnyánszky A. Operaház
Kamara-opera: EÖTVÖS PÉTER: BALCON Tavaszi Fesztivál
Opera-énekes: SZOLNOKI APOLLÓNIA Kisvárosi Lady Macbeth, Gólyakalifa
Énekes-szólista: CSIZMÁR DÁVID MRádió Kortárs-sorozat
Kamara-együttes: CORPUS HARSONA-KVARTETT MRádió Kortárs-sorozat
Dubrovay: Kvartett Ördögűző
Kórus: ÉSZT KAMARAKÓRUS Arvo Pärt: Te Deum Őszi Fesztivál
Színész-zenekar: KRÉTAKÖR SZínészTánczZenekar Szentendre Városháza
Költő-énekes: LOVASI ANDRÁS Kispál és a Borz
Jazz-koncert: DÁNIEL ANNAH Magyar Tudományos Akadémia
Musical: HORGAS ÁDÁM Lüzisztraté Ódry Színpad
Félsiker: TAVASZI FESZTIVÁL 2005
Legnagyobb gyalázat!!!: Művészetek Procc-Palotája nagy koncert-terme
V E N D É G J Á T É K O K
Koncert: BERLINI FILHARMONIKUSOK Simon Rattle Operaház
Szólista: LEONIDAS KAVAKOS Bartók: II.hegedűverseny Berlini Filharmonikusok
Karmester: SIMON RATTLE Sztravinszkij: Tűzmadár Berlini Filharmonikusok
Pódium-énekes: CRISTINA ZAVALLONI Berio: Népdalok BuFeZ Fischer Iván
Együttes: LES ARTS FLORISSANTS Rameau: Les Paladins
|
|
|
|
|
ROZMÁN LAJOS /basszusklarinét/ Kagel: Schattenklange Korunk Zenéje |
|
Most kéne abbahagyni... ezt a nevetséges Korunk zenéjé-t! A régi szép idők rég elmúltak,
/Barberian! Penderecki! Stockhausen!/, művek és előadók híján minek és minek így...?!?
A "záróhangverseny" jegyeit nem árulták, a műsorváltozást nem jelentették be, mindezt
a tök béna Procc-Pláza un. "fesztivál-színházá"-ban. Ez alatt egy rideg, ipari műemlék ho-
dály értendő, amely /az erkély 40 székét kivéve, mert onnan a színpad NEM látható...!!!/
táncszínháznak elmegy, de akusztikus koncertre éppen olyan alkalmatlan, mint a Nagy, a
Nem/pont/Hangversenyterem. Lézeng itt az a néhány szerencsés, aki MEGTUDTA, hogy mi
készül itt és el mert jönni az alávalóan rosszhírű intézménybe. Ugyanis a jegypénztár az ér-
deklődőket Szombathelyre /sic!/ küldte, mondván, hogy ez a szombathelyiek koncertje...
Pedig... Nem sok , nem elég Kagel-t hallottunk eddig itthon, de ha csak ezt az egyet hal-
lottuk volna, akkor is könnyezve borulnánk le az Angyali Mester előtt. A szférák zenéje
a nehézkesnek aposztrofált basszusklarinéton, éteri tisztaság, poétikus invenció, valóban
ködös, árnyékos lebegés, a megkomponált cage-i csend, az űrrepülés transzcendenciája.
És...És...És Rozmán Lajos, aki gyönyörű hangon, a lélek széles legátóival, a letisztult tech-
nika természetességével, anyanyelvi szinten suttogta el a remekművet. Szárnyalt a csönd,
befelé fordult a látás, csak az fájt, hogy egy ilyen zene után képtelen az ember tapsolni
és ünnepelni. Legyen hát ez a laudáció helye: az év legnagyobb szóló-produkcióját hallot-
tuk és nagy kár lenne, ha később nem gyönyörködtetne másoka is..
Mert a Rádió /természetesen/ nem vette fel. Ezért: elég!!!... a korunk zenéjé-ből, tessék
beépíteni az Őszi Fesztivál és a Lázár Eszter fémjelezte rádiós produkciók sorába. Akkor
közönség is lesz, megfelelő terem és barátságos közeg is és többekhez eljut a híre, mi ké-
szül a kortárs-zenét játszók hősi műhelyében.
|
|
|
|
|
MAHLER-ÜNNEP: a Fesztiválzenekar szólistáinak koncertje 2005.IX.7. |
|
A kisterem is szörnyű, ezekkel a chilei cseresznyefa-burkolatokkal, bokaficamító lépcsők-
kel és a Kong.Központra hajazó süket akusztikával, de még mindig jobb, mint a másik. Ér-
vényesül a Nagy Magor Érv: "ahhoz képest, hogy milliárdokat pocsékoltunk el, nem is any-
nyira rossz..." Mereven szól minden, nincs a hangnak aurája, derekas Népstadion-sound,
a mély regiszternek előnytelen, az énekeseket gyilkolja.
De a Fesztiválzenekar sohasem okoz csalódást: játékban, műsortervezésben, vendégben,
mindig a legtöbbet nyújtja. Kathy Barberian után Berio-t énekelni szinte arcátlanság, de
a nádszál Cristina Zavalloni csodát tett, eszméletlen szuggesztivitással szólaltatta meg a
Mester bravúr-darabját. Az énekléshez tehát nem mázsák kellenek, hanem a páratlan han-
gi adottságokon túl, félelmetes muzikalitás és előadói készség. De jó is lenne jazzt hallgat-
ni egyszer a csupaideg fenoméntól... Az együttes természetesen gyönyörűen muzsikált és
nem is titkolta az énekes iránti bódult csodálatát.
Nagyobb kihívást igazán nem vállalhatott Fischer Iván annál, hogy egy monstre-zenekarra
komponált Mahler-zenét kamara-letétben adjon elő. Olyan muzsikát, amelyre a grandió-
zus hangtömbök, a drámai hangszínváltások, az izzó fortisszimók, a vonóskarok sejtelmes
lebegése annyira jellemző. Pótolható-e a rezek viharos tombolása, a vijjogva síró hegedű-
kórus és a basszusok végzetes osztinátója? - természetesen nem. A hiányt fokozta az emlí-
tett visszaverődés-nélküli száraz hangtér, jobban kiemelkedett viszont a mű szerkezete, a
fantáziadús csontváz, az egymásba fonódó szólamok gazdag szövevénye: Mahler a boncasz-
talon...Az érzelmi ráhatás teljesen az énekesekre hárult, Howard Haskin eufórikus tenor-
ja igencsak szerethető élményt jelentett, nem is beszélve lenyűgöző mimikájú színészeté-
ről: nehéz volt NEM beletapsolni !!!
Fischer Iván és szólistái bámulatosan oldották meg a lehetetlen feladatot: kísértek, aláfes-
tették az énekszólamokat, mégis, szinte önálló, tökéletes zenekari hangképet létesítet-
tek, amelyet akár önmagában is teljességként élvezhettünk. Felejthetetlen volt a gyászze-
ne indítása, a mennyeien lassú kibontakozás és a transzdenciába ellebegő befejezés. Nem
sorolhatjuk végig az összes muzsikust, egyik se volt jobb a másiknál: mindenki csúcsra járt.
Régikeletű, megalapozott és annyiszor megerősített nemes elfogultságunk okán, hadd em-
lítsük meg mégis, külön kiemelve, Eckhardt Violetta mágikusan delejes hegedű-szólamát
és az új vendég Rossana Calvino csodálatos oboa-játékát.
Méltó nyitánya volt az évadnak, most már csak azt az IGAZI hangzást várjuk epedve, ÚJRA
a Zeneakadémián !!!
|
|
|
|
|
ARVO PÄRT: TE DEUM Észt Kamarakórus Őszi Fesztivál |
|
A minimál-zenében hajszál választja el a keveset a semmitől, ahogy ezt Reich Pityu és Phil
Glass esetében megtapasztalhattuk. Amíg említettek esetében a semmi az uralkodó, Part-
nál, különösen az első időkben, üdítő kivételeket találhatunk, például a Te Deum-ot a
nyolcvanas évekből. Az Észt Kamarakórus koncertjének első része erőltetett stílusgya-
korlatokból állt, de ezért a műért érdemes volt kidideregni a templomi fűtetlenséget.
A Városmajori templom, szörnyű belalakja ellenére, ideális akusztikával bír, az utózengés
kevesebb a barokk katedrálisokhoz képest és ez nagyszerű hangteret biztosított az éteri
tisztaságú kórusnak.
Egy akkordos, majdnem pentatonra szűkített hang-készlet, de gazdag invenció, merész
változatosság jellemzi a korai Part-et, amely a szegényes eszköztár ellenére időnként ka-
tartikus magasságokba röpít. Csak így kell, csak így lehet előadni! A bariton-basszusszólam
sejtelmes puhasággal szólal meg, a háttérbe állított tenor-szoprán együttes angyali tökély,
a kórus nem ismer mezzoforténél erősebb hangot, a hihetetlen piannissimók tengerében
mégis drámaian feszülnek a csúcspontok. Mindig ugyanaz a néhány hang, mindig ugyanaz
a dallam-töredék, az interpretálás utolérhetetlen artisztikuma mégis a nagy élményhez ve-
zet. Elég lett volna csak a Te Deum, kár volt a műsort higítani, de ezzel együtt ez volt az
egyik legnagyobb kórus-élményünk, mivel a szférák angyali zenéjét /még/ nem hallottuk.
|
|
|
|
|
AMADINDA Dobpergés Családi Koncertek Aquincum ÜtősVölgy |
|
Húszéves jubileum ide vagy oda, az Amadinda ifjúi lendülettel szárnyal. Tavasszal a Dobper-
gés Családi Koncert-sorozat jelentett újdonságot, szó szerint 3-tól 99 éves korig tombolt a
közönség, a tradicionálistól a legfrissebb kortárs ütős-repertoárig ívelő hangversenypará-
dén. Kedvcsináló szöveg, a régi és az új látványos szembeállítása, kedves humor és a bravú-
ros előadásmód derűs könnyedsége jellemezte a szakmailag, pedagógiailag egyaránt egye-
dülálló eseményt. Fantasztikus élmény, amikor Debussy-t hallgat az aprók népe, amikor Ta-
kayoshi Yoshioka Square Dance-t csodálja, vagy a Table Musique zenéjét LÁTJA! és hallja.
De hát a kísérő papák-mamák se bánták, hogy a rettegett kortárs-zene barátságosabb ar-
cával találkozhattak. A nyitó 80 perc a Föld körül után kellett egy kis bátorság, hogy még
három koncerten folytatódjon az ütős-zene gazdagságának káprázatos felvonultatása, de
bizvást állíthatjuk, egyetlen pillanatig se volt didaktikus, vagy unalmas és puszta zenei él-
ményként is maradandónak bizonyult. Még soha nem Amadindáztunk ennyit egy idényben!
Nyáron aztán két idilli helyszínen is találkoztunk a Nagy Négyes-sel: Aquincum után a Káro-
lyi Palota kertjében is. Az első alkalommal Westlake régen hallott Omphalo-ja tűnt ki, a
PalotaKerti Esten pedig a misztikus érzetű Lemurian Dances. Barátságos és a szabadtéri
események színvonalát hangzásilag is messze meghaladó koncert volt, de természetesen
nem versenghetett a monostorapáti templom csodálatos akusztikájával.
A Völgyprogram és a benne önálló életet élő ÜtősVölgy megnyitójaként, még a tavalyi em-
lékezetes 100 metronómos hangversenyt is felülmúló, emlékezetes élményben lehetett ré-
szünk. Michael Askill: Lemurian Dances című elementáris műve szinte búvárharang bongá-
sával szólt, dübörgő crsecendói pedig mélytengeri vulkánkitöréseket idéztek. Yoshika sok-
szor hallott Square Dance-e is itt kapta meg talán először mozgékony karakterének teljes
harmóniáját. A legújabb Amadinda-találmány egy Afrikából származó xilofon-darab, amely
végtelen egyhangúságával ringatott minimál-transzba és nagyon rímelt a művet gigászi mun-
kával lemezről leíró Holló Aurél egyik repetitív alkotására. A virtuóz szerző most is minden
alkalommal elbűvölt a beFORe JOHN5 flamenco-viharzású ritmikájával, amely szinte játszha-
tatlan nehézségei ellenére kamaszos lendülettel, elsöprő dinamikával érvényesült.
Aki fogékony az akusztikai szépségekre, jöjjön el talán jövőre a monostorapáti templomba,
hallgasson meg EGYETLEN marimba-basszust, hosszú másodpercekig, amíg elzúg a lenyűgö-
ző hangtérben: az maga a ZENE.
Nem sikerült az amerikai vendég bemutatkozása: nyilvánvalóan eladhatósági kényszerből,
kommersz, lepusztult sémákból építkező, saját darabokkal állt ki, szánalmasan kínos volt a
technikai tudás kiemelkedő szintje ellenére. Pedig tudott volna mást is !!! A ráadásként
játszott jazzes, kortárs-hangzású művek bizonyították, hogy Gordon Stout fantasztikus
dolgokat produkálna, ha Európában élne és nem megélnie kellene az USÁ-ban. Akkor iga-
zi komponisták írnának Neki igazi darabokat.
Maga az egész ÜtősVölgy azonban megint csak egy hatalmas újabb bravúr az Amadinda tör-
ténetében. Hogy tanulni lehetett Tőlük, bárkinek, egészen a kisiskolás kortól az egyetemi
szintig, hogy egész sora volt az ifjú tehetségeknek helyt adó koncerteknek, hogy Tallián-
dörögd immár ütős-mennyországként él a köztudatban.
Úgy tűnik, nagy éve ez a sokoldalú gárdának és még nincs vége, előttünk az őszi-téli idény,
de a Best Of 2005 legjobb kortárs együttese címet bízvást megelőlegezhetjük a fantaszti-
kus CsodaCsapatnak.
|
|
|
|
|
MONDO QUARTET ÜtősVölgy Taliándörögd |
|
A Wohltemperirtes Klavier egyik opuszával kezdeni, azt tökéletes értéssel és mértékletes
dinamikával, teljes átszellemültséggel játszani: méltó névjegye az Amadinda-utód Mondo
Quartet-nek. A huszonéves fiúk nemcsak a repertoárban követők, hiszen mindent tudnak,
amit a nagyoktól meg lehetett tanulni, de a technikai perfekció, az átgondolt muzikalitás
terén sem bizonyulnak kevesebbnek. Tovább éltetik az állandó keresés szellemét, az isme-
retlen művek és soha nem hallott tradicionális ütős-zenék felkutatását. Utóbbira eklatáns
példa volt az arab hastáncz-muzsika, amely tánczos tündérek nélkül is buja vadságot sugár-
zott. Az első rész Amadinda-repertoárja az eredeti előadókkal azonos szinten, abszolút tö-
kéllyel, érett invencióval szólalt meg, a szünet után aztán a négy ifjú begyujtotta a raké- tákat és minden izében egyedi, frenetikus hatású produkciót nyújtott.
Négy ragtime-ot mutattak be, a századelő különböző korszakaiból és igen szimpatikus mó-
don, mindegyik előadónak jutott szólista-szerep. A darabok hangszerelése is meglepeté-
sekkel szolgált, korabeli ütős-effektusok színezték a virtuóz marimba-zenét. A darabok kö-
zött Cage 12 tamtamra írott műve, egy részlet az Amores-ből és Lou Harrison Fugato-ja
jelentett gyönyörűséges kontrasztot, ráadásul pianissimo érzékenységgel. Az öntudatos
szerénység, kedves közvetlenség, természetes báj amúgy is jellemezte a legnagyobb remé-
nyekre jogosító ifjú titánokat. Tanuljuk meg máris neveiket: Tóth Lajos, Schlanger Tamás,
a konferálásban is jeleskadő Szabó Mátyás és Tömösközi László, akinek szólókoncertjén
megtapasztalhattuk, milyen csodát lehet egy szál katonai dobon, két verővel tenni. Bizony
a taliándörögdi Mondo-koncert után olyan egeket ostromló, eufórikus transzállapotba ke-
rültünk, mintha military-dobosok mennydörgésére indulnánk dicsőséges harcba a Művé-
szetek Völgyében...
|
|
|
|
|
BERLINI FILHARMONIKUSOK Sir Simon Rattle Operaház 2005.máj.1. |
|
Kapaszkodhat a szegény BUFEZ, önhibáján kívül valószínüleg nem az övé lesz az év kon-
je, hiszen eddig szinte értékelhetetlen produkciókat nyújtott, mivel az Akultúr Procc-
Plázá-ban minden a HALLHATATLAN-ra sikeredik. Bezzeg az Opera !!! Izzasztó a meleg, de
az akusztika is forrón símogató!, hallatszik a fuvolás ötliteres lélegzetvétele, de áramlik,
zúdul a zene, édesen hullámzik, ringat és örjít, harsog, suttog, tombol és énekel. Mert
nem kanapérugókra szerelt "cipősdoboz", mert nem vattára, víz-ágyra és VízAgyra építet-
ték, hanem évszázados globális! tapasztalatra.
Weber Kalóz-nyitánya igazán egy semmi, de ahogy ez a vonóskar megszólal, eláll a léleg-
zetünk. A karmester, ez a Sir Simon pedig annyira természetes, annyira magától értető-
dővé teszi a csodát, - finom és erélyes, biztos és szabad: zeneileg-emberileg egy gyönyör!
A grandiózus Leonidas Kavakos kozmikus terekbe röpíti Bartók Második Hegedű-verseny-ét,
csellóhangon muzsikál a csodálatos zenekar fölött, a középső tételben pedig szinte kama-
ra-zenél, mintha ütős lenne az első zongoraversenyben...A záró-fergetegben még a trom-
tákat is áttörte, soha nem hallott tökéletességgel, páratlan muzikalitással szólatatva meg
a bartóki remeket. Hát ezután valóban nem lehetett ráadást adni, ez csak a félelmetesen
nagy berlinieknek sikerült, Sztravinszkij Tűzmadár balettzenéjével.
A semmiből indult, nyúgalom és csönd, észrevétlen apró moccanások, lassan, lassan, me-
részen visszatartva, lebegünk, révülünk, kinyílunk a végtelenre, de mielőtt elillannánk a
nihilbe, besűrűsödik a közeg, beszív és elnyel a kérlelhetetlen fokozás mennyei mámora.
Micsoda delejes puhasága van ennek a klarinétnak, hogyan susog a fagott-szóló és hogy
tartja, herkulesi talapzatként a zenei építményt hármasban! És amikor már megsemmisül-
tünk az egymásra rétegződő gyönyörűségek kábulatától, beúszik egy éjszagú kürtdallam,
betetőzve a zenekari muzsikálás ezen ritka ünnepét.
Május Elsején jó volt berlininek lenni, reméljük, jó volt Sir Simon Rattle-ként megdicső-
ülni, de legesleginkább jó volt Nézőnek, Hallgatónak: Embernek lenni, végre...
|
|
|
|
|
KISVÁROSI LADY MACBETHOperaház 2005 |
|
Szopránhang és egy szál oboa, önálló szólamok összefonódása. A kontrfagott bölömbika-
vibrátója fölött bevág a basszbariton, a csábító tenordallam mézét mélyhegedű ellenpon-
tozza. A vékony hangszerelés brutális erőket mozgósít, nem sokaság, hanem lélek, a szí-
nész-énekes érvényesül, aki játszik és a hangszeres, aki segít életre kelteni a drámai szi-
tuációt. Érzékletes, gyönyörű, teljes hangon szólal meg minden! Mert ez nem a Nem.Zen.
Terem.húúú, de gyalázatos, "szinte szabadtéri" akusztikája, ahol "minden hangszert külön
lehet hallani", csak az élménytadó összhangzás hibádzik. Mintha a zöldséget, húst, fűszer-
számot, csontot és tésztát majszolnánk a vágódeszkáról, ahelyett, hogy a leves-költemény
mennyei ízeit élveznénk./ Ez az Opera csodálatos Tere és ez Sosztakovics bachi szintű,
kontrapunktikus szólamszövése. Nem véletlen, hogy a Wohltemperirtes Klavier kihívását is
sikerrel állta a " 24 Preludium és fuga" sorozatában. De az Ő dallamvilága kemény, szögle-
tes, nagyléptékű, ritmikája barbár és monoton, minden fordulata váratlan, ezáltal szoron-
gató feszültségeket hordoz, hasít, taglóz, döbbent és leterít. Ez a zene puszta létezésé-
ben a shakespeaere-i tragédia komor mélységeit sűríti, hát még, ha felbőg a mély szóla-
mokban tomboló nagyzenekar, elszabadulnak a sistergő rezek és a földmoraj basszusok !
Döbbenetes ez a lefojtottságból kitörő, hisztérikus őrület: a roppant hangtömbökben a
a lélek szakadékai tátonganak, a sors
kérlelhetetlen végzete örvénylik bénító szuggeszti-
vitással. Micsoda operákat írt volna ez a félelemtől nyomorított Géniusz, ha nem az élet-
mentő Sztálin-kantátákat kellett volna rettegve körmölnie ! Szerencse, hogy a hatalmas
szimfóniákban megmutathatta a szovjet létezés és saját életének borzalmas
sötétségét,
abszurd iszonyatát, a leningrádi ostrom és a háború szörnyűségeivé álcázva. Valójában a
mindent kibírás gigászi hősiessége egyaránt jellemezte szovjetország népét és a Gulág ár-
nyékában alkotó komponistát. Így maradt a gogoli Orr és ez a korszakos jelentőségű zene-
dráma, amely most Vidnyánszky Attila bravúros rendezésében támadt fel.
Alekszander Belozub egyszerűségében nagyvonalú díszletet tervezett: emeletes gerenda-
ház, mozgatható szobabelsők és a cselekmény fókuszát jelentő hitvesi ágy, amely diszkré-
ten elforgatható bizonyos erotikus cselekmények idején. A mobil díszletelemek menetköz-
ben változtathatók, nincs átdíszítés, a jelenetek és felvonásközök vizuális közjátékokra ad-
nak lehetőséget, amit a rendezés virtuóz találékonysággal aknáz ki. Fiatal pár szimbolizálja
a Katyerina számára elérhetetlen, igaz szerelmet, kontrasztként meg Tóth János hangban,
figurában, mozgásban egyaránt remek Rendőrfőnökének piruettjei szórakoztatnak. Maxi-
málisan kihasználtak a világítás lehetőségei, jeleneteken belül is merész fényváltások segí-
tik a cselekményt. A végén pedig megmozdul a szibériai erdő macbethi rengetege, vihar-
ban hajladozó fatörzsek jelenitik meg a hősnő végletes indulatait.
Lukács Gyöngyi bombasztikus drámai erővel jeleníti meg Katyerinát, üt-vág, őrjöng és hö-
rög, súlyos színpadi létezése erős sodrással hömpölyögteti a drámát. Irtózatos hanganyaga
letaglóz, kár, hogy artikulációi szélsőségesek, a túlzó ráerősítés és különösen a szüntelen
vibrátó ádáz könyörtelensége egy lepusztult neoncső örjítő pulzálását idézi. Nem elég
férfias Vagyim Zaplecsnij, mutatós tenorja azonban zeneileg hibátlanul érvényesül, de
ez az este a mély fekvések, a sötét hangszínek pazar ünnepe: Berczelly István elementá-
ris szilajsággal formázza meg az elfojtott kéjvágytól fűtött brutalitást, Tóth János parádés
karikatúrája pedig az előadás szatirikus csúcspontja. Szolnoki Apollónia a Négerek után
újabb bizonyítékát adta páratlan tehetségének, Szonyetkája énekben, játékban egyaránt
nagyformátumú alakítás.
A másik szereposztásból Gulyás Dénes kivételes jellemábrázoló képessége emelkedik ki.
Az ukrán tenor sápadt líraiságánál hitelesebben leszkovi az ő gusztustalan, törtető figurá-
ja, kár, hogy énekel is, néha artikulálatlan üvöltözésbe menekülve. De egy zenedrámában
fontosabb az izgalmas, vérbő jelenlét, a szuggesztív játék, abban pedig kiváló! A két pópa
közül Kenesey Gábor volt hangban, játékban meggyőzőbb. Bátori Éva muzikálisabb, kie-
gyenlítettebb alakítása jobban tetszett, a roppantul nehéz lírai passzusokban bizonytalan-
kodott ugyan, de Katyerinája így is szánandóbb, emberibb volt, bár alkaatától idegenebb,
mint ama pompás Jenufa. /Ő is nagyon vibrált, úgy tűnik, enélkül nincs "drámaiság"...?!?/
Vidnyánszky Attila nemcsak Sosztakovics remekművét találta meg, de a Ház ujjáéledésé-
nek lehetőségeit is megmutatta: "kortársabb" művek, zeneDRÁMAI rendezés, bátor át-
értelmezések, korszerű szcenika. Énekes-színész van bőven, csak feladatot kell keresni
a parlagon punnyadó tehetségeknek.
Reméljük, jövőre egy olasz slágeroperát varázsol új-
já, hadd fájjon a fafülűeknek.
|
|
|
|
|
A XX.-XXI. század zenéje Lázár Eszter Magyar Rádió |
|
Hol lehet élőben kortárs-zenét hallgatni?, ha nagyvonalúan az utóbbi 50/!!!/év zenéjét ért-
jük ez alatt? SEHOL. Legfeljebb elvétve, hagyományosabb darabok közé, különlegességként
beszorítva, hakni-szinten odakenve. Bár utóbbi hozzáállás sokszor érződött a Rádió immár
több, mint harmincéves, tavaszi ciklusán, sajnálattal kell leszögeznünk, hogy ezek a kon-
certek nyújtják az egyedüli alkalmat, a közelmúlt és a jelen szerzőinek élő előadásban tör-
ténő megismeréséhez.
Hallhattuk Ligeti György fenomenális Gordonkaverseny-ét, egy olyan előadótól, akinek
remélhető létezése évtizedekig uralni fogja zeneéletünket. Rohmann Ditta elbűvölő ter-
mészetességgel keltette életre a játszhatatlan nehézségű remekművet, amelynek a hallga-
tása is maximális koncentrációt és nyitottságot igényelt. Az indítás apró bizonytalanságai
után, az improvizatív és az aleatórikus részekben maradéktalanul valósította meg a kompo-
nista elképzeléseit, merészenltárva fel egyéniségének szikrázó dinamikáját. Sigfried Palm
után Ligetit csellózni !?! Igazi bátorság, nagy-nagy tehetség, hatalmas teljesítmény...
Sári József vitatható művében tünt fel egy másik fiatal: Csizmár Dávid, aki lendületes ma-
gabiztossággal énekelte a Koestler-szövegekre írott opera vezető szólamát. Erőteljes, fér-
fiasan szép hang, kimunkált artikuláció, fölényes muzikalitás!
De a zeneszerzők között is nagy örömmel találtunk friss nevet, a huszon-alig-éves, most de-
bütáló Zombola Péter-t: a Zsoltárok és a Preludium harangokra eredeti hangvételű, in-
venciózus tehetséget sejtet.
A legszebb este a Keller András - Kaczander Orsolya kettős koncertje volt. Igazi profesz-
szionalistái ők a kortárs zenének, hallható, érezhető, hogy nem csak balkézről foglalkoz-
nak vele. Kurtág György: Jelek, játékok, üzenetek ciklusából hat darabot adtak elő az
est szólistáival, kettejüktől pedig a Három tétel és a Bagatellek hangzott el hosszan ér-
lelt, gondos elemző-munkát sejtető, gyönyörűséges interpretációban . Keller András már
nem tud meglepni, robusztos hegedűjátáka ritkán okoz csalódást, de a nap hősének a fu-
volista Kaczander Orsolya bizonyult. Vakmerő regiszterváltások, a végsőkig feszített for-
tisszimótól a piánó-leheletig terjedő dinamikai spetrum, bravúros frazeálás jellemzi játé-
kát, amely a legszélsőségesebb kitöréseknél sem veszít eredendően lírai szépségéből. Ez-
zel a produkcióval méltán rukkolt a hazai mezőny élére. A két nagyszerű művész hangver-
senyének csúcsa Peteer VahlÍ: Digitális Szerelem című darabja volt, amelyben a művi,
elektronikát utánzó szellemes hangzatok fölött, még hatásosabban érvényesült Kaczander
káprázatosan virulens fuvolajátéka. Csak a kurtági meghatározás illik a csodálatos kettős
adta élményre: "Két virág voltak"...
Ki hitte volna Dubrovay László-ról, hogy annyira ötletes, a hangszerek minden lehetősé-
gét, sőt!, helyenként lehetetlenségeit is kihasználó, virtuóz és humoros opuszokat képes
írni, mint a Kvartett és az Ördögűző ?!? Ehez a bámulatos Corpus Harsonakvartett kel-
lett! Tudva tudott, hogy a pozaun, a glissando-lehetöségekből adódóan igen alkalmas a
groteszk, a nevetséges szituációk hangi megjelenítésére, használták is bőven Ravel óta, a
legutóbb Sosztakovics operájában figyelhettük meg elementáris hatású jelenlétét. De
ilyen sokoldalúan, még soha nem mutatkozott be ez az emberi hanghoz annyira hasonlító
rézfúvós. Ez a négy fiú mindent tudott és iszonyú energiájával szinte legázolta a közönsé-
get. Virtuózan, mint a jazz-trombitások, fátyolos lírizálással, mint a kürtök, duhaj csúszká-
lásokkal, recsegő préseléssel, belebeszélve, beleénekelve... követhetetlen zsenialitással
prezentálták a nyugodtan mondhatjuk, zseniális művet. Reméljük, bővül a repertoár, más
is kedvet kap a ritka felálláshoz, mert ezt az arcátlanul nagyszerű négyest, amely bebizo-
nyította, hogy Globokar után is lehet harsonán újat hozni, nagyon sokszor szeretnénk
még a kortárs közel-jövőben hallani !!!
Csak az a baj..., hogy most egy évig kell várnunk a tavaszi vigasz-sorozatra... Addig be kell
érnünk az estek /a radio.hu-ról letölthető/ hanganyagával... 2005 tavasz
|
|
|
|
|
TAVASZI FESZTIVÁL Zenei események 2005 |
|
Sok örömöt nem tartogatott Nékünk ez a Tavasz. Először az új Nem.Zen.Ter.húúú! ádáz
alkalmatlanságát kellett megemésztenünk, a rideg, sivár hodályt "nagyvonalú" furnér-szé-
keivel, szinte-szovjet fagylaltszínekkel, a BKV-like jegyszedő-kommandóval és ami az iga-
zi csőd: a hangzás szabadtéri jellegtelenségével. Mert hiába ízelgethetjük, szagolgathat-
juk külön-külön, tisztán a csontot, a húst, zöldséget, fűszert, és megannyi titkos össze-
tevőt, az nem a Leves, az nem a csodálatos ételköltemény, hiába hallunk itt minden ló-
szőr-szisszenést, billentyű-koppanást, ha az egész nem áll élménytadóan össze, ha steril
életteelnséggel enyészik el az irdatlan, ásító magasságban. Szegény Kavakos, aki Berg s
Bartók hegedűversenyét még az Erkelben is emlékezetesen játszotta, hallhatatlan volt,
Csajkovszkijjal !?! /Jó, hogy a nagyszerű görög elégtételt vehet majd május elsején, az
Operában, a berliniekkel, a Bartók Másodikat interpretálva./
A Tavaszi másik hidegzuhanya: a nagy nevek siralmas vergődése. Mehta egy piszlicsáré
"zenekar" előtt hadonászott, a fenséges Boulez pedig egy trendi Yamaha-metronóm vi-
lágszínvonalán ütemezett. A derék chicagóiak még így is megmutatták néha, mit tudnak,
kérdés, miért hoztak karmestert. Barenboim, aki évekkel ezelőtt a Fesztiválzenekarral
kínlódott végig egy Ravel: G-dúr zongoraversenyt, alkalmatlan Bartókra, az együttes pe-
dig, vezetés híján, lelkesen kapaszkodott, vagy biztatóan sietett előre egy-két ütéssel...
Mahler-ben Barenboim törlesztett, egy koncertteremben a zenekar is szépen szólt vol-
na, de hol van már a tavalyi hó?..., a mennyei Abbado?
A Trió Lignum kedvesen szcenírozott koncertet adott a Katonában, kár, hogy a máso-
dik részben egy Esterházy uralta a terepet, herczegi őse, a nagy Esterházy Pál bizony
jobban muzsikált. Hasonló malőr árnyékolta be az imádott Amadinda estéjét, ki tudja
miért, egy cirkuszi xylofon-akrobatával álltak össze, jobb lett volna, ha kézen áll.
Szót se ejtsünk Barbara Hendricks-ről, aki úgy énekelt jazzt, mintha Jimmy Hendricks
Mozarttal próbálkozott volna.
Idén az operák mentették meg a Fesztivált. Handel Semelé-je Halász Péter révén igen
figyelemre méltó, Eötvös : Le Balcon-ja pedig felemás próbálkozás volt. Mindkét eset-
ben a rendező az ok: Halász eredeti és merész, A.R. ellenkezőleg: üres, szürke, alkal-
matlan. Ráadásul haveri alapon megélhetési rock-gajdot van képe szerepeltetni, gusztus-
talan foltot pacázva a hibátlanul interpretált, nagyszerű zenei anyagra.
Vidnyánszky Attila a tavalyi szédületes Jenufa után, most "kortárs"-abb, mindösszve
70 éves operával bizonyította, mire képes a lepukkadt társulat egy nagyformátumú veze-
tővel. Sosztakovics elementáris zenéjének legapróbb árnyalatát is gesztusban, cselek-
ményben, figurában és mozgásban tudta megjeleníteni, szökőárként gázolva le az avult
sémák sztereotípiáit. Őrjöngő volt és szemtimentális, kegyetlen és misztikus, Dosztojev-
szkijtől, Gogolon át, Csehovig ölelve eggyé az orosz lélek megjelenítésének ezerszínű
lehetőségeit. A Kisvárosi Lady Macbeth miatt érdemes a Tavaszi Fesztiválra jönni,
de lehet ezért máskor is Budapestre látogatni !!!
|
|
|
|
|
Megnyílt a Nem.Hang.Terem.hu!, bár csúszott volna...a Dunába! |
|
Baljós beszámoló a Budapesti Fesztiválzenekar első perem-koncertjéről.
A második még kiábrándítóbb vala, Beethoven címén tücsökmuzsika...
Egy ici-pici JÓHÍR, végre:
Márc. 19-én először mosolyogtunk ebben a szörnyű kultúr-erődben. Az an-
gyali Charles Dutoit keze alatt a Fesztiválzenekar tüzes kedvvel pompázott
Sztravinszkij: Petruská-jában. Nem, nem a szvit: az egész csoda! életre kelt.
Torkunkat most sem szorította semmiféle érzés - és hol voltak a könnyek ?!?
Csehovot idézzük: üres, üres! ÜRES!!! mintha szabadtéri koncerten ülnénk.
|
|
|
|
|
A BUFEZ első koncerteje az új "Hely"-en 2005.jan 12-13. |
|
Mert minek is nevezzük a bornírt bambaság, a benyali tehetségtelenség és ami egyálta-
lán nem mellékes: a lenyúlós túlszámlázás ezen gagyi monstrumát. Hely, helyiség, mel-
lék-helyiség. De erről soha többet, ennyit se ér az egész. Próbáljunk meg, az első, gör-
csös hisztériázás, lealázott kétségbeesés után, a hangzó anyagról beszélni.
Külön kell ugyanis választanunk, nem lesz könnyű, a kezdetleges akusztikai tér hatásait
és a zenekar teljesítményét.
A Beethoven II. tanulmányozásra igen alkalmasan szólalt meg, minden hangszer-csoport
élesen elkülönülve jelent meg, de még az egyes előadókat is élesen meg lehetett kü-
lönböztetni. Csak hogy mi 1600-an nem partitúraolvasási segédletre gyűltünk ide, talán
mégis inkább a zene élményszerű befogadására. Biztos, hogy lemezfelvételre alkalmas a
terem, ahol az az ideális, ha egyetlen szomszéd instrumentum hangja sem szivárog át a
másik sávjába és az ideális hangzás a 24 sáv művészi elegyítéséből épül. De itt, Mi, a kö-
zönség ülünk, nincs mikrofonunk, komputerünk és keverőasztalunk: könyörgünk, Ne-
künk FÜLÜNK van !!! Legalább másfélszeres utánzengés kellene és ez még mindig csak
a mennyiségi elem...
Kevés az átütőerő, na de majd a grandiózus Mahler II. mega-zenekara... Óriási elánnal
muzsikált a fantasztikus csapat. Torlódtak egy galaktikus nagyságrendű fantázia szinte
követhetetlen hangtömbjei. A harmadik tételben közel álltunk a "most kéne abbahagy-
ni..., mert fokozhatatlan!"--bekiáltáshoz, de a befejezés kísérteties indítása, Bazsinka
József pihepuhaságú, éteri tubaszólójával elfújta kétségeinket és újra a végső, kétség-
beesett fortisszimó-halmaz csúcspontjaihoz vezérelt.
Mégis !!! Mintha ezt a hodályt nem lehetne telejátszani... Még a lesujtó fakalapács is
fogpiszkálónak tűnt, bár az ütősök hangbeli hátrébb-szorulását egyébként nem bántuk.
Mintha a szólamok atomizálva játszanának, a zenészek meg egyszemélyes űrhajóban...
Szeretett karmesterünkre pedig rá sem ismertünk, ugyan nem dirigensi értelemben.
Azért reméljünk. Lehet állítgatni /?!?/, buherálni, jó lenne, ha ama bizonyos "...egy év
múlva dől el, milyen is ez a terem..." fischeri jóslat pozitív választ nyerne egyszer. De
most csak annyit tudunk mondani: jó lett volna egy negyedéves csúszás,... akkor most
egy felejthetetlen, egy csodás! Mahler Második emlékével lennénk gazdagabbak.
|
|
|
|
|
NÉGEREK MALADYPE r.: Balázs Zoltán Bárka |
|
Harang zúg, zsolozsma búg, lábujjhegyen osonunk be az áhítatos térbe. Gombár Judit
sejtelmes, költői fehérségeibe öltözött, roma színészek néznek farkasszemet a feke-
téket feketében játszó "fehér"-ekkel. Énekelnek: monológot, dialógot, fantasztikus
gesztusokkal, szuggesztív mimikával és végestelen végig...
A Teomachia óta várjuk, hogy a merész és hihetetlenül invenciózus Balázs Zoltán vég-
re maradéktalanul meg is valósíthassa zseniális elképzeléseit, ne akadályozza ebben az
alkalmatlan társulat. Csak a saját csapat, a Maladype teszi ezt lehetővé !
Jean Genet drámai szövegét csak néha deklamálják, a szereplők play back-elnek a
a szintén játszó énekesek recitativóira, áriatöredékeire, teljes átéléssel imitálva azt.
Sáry László, néhány ütőhangszeres effektustól eltekintve, szinte a capella operát al-
kotott, kongeniálisan jelenítve meg a drámai összecsapásokat, a textus legapróbb moz-
zanatáig. Emberfeletti feladatot oldanak meg nagyszerűen az énekesek: a több, mint
kétórás darabban folyamatos jelenléttel, hibátlan énekléssel, óriási koncentrációt ki-
vánó szinkronitással. Mindegyikük nevét nagy ovációval muszáj leírnunk: Fodor Beatrix,
/szoprán/, Szolnoki Apollónia /alt/, Böröcz László/tenor/, Hámori Szabolcs/basszus/
és Gavodi Zoltán /kontratenor/.
Balázs Zoltán páratlan arányérzékkel építi fel a "fekete mise" gigantikus látomását, min-
den pillanatban váratlan mozgásokkal lep meg, szinte minden szótaghoz talál kifejező
vizuális gesztust, egy önmagában teljes, önmagát értelmező színházi alkotást teremt.
Kép és szó, hang és fény, ostinato-mozgás és robbanékony kitörések szervülnek góti-
kus építménnyé: egyedülálló, félelmetes, lenyűgöző !!! A társulat heroikus összmunká-
val valósítja meg a rendezői elképzelést, mindenki külön-külön önálló karakter, mégis
magától értetődően testesíti meg a mű egységes stílusát. Ki kell emelnünk Dévai Ba-
lázs virtuózan robbanékony figuráját, elképzelni se tudtuk, hogy ilyesmire is képes !
A Bárka Színház túl visszhangos tere használt az előadásnak, méretei pedig a nézőtér
nagyvonalú felépítését tette lehetővé. A Maladype és Balázs Zoltán csodálatos pro-
dukciója pedig polgárjogot szerez a Bárkának az igazi színházak között... 2004-2005
|
|
|
|
|
|
|
|
A BUFEZ őszi idénye és " Búcsú a Zeneakadémiától..."2004.dec.4. |
|
Repülőrajttal indult az idény: a Collegium Vocale a zenekari kísérettel alig hallott
Bartók: Falun-t páratlan egyszerűséggel, átütő hitelességgel szólaltatta meg. Méltó
partnernek bizonyult a kislétszámú, szinte szólisztikus feladatokat abszolváló zenekar,
a szárnyalóan ívelő éneklés erőteljes kontrasztját teremtve meg. Dübörgött a Tánc-
szvit, de ennek az estének főszereplője Igor Sztravinszkij lett. A Concerto in D, a
csodálatos vonósok jóvoltából, ábrándosan lírikus mert lenni, a Zsoltárszimfónia pe-
dig gigantikus perspektívájával nyűgözött le.
Különösen a délelőtti 1 Frtr-os koncerten, ahol a túlzóan eredetieskedő, a kórust a
hegedűpultokhoz kényszerítő ülésrend után, a normális, a szemben éneklő változat
is elhangzott, olyan hangzásarányokat mutatva, amelyekre a szerző gondolt.
Baljós zuhanás volt az annyira áhított Titok-koncert. Talán mégse kellene a bérlete-
sekre erőltetni az ínyencfalatokat... A tavalyi József-legenda, a Zimmermann-trom-
bitaverseny után teljes beégésként hatott a műkedvelő hegedűslányok és a valaha
lehet,hogy jelentős matróna pilinckázása. A többi sem érdemel említést.
Bartókot nem tud, Dohnányit meg nem érdemes vezényelni a fiahordó Rozsgyeszt-
venszkij-nek. Miért is vagynak színész- és zenészcsemeték, virtuóz-feleségek, akik
esetlen flamencot dübögnek / Romero/, miért nem inkább tanácsadók, vagy utazó
nagykövetek? Miért eszik el az igaz tehetségek aprócska kenyerét? - Mert így hege-
dülni a Fesztiválzenekar elött: nem lehet !!! Szerencsére aztán a Papa csak kimutat-
ta a foga és a kézelője fehérét, iszonyatos dinamikával, mégis félelmetesen elegáns
szuggeszcióval idézve fel a titáni Prokofjev méltatlanul alig ismert Szkíták-szvitjét.
Négyszerezett fúvósok, baszzuspozán és basszusklarinét, hárfák, ütős-légiók, mam-
mutnyi zenekar, eszméletlen szólistákkal. A folyamatosságában is unhatatlan hang-
tömbök frenetikus tombolása után, éteri áttetszőséggel lebegett Szűcs Zoltán basz-
szusklarinét-szólója. Nagy-nagy nagyzenekari ünnep volt !!!
Rettegő aggodalommal búcsúzunk a Zeneakadémia Nagytermétől. Milyen lesz a külse-
jében méltatlan, új Hangverseny-Palota ? A kiváló new-yorki akusztikusok a dilettáns
építészeti tervek kényszerében elkövettek ugyan mindent, de ismerve a hazai kivite-
lezői /a/morált és a belső/sz/építészek alkalmatlanságát, igencsak fáj a fejünk. Rá-
adásul a Zeneakadémia rekonstrukciója is közelg, a légkondicionálás fenyegető rém-
álmával. De hát bízzunk a vakszerencsében és adakozzunk a Madaras Assziszi Szent
Ferencziek-teri madárlátta és -látogatta szobrának fenntartására.../Hátha segít/.
A Fesztiválzenekar búcsúja langyos zongorázgatás után nagyot szólt: Sosztakovics VIII.
szimfóniá-jának előadása a legmerészebb elképzeléseket is túlszárnyalta. Beugróként
Jurij Szimonov bizonyította extraklasszisát, energikus, aránytartó, monumentális diri-
gálása fantasztikus teljesítményre ösztönözte a maximumra éhező zenekart.
A lassú inditás végtelen dallamfolyondárjai, az imitációk, kontrapunktok szövevényes
csodája után, beindult a sosztákovicsi ritmus-gépezet döngölő menetelése. Vijjogó
hegedűk, zokogó gordonkák, szívszaggató rezek, szárnyaló fuvolák. Egy órán át tom-
bolt a vész tragikus vihara, olyan feszült változatossággal, hogy ocsúdni sem volt lé-
legzetnyi időnk. Magasztosan iszonyatos csúcspont után, könnyes mélyhegedűk foj-
tott sóhaja fölött úszott az angolkürtös Zoe Kitson siratódallama.
A fagott-trió szakadékos mélységein Nagy Bernadette hihetetlen pikkoló-szólói vil-
lámlottak át, a végkifejlet apokalipszise után pedig, még a klasszikusokba őszült törzs-
közönség is hisztérikusan ujjongott.
|
|
|
|
|
HOGY VOLT: Az Őszi Fesztivál kortárs-zenei eseményei 2004.ősz |
|
Az Amadinda szokásos őszi koncertjén most az ifjabb Ligeti és a szokásos tradicionális
ugandai, ghanai, polinéz ütős-zene mellett a legfontosabbnak a nagy Ligeti György két
műve: a Poeme Shymphonique és az Amadindának írott Síppal,dobbal, nádihegedűvel
bizonyult, utóbbi az elementáris Károlyi Katalin énekszólójával.
A metronómos darab most, egyforma metronómokkal más jelentést hordozott, a tisztelt
bp-i közönség bárdolatlanul otromba volt, meglepetésnek bizonyult viszont Lukas Ligeti
Independence-e, sokszínű, átgondolt struktúrájával. A briliáns Károlyi Katalin eltúlozta
mimikáját, elég, ha csodásan énekli a frappáns kompozíciót.
Gyermekeket és gyermeklelkű szüleiket utaztatta Rácz Zoltán és az Amadinda " 80 perc
alatt a Föld körül", ízesen kommentálva az összes földrész tradicionális ütősmuzsikáját, a
szibériai sámándoboktól a jávai gamelánzenén át Afrika sokféle dob-stílusáig. Pisszenés
nélkül, ámultan figyelt felnőtt és a temérdek gyerek egyaránt, nemcsak a zsigerekig ha-
tó tradicionális ritmus-őrületet, de a KORTÁRS ZENÉT IS !!! Bizony, John Cage és Holló
Aurél ugyanolyan frenetikus sikert aratott, mint a turbános indonéz gamelán.. .és ezért
leborulunk a nagy Amadinda előtt !!!
Lesz folytatás: egy négyrészes ütős-sorozat januártól a Zeneakadémián, szintén családi
alapon, szintén filléres áron.
Michel van der Aa, fiatal holland zeneszerző egyszemélyes /plusz magno-video.../ ope-
ráját a Trafó-ban Barbara Hannigan adta elő a Trafóban, Here c. művét pedig két Lige-
ti és egy Andriessen opusz mellett Reinbert de Leeuw /ah! ezek a németalföldi főne-
mesek.../ vezényelte a koncertre tökéletesen alkalmatlan Uránia moziban.
AA gagyi leckefelmondó, videózással felpumpált kortárs 333 olvasógyakorlatával. De az
énekesnő komoly kvatlitásokkal bír, ezt az UMZE-koncerten letudott undoríróan közhe-
lyes másik AA "mű" után, Ligeti György zseniális Mysteries of the Macabre-jában, le-
nyűgözően bizonyította. Lehetlenül nehéz koloratúrákat, játékos hangképzési bravú-
rokkal tüzdelt félelmetes tempójú és dinamikájú őrületet énekelt briliánsan, színészi-
leg is tökéletesen. Barbara Hannigan egyedülálló virtuóz, Ligeti egyedülálló szerző,
érdemes volt a sok holland megélhetési komponistát végigkínlódni...
Négy színpad vette körül a nézőket a bécsi Klangforum koncertjén, ehez a produkció-
hoz egy is sok lett volna. Persze a muzsikusoknak is élni kell, kérdés: a tehetségtelen
kÓÓÓrtárs-szerzőknek minek...?
A Sex Mob /USA/ a modern jazz egyik kiváló együttese, 2003-ban a Downbeat az "év
akusztikus zenekarának" választotta, teljes joggal. Amit Steven Bernstein slide trombi-
tán művelt, az páratlanul szellemes, autenikus, lenyűgöző. Lírai merengések a fújhatat-
lan piannissimók életveszélyes mezsgyéjén, humoros pöfögések, cuppogások, mámoros
glissandók, amelyeket a különleges hangszer, ez a minipozaun tesz lehetővé és eszmé-
letlen fokozások, drámai kitörések: mindez a zseniális muzikalitás, a csalhatatlan forma-
érzék játékos kontrolljával. Méltó társa volt a dobos Kenny Wollesen, aki attraktív
technikáját az együttjátszás legmagasabb szintjén csillogtatta, soultól a keringő-para-
frázisig, free-rocktól a jazztradiciókig.
|
|
|
|
|
HOGY VOLT: AIYUN HUANG ütő- koncertje MTA 2004. okt.4. |
|
Rzewski cserepeivel kezdte, Saarijo totál elektronikus dob-kombinációival folytatta,
de gyönyörű orgánuma, oratórikus artikulációja vokális csodákat sejtetett. A szünet
után Jean-Pierre Drouet: Un chien dehors című zseniális művében megmutatta, mit
tud recitatív hangképzésben tízezer fajtáját vonultatva fel a különleges száj-,torok-,
ajak-, stb. hangoknak, ujjal ütött, hóna alá szorított tombak-kísérettel. Cathy Barbe-
rian óta nem hallottunk ennyire virtuóz, ennyire gazdag zörej-éneklést !!! Kár, hogy
az otrombán üres jazz-scatelők nem hallották. Inouk Demers Désastre-jában aztán
káprázatos marimba-játék következett, sziszegésekkel, tomtomtremolókkal, kézzel is
ütött dallamokkal. Egy csoda volt ez is, a befejező elektronikus hátterű maracas-szó-
ló könnyed lezárásnak bizonyult, a kedvesség nem zárja ki az előadói bravúrt !
A királyi Rádió természetesen nem rögzítette az egyedülálló és nálunk még sohasem
hallott produkciót, nem baj, majd jó pénzért megvesszük valamelyik külhoni koncert-
jének felvételét...
|
|
|
|
|
/Majdnem/ ősbemutató Monostorapátiban Ligeti György 100 metronómja... |
|
Talán '75-ben lehetett: az Új Zenei Stúdió vezette elő a Ligeti performanszot a Zeneaka-
démián. Ezért az Amadinda páratlan hőstette, hogy most megmutatta nékünk ezt a nem
zene, nem performansz: mégis igazi hangzó eseményt és látványosságot jelentő, filozofikus
mélységű remekművet.
Mert nem zenészek játsszák, hanem rugóra járó gépek, különböző sebességre állított met-
ronómok. Ketyegni kezdenek százan, 20 perc felé egyre többen állnak le, egyre gyéreb-
ben pulzálnak, aztán már csak néhány, végül egy utolsó marad... Mintha az égbolt összes
csillagát látnánk, aztán közelítve a galaktikákat, a naprendszereket, a mi Napunkat, Földün-
ket, óceánok, földrészek képét, hegyeket, erdőt-mezőt, rétet, gyepet és végül egyetlen
szál, szélben remegő virágszirmot...
A kozmikus káosz tömény hangzavara lassan tisztul, lassú ketyegések és fürge pergések szó-
lamai tünnek elő, mintha a tömegből választanánk ki egy embert, egy arcot, egy szemet,
mintha a jelenségek sűrű katyvaszából emelnénk ki hosszú közdelemben a fontosat, a lé-
nyeget.
Hallgatjuk, lessük. próbálunk támpontot találni a zörej-felhőben, van 24 percünk a meditá-
ciós megfigyelésre. Húnyt szemmel figyelte vájtfülű itész és falusi nénike, kiváncsi diák és
szenzációéhes tinilány --- mindenki megalkotta a maga élményét: FANTASZTIKUS este volt.
Aztán Holló Aurél és Váczi Zoltán kiváló művei szólaltak meg, az Amadinda most is fé-
nyesen bizonyította klasszisát, de a Völgy, a Nyár, az Év revelációja Ligeti György korsza-
kos remeke volt. 2004.jul.29. Monostorapáti Templom
|
|
|
|
|
HŐSÖK TERE FESZTIVÁLZENEKAR 2004. jun.27. vasárnap |
|
A szokásos nyári örömünnep, elvihető kartonszékek, néprádió-szintű hangminőség, de újra ŐK és újra Ő !!! Fischer Iván vezényelte és kommentálta Ravel G-dúr-zongoraverse- ét, ami maga a jazz és az elnyűhetetlen Boleró-t, ami maga az őrületig fokozott flamenco.
|
|
|
|
|
A Fesztiválzenekar Titok-koncertje 2004. máj.15-16. |
|
Ha Hitler három évvel később kerül hatalomra, az Ezüsttó ugyanolyan bombasiker, mint
a Koldusopera, otthon is, máshol is. Zenéjében idézi az alapmű dramaturgiai megoldásait,
fájdalmas szarkazmusát, idézőjeles líráját, betetőzése lett volna egy zeneszerzői korszak-
nak. Vagy egy új periódus fergeteges nyitánya...
Nem tudtunk róla sokat, felejtettük, míg most az örökmozgó Fischer Iván megajándéko-
zott vele minket,akik immár Ljubimov óta Kurt Weill- rajongók vagyunk.
Így a pódiumon, megfosztva a színház lehetőségeitől, csak a zene működik, de ennek elle-
nére elragadó, lehengerlő, kolosszális !!! Az orátor-narrátor meggyőzően fűzte össze a jól
válogatott áriákat, /talán az első éhezős-duett nem kellett volna/, A változatos karakterű
részek lendületesen épitették fel a cselekményt is. A Rendőrkapitány szerepében párat-
lan élmény volt Gyabronka József alakítása, aki a teljes átlényegülés ritka csodáját adta,
színészet, muzikakalitás, dikció egységének szentháromságában./Lásd Best of 2004 !!!/
Briliáns volt a zenekar, a bőség zavarában említsük most csak a két trombitást, az oboát,
a klarinétosokat és az összes rezet. A nyitó Hegedűverseny irdatlan nehézségű allegrójá-
ban egyébként is szembesülhettünk a muzsikusok rejtett tartalékainak kincsesbányájával.
A szólista Eckhardt Violetta szinte elektronikus brácsahangot imitáló fantasztikus játék-
kal, szuperszónikus muzikalitásával újra bizonyította, hogy Best of 2003-beli értékelése
nem volt alaptalan.
|
|
|
|
|
Betty Olivero: A Gólem és Hat jiddis dal és táncz KISS Gy. LÁSZLÓ |
|
A híres némafilmhez írt kísérőzene talán jobb lett volna a meghatóan bakugráló kép-
kockákkal, egy sereg dramatikus program-részlet önmagában nem volt elég izgalmas.
Minden frázis hosszabbnak tűnt a kelleténél, mivel a képi esemény strukturálta a fo-
lyamatot, a zenei anyag belső igényei helyett. Így is csodásan szólt a basszusklarinét
orgonapontjai fölött a vonósok sirámos éneke, később a tépett húrok drámai kontra-
punktját adták a klarinét fájdalmas vijjogásának. A Messiaen-kvartett óta első legjob-
ban csodált KIss Gy. László, aki méltó partnert kapott az Auer-vonósnégyes-ben,
hangban, technikában, állóképességben egyaránt fényesen bizonyított, a legapróbb
rezzenésnek is félreismerhetetlen egyéni karaktert tudott adni.
A Hat jiddis dal és tánc a szefárd és a klezmer népzene apoteózisa, a jazzes Klezma-
tics, az operettes Hegedűs és a járványosan szaporodó klezmer-bandek után, végre
egy igazi kortárs zeneszerző munkálta meg a nemes anyagot. Betty Olivero ebben a
műben már kényszerek és kompromisszumok nélkül tárta fel a merengve bölcselkedő,
fájdalmát elsíró. örömét vijjogó lelkület szivárványos spektrumát.
Rezignált finomsággal bágyadt a basszetkürt a Nigun-ban, a Paxarico-ban pedig távoli
csúcsokon átlebegő ködös pásztorsípként énekelt. A Finálé fergeteges klarinétszóló-
ja aztán végképp meggyőzött arról, hogy az évad kiemelkedő fafúvós produkcióját
hallottuk.
|
|
|
|
|
Hangverseny a HOLOCAUST emlékére jun.5. IBS |
|
Terezienstadt,1944. Gyermekek énekelnek: opera-előadás a művelt Nyugat
megtévesztésére fenntartott Patyomkin-munkatáborban. Ráadásul a szerző
is a tábor lakója, Hans Krása, a nagytehetségű cseh komponista, igazán
kár, hogy szegény zsidó..., de lám, a propagandafilm bejárja a világot, meg-
nyugtatva a kétkedőket: "azért a német mégiscsak egy kultúrnemzet".
A folytatás,/film nélkül/: 1944 októbere, a zeneszerző, társaival együtt, az
összes gyermek és egyáltalán, az egész tábor a gázkamrában végzi.
Négy muzsikusra, velük együtt az összes áldozatra emlékezik a Magyar Rádió
Kortárszenei Hangversenysorozatának befejező koncertje.Hárman 40 körüli,
biztató jövő előtt álló zeneszerzők, a negyedik, a még csak huszonöt éves
Gideon Klein pedig a kor legnagyobb ígérete volt. A műsorban elhangzó
műveiket utolsó éveikben, a gettóban és a lágerben írták.
Óriási szerencse, hogy a meghirdetett húzónevek végül is nem jöttek ! Így
a koncert protokoll-pöffeszkedés helyett igazi megemlékezéssé és fantaszti-
kus zenei eseménnyé nemesedett./Ugyan mit várhattunk volna a grandiózus
énekesegyéniség Dieskau-tól: színészként ?!?/
Viktor Ulmannn Rilke poémájára komponált melodrámája a félelmetes or-
gánumú Katia Epstein zseniális interpretációjában revelációként hatott.
Michael Allen zongorista vezényletével a költemény drámaisága robbant,
ami a magyar szöveg-felolvasó esetében kába unalomba fulladt.
Hans Krása gyermekoperájának részleteit a Rádió Gyermekkórusa megható
kedvességgel, tökéletes biztonsággal adta elő. Csak a mű keletkezésének kö-
rülményeire ne gondoltunk volna... így, fájdalmasan szívszorító volt.
A kortárs zene hallgatóinak már sok örömöt hozó Kelemen Barnabás-Kokas
Katalin kettős, vonóstrióvá bővítve, temperamentumos tökéllyel szólaltatta
meg Krása és különösen Gideon Klein műveit. Hajszoltan indázó szólamai-
val, szinte bartóki barbarizmusával utóbbi az est csúcspontját jelentette.
A gordonkaszólam tizenéves csodája: Rohmann Ditta szenvedélyes játéka,
páratlan muzikalitása, remélhetőleg, felejthetetlen élmények hosszú sorát
előlegezte meg.
Köszönet Lázár Eszter-nek ezért a különösen emlékezetes koncertért,
amely a nagyon színvonalas, rendkívül fontos kortárszene-sorozat fenséges
záróakkordja volt.
|
|
|
|
|
A Fesztiválzenekar koncertjei: márc.19-20. ápr.16-17. |
|
Csajkovszkij és Sosztakovics, két zeneszerző-titán, akinek életét rettegő szorongássá
nyomorította a Hatalom. Az előbbit szexuális beállítottsága miatt végül öngyilkosságra
kényszerítette a hypokrita cári udvar, Sosztakovics pedig minden premierje után várhat-
ta a Gulág-beutalót. Pjotr Iljics pazar balett-zenékkel védekezett, a pályáját J.S. Bachot
kihívó preludium-sorozattal kezdő szovjet-orosz szerző meg Sztálin-kantátákkal próbálta
életét menteni.
Utolsó szimfóniáikban fatalista belenyugvással összegezik pokoljáró életútjukat. Sosztako-
vics XV. szimfóniája az idilli gyermekkortól a megnyomorított élet és a közelgő halál drá-
májáig ível, a VI. szimfónia pedig szinte Csajkovszkij sírfeliratával zárul.
|
|
|
|
|
HOGY VOLT: a Fesztiválzenekar Claus Peter Florral ápr.16-17. |
|
A vártnál is unalmasabb klasszikusok és egy csingilingi kávéházi virtuóz után megszólalt a
VI., a Patétikus Szimfónia, felejtettük Krausst és Wolfit, úgy énekelte a végtelenül
fájó főtémát a vonóskar, még a falak is sírtak... Talán azért is, mert jövőre nem hallhat-
ják itt ezt a csodálatos zenekart. Az első tétel a csajkovszkiji képzelelőerő lenyűgözően
gazdag arzenálját mutatta meg, a második, igencsak szokatlan nehézségeket támasztó
5/4-es pedig olyan könnyedén áramlott, mint egy derűs keringő-variáció. A gyors tétel-
ben aztán az együttes és a karmester egyaránt a csúcsre ért, Claus Peter Flor eszelős
tempót diktált, amit a félelmetes gárda a fehérizzásig hevítve, fölényes biztonsággal haj-
tott végig. Soha nem hallottuk még ezt a szövevényes, kis egységekből hatalmas tornyot
építő, letaglózóan sokkoló zenét ennyire mámorosan elevennek.
Aztán a megadás tragikus csöndje, az állva remegő hangtömbök, a végső búcsúzás kese-
rűsége zárta az életet és a felejthetetlen estét.
|
|
|
|
|
HOGY VOLT: AMADINDA 2004.márc.25. Tavaszi Fesztivál |
|
Amennyire kiábrándító volt a Steve Reich-koncert, annyira az együttes igazi értékeit: a
töretlen lendületet, az állandó megújulás képességét, az abszolút virtuozitáson túlmutató
érzékeny zeneiséget bizonyította a fennállásuk Huszadik Évforduló-ján adott jubileleu-
mi hangverseny.
Valóságos beetető műsor volt !!! Mert aki nem a komolyzene rajongója, legjobban a sze-
met-fület lenyűgöző ütősjátékkal előadott Grieg, Muszorgszkij átiratok révén közelíthető
meg. Debussy Gyermekkuckó-jának tételei pedig sejtelmes marimba-bongásokkal hozzák
közelebb ezt a zenét a puha elektronikával elkorcsosított fülekhez. Az útált kortárs muzsi-
ka, amely, ugye, "elvont", "dallamtalan", "disszonáns", "erőltetett", mindjárt más elbírálást
kap, ha Rolf Wallin Stonewave-je borít el káprázatos ritmusfüzéreivel.
Egy kis butuska közjáték után, amelyben a nevetséges Presser ügyetlenkedett, William
L. Cahn madarai mutatták meg a kortárs-zene valódi arcát, dallam, ritmus, hangszín he-
lyett a "hangzó esemény"-t állítva a zenei történés középpontjába.
Az egyre bővülő tradicionális zenék a végsőkig forrósították a lelkes hangulatot, amely im-
már húsz éve jellemzi az Amadinda páratlan koncertjeit.
|
|
|
|
|
HOGY VOLT: a démonikus MICHYOSHI INOUE és a Fesztiválzenekar III.19. |
|
Régi fizikakönyvek szerint a szimfonikus nagyzenekar hangteljesítménye 66 Watt. A japán
Akira Miyoshi Kyomon-jának bemutatóján azonban alighanem bármely mérőműszer cső-
döt mondott volna, a félelmetesen muzsikáló zenekar hangtömbjei minden felső korlátot
leromboltak. Egy megtévesztően gyengéd gyermekdal után kitört az atomháború, tombolt
az Utolsó Ítélet. A sudár izomköteg Inoue hypnotikus biztonsággal gyújtogatta a brutális
kompozíció mennydörgő rakétáit. Kényes fülünknek mindez mégsem volt bántó, mert igé-
nyes, invenciózus, átgondolt és kidolgozott zenei anyagot hallottunk, kifejezhetetlenül
színpompás, sistergően virtuóz előadásban.
Iszonyúan unalmas, csúnya hangzású Schumann gordonka-verseny következett, vézna ze-
nécske versengett a szólista nevetségesen túlzó agogikájával.
Szabó Péter, a gordonkaszólam szenvedélyes vezére, a Sosztakovics-szimfónia második té-
telében aztán megmutatta, milyen egy bensőséges csellóhang, hogyan is kell szólni a leg-
férfiasabb vonóshangszernek. Furcsán borzongatóak ezek a sosztákovicsi dallamok: gigászi
hangközök, vakmerő lépések, széles ámbitusu melódiaívek. Sikerül elkerülnie minden dúr-
moll jelleget, tritonuszok, bővítmények építenek fel lenyűgöző frázisokat. A leghatározot-
tabb intonációt, a megszólalás tökéletes biztonságát igénylik, ellenkező esetben melléfo-
gásra gyanakodhatnánk. A tuba sziklatömbje fölött szárnyaló csellószóló után, a klarinét,
a trombita, a hegedű, a fagott káprázatos belépései bizonyították a szerző és a Fesztivál-
zenekar kongeniális egymásratalálását. Bizony, Barsaj óta hiányoltuk a szovjet-orosz gé-
niuszt.
MIndezt elsősorban Michiyoshi Inoue vulkánikus energiákat mozgósító dirigálásának kö-
szönhettük. Roppant erővel fogta össze a produkciót, démoni szuggesztivitása robbanás-
közeli állapotba gerjesztette a zenészeket és közönséget egyaránt. Ennek ellenére tu-
dott visszafogott is lenni, kedves derűvel abszolválta a csellóverseny szürkeségét, végig
arányos, mesterien kiegyensúlyozott volt és gyermeki örömmel élvezte a csúcsra jára-
tott együttes eszméletlen játékát. Igazi nagy karmesteregyéniséget ismerhettünk meg,
aki a méltó ünneplést ritkán látott egyszerűséggel osztotta meg a szólistákkal és a má-
morosan muzsikáló zenekarral.
|
|
|
|
|
JANACEK: JENUFA Vidnyánszky Attila Operaház |
|
Miért nem ismerjük Janacek-et? Ja...hát cseh ez az istenadta tehetség, aki olyan drámai,
mint Wagner , miközben annyira érzelmes, annyira dallamos, mint Puccini, plusz mélyen
szláv és egészen cseh. Vidnyánszky Attila sikerrel bogozta ki és az énekesek számára is
érthetővé tette a vér- és önfertőző családi kapcsolatok szövevényét, a cselekmény leg-
apróbb mozzanatát is vizuálisan, fénnyel-játékkal tudta megjeleníteni, a tömegjelenetek-
ben pedig fölényes magabiztossággal teremtette meg a dráma lüktető hátterét. Hiába, Ő
evidens természetességgel vezényel kétszázfőnyi legénységséget éppúgy, ahogy dermesz-
tő feszülrséget képes felizzítani a második felvonás párjeleneteiben. Nagyszerű bemu-
tatkozás: végre Van OperaRendezőnk!!!, hagyományos nagyoperákhoz is. Szása Belozub
ruhákban, színpadképben ismét kiváló alkotótársnak bizonyult, a Kovács János vezette
zenekar szépen helytállt, ami a bonyolult zenei anyagot látva, nagy-nagy érdem, nem is
beszélve a cseheknél természetes, ördögi rézfúvós-szólamok korrekt megszólalásáról.
Takács Tamara hitelesen játszotta a nagymamát, kis szerepében is feltűnt Rácz István.
Marton Éva már nem tudott megbirkózni a Kostelnyicska grandiózus szólamával, külsősé-
gekkel próbálta ellensúlyozni a hiányosságokat. /Talán Temesi Mária jobb lesz a másik
verzióban/. Briliáns alakítással, gyönyörűséges énekléssel lepett meg Bátori Éva, aki
könnyedén hozta a wagneri súlyt és állóképességet igénylő, konok hosszúságú, sulykoló-
an ismétlődő frázisokat, átélésben pedig izzó hevességet, megjelenítésben energikusan
sugárzó teátrálitást mutatott. Hihetetlen teljesítmény, énekes-színészi bravúr !!!
Ebben az évadban az Opera vezetése immár másodszor bizonyítja, lehet azért Budapes-
ten is korszerű dalSZÍNHÁZ-at csinálni. Felfedezte Janacek Jenufá-ját és megtalálta az
alkalmasságon túl is zseniálisan megfelelő rendezőt.
|
|
|
|
|
HOGY VOLT: HORACIO FERRER-PIAZZOLLA: MARIA DE BUENOS AIRES |
|
Ha Bartók Béla operát írt volna Kassák: A ló elrepül, a madarak elhallgatnak c. exta-
tikus poémájára, az lett volna ennyire abszurdan őrült, mitikusan stilizált és mégis kézzel-
foghatóan valóságos földi mennybemenetel.
Maria, a tangó királynője, kéjlány és szent lény visszatér a turistasújtotta városba, hogy
még egyszer bemutassa az érzékfeletti érzékiség énekes-táncos himnuszát. Narrátor, ma-
ga a Duende, a művészet megfejthetetlen titkának megszemélyesítője kíséri útján, tajté-
kosan áradó, szürreálba hajló káprázatos recitativóval, melyben " dühüket árulják a gép-
kocsivezetők...", "... a metróalagútak tangókat lehellnek...", vagy: "...a matrónák megtört
ülepén árva motetták zsolozsmáznak..." Mariát Két Halál várja és Három Őrangyal Három
Kacsintása. A nyitott koporsóból negédes búcsút int, fantasztikusan játszik, úgy táncol,
mint az ördög és énekel, énekel, varázslatos erővel, félelmetes sugárzással. Nem az első
a Mariát alakítók sorában '68 óta, de számunkra Ő a Szent, az Utolérhetetlen.
Igazi kortárs opera, ! Egyszerű színpadkép, néhány festett díszletelem mozgatása, tánco-
sok, minimál-cselekmény, mindent a zenére, az énekelt szavakra épít.
Van mire !!! Astor Piazzolla, messze túllépve a tangó-hagyományokon, ezerszínű, a drá-
ma legapróbb rezdülését is kifejezni tudó, szuperszónikus zenéjébe olvasztotta az órató-
rikus szöveget. Az Eötvös Péter-álmodta operai kamarazenekar, ahol mindenki szólista,
magától értetődő természetességgel jelenik meg a kávéházi tangó-quintettből bővített
kisegyütteseben, amely a színpadon ülve, közvetlen szem-fül-kontaktusban forr össze a
játékkal. Maria születését a tekerős kézi orgona meséli el, halálát pedig a sárkányként
fújtatva megelevenedő bandoneon, a Mester inspiráló hangszere kommentálja. De a
bachi örökség sem idegen a méltán egyre ismertebb szerzőtől, a bartóki metropolist vir-
tuóz fuga ábrázolja, a misék, passiók hatását pedig a Mennybemenetel Milongá-jában
és az optimista Tangus /sic! / Dei fináléban érezhetjük. Szinte cluster-szerű hangtöm-
bök, felkavaró disszonanciák, melyek sokszor csak a legutolsó pillanatban oldódnak egy
éteri üveghang, vagy akár csak egy csengettyű tonikájában.
Óriási élmény volt, egy ismeretlen zeneszínpadi világ első jelentkezése.
Tavaszi Fesztivál 2004 Thália Színház
|
|
|
|
|
HOGY VOLT: a Fesztiválzenekar Hindemith-Kurtág-Debussy estje feb.28. |
|
Mikor halljuk a brácsák sejtelmes, puha, fátyolos hangját? Hiszen leginkább a középszó-
lamokat játsszák, testét-lelkét adják a zenekari hangzásnak. Néhány elhaló, visszafogott
dallamív, szinte egyetlen szóló Berlioz Harold-jában, versenymű alig, tarol a hegedű és
a cselló.
Aztán megjelenik egy nyurga norvég és alaposan beint az előítéleteknek. Nem gyorsan
játszik, nem ördög/mély/hegedűs, nem villog, nem! --- énekel, dalol, bűvöl és varázsol.
Férfias, érces hang, mintha a kürt trombitává válna ... Hindemith Gyászzené-jében a
a végletekig késleltetett frázisok, gyönyörűen lekerekített rész-melódiák a meditáció
fájdalmas megnyugvását sugározzák. Kurtág korai zsengéje , a Kossuth-szimfóniának te-
kinthető Tétel brácsára, érett ügyességével Lars Anders Tomter-nek legfeljebb sok-
oldalúsága megmutatására adott alkalmat. A ráadásként játszott Bach-mű viszont teljes
pompájában ragyogtatta fel szolidságában fantasztikus, intellektuális muzikalitását.
Debussy zenekari képei közül a Giques tömör egyszerűsége érvényesült a mértékle-
tes Sylvain Camberling vezényletével. Igazi csemegének bizonyult a színekben tobzó-
dó, parázs ritmikájú Ibéria, amelyben Debussy félelmetesen gazdag, már-már a clus-
ter-effektusokig előremutató hangszerelése lenyűgözően szólalt meg a nagy formában
játszó Fesztiválzenekar előadásában. Utána szegényesnek tűnt a Tavaszi körtánc, de
a szép este élményét már nem veszélyeztette.
|
|
|
|
|
HOGY VOLT: a Fesztiválzenekar Liszt-Wagner estje 2004. jan.15-16. |
|
A mélyvonósok csodálatos lírai tömörséggel indították Liszt két Faust-epizód-ját, édes
sejtelemtől borzongott a hátunk: nagy -nagy koncertnek nézünk elébe...Nem csalatkoz-
tunk ! Fischer Iván a meditatív első részben a nagyzenekari hangzás minden lehetőségét
bemutatta, a táncosabb második epizódban pedig megtapasztalhattuk, hogy a fortétől a
fortisszimóig terjedő hármas skálán /f-ff-fff/, milyen végtelenül árnyalt dinamikával, hány-
féle módon tud a Fesztiválzenekar "nagyon erősen-t" játszani. Nyolcig számoltuk...Méltó
bemelegítés volt Wagner Walkür-jének I. felvonásához.
Valahogy így énekelnek Bayreuthban: a három énekes letaglózta a közönséget, nemcsak
énekelt, de díszlet és jelmez nélkül is tökéletesen jelenítette meg a sűrű, setét erdőt, a
kis kunyhót, a varázskardot és az egyéb tolkieni kellékeket. Alfred Reiter metsző kamasz-
basszusa annyira gonosz Hunding-ot állított elénk, hogy biztosra vehető, 10 év múlva ő
lészen minden idők legkegyetlenebb Borisz Godunovja. Robert Dean-Smith lenyűgöző
biztonsággal és állóképességgel, valós átéléssel énekelte Siegmund-ot, 50 perc után is fo-
kozásra volt képes. Az eszméletlenül szuggesztiv Petra Lang-gal eszményi álompárosként
játszották el a gyanakvás, a csírázó szerelem, a boldog egymásratalálás és a fényes diadal
megannyi mozzanatát. Végső összeborulásuk pillanatában, mi az egész pódium-színpadot
szerettük volna őrjöngve átölelni, hasonlóan tombolt az úri publikum is.
Mert mindehhez a fantasztikus zenekar adta, óh, nem a hátteret, hanem a roppant erejű
akusztikus élményt. A már áhítattal emlegetett cselló-szólam, Szabó Péter szenvedélyes
vezetésével grandiózus talapzata volt az énekszólamoknak, a bőgők megszállott erővel tá-
masztottak, de ez az este mégis a rezek hatalmas ünnepe volt! Ritkán szól imígyen a négy
Wagner-tuba az ötödik, a Nagy Testvér elephántbömbölése fölött. A basszus-trombita ve-
zette trombita-szólam és a hasonló regiszterű harsonával bővített pozaun-kórus a győzel-
mes zenei csúcspontok eksztatikus betetőzését jelentette.
|
|
|
|
|
ZENE B E S T O F 2 0 0 3 |
|
Legjobb zenekari koncert: FISCHER IVÁN Fesztiválzenekar okt.18. Olasz Intézet
Richard Strauss: József legenda Op.63.
Legjobb kamara-koncert: AMADINDA Magyar Rádió kortárs-sorozata /Lázár Eszter/
John Cage és Lai Deh-Ho bemutatók,
Ligeti György: Síppal,dobbal etc.
Legjobb szólóprodukció: KLENYÁN CSABA /klarinét/ Stockhausen: Harlekin
Legjobb zenekari szólista: ECKHARDT VIOLETTA /hegedű/ Fesztiválzenekar
Rimszkij-Korzakov: Seherezádé szept.27. Zeneakadémia
Legjobb énekprodukció: KÁROLYI KATALIN Ligeti: Síppal,dobbal
Legjobb pályakezdő: FODOR GABRIELLA /ének/ A tisztességtudó utcalány
R.: Mundruczó Kornél
V E N D É G M Ű V É S Z E K
Legjobb zenekari koncert: EÖTVÖS PÉTER BBC SZIMFONIKUSOK
Eötvös Péter: zeroPoints és JET STREAM /bemutatók/
Legjobb kamarakoncert: BOROGYIN KVARTETT Prokofjev, Sosztakovics
Legjobb szerző-előadó: HEINER GOEBBELS Prométheusz Trafó
Legjobb szólókoncert: PIERRE-LAURENT AIMARD Ligeti György: Etűdök
Legjobb előadóművészek: EMMANUEL PAHUD /fuvola/ Reinecke: Fuvolaverseny
MARK KAPLAN /hegedű/ Bartók: I.Hegedűverseny
ALEKSZANDR TORADZE Prokofjev: II.zongoraverseny CHRISTINE BREWER /ének/ Richard Strauss dalok
Legjobb kortárs együttes: PIERROT LUNAIRE ENSEMBLE /Wien/ MR kortárs-sorozat
Crumb, Eötvös, Bánlaky, Deniszov, Mitterer bemutatók
|
|
|
|
|
ŐSZI FESZTIVÁL 2003 Értékelés |
|
A legfontosabb az, hogy egészen más volt, mint az eddigiek, hihetetlenül gazdag, sokrétű és számos újdonságot is hozott ! Polgárjogot nyert az elektronikus zene: e-jam és a Corporation underground zenei fesztivál a Gödörben. Hangsúlyosabb lett a jazz, sajnálatos módon azonban mint az Erik Truffaz trió, mint Peter Erskine A38-as koncertjét élvezhetetlenné tette a dilettáns hangosítás. Tessék végre tudomásul venni, hogy minden hangosított zenei esemény az előadóművészekkel egyenrangú hangmestereket igényel, akiket egyelőre, kerül, amibe kerül: importálni kell !!!
Még a kortárs-zenei hangversenyek némelyikére is betette /bal/lábát a technika. Az Arditti Quartet, bár Ligeti második vonósnégyesét meggyőzően játszotta, műsorának második felében a cég promóciós hírverését vezette elő egy komputerizált fércmű elő-, helyesebben eladásával...A szörnyű Steve Reich-est is a hangosított szólamok rendezetlen aránytalanságait szenvedte meg, bár itt nem ez volt a fő baj ! Inkább az, hogy a kiváló Amadindá-soknak nem volt mit játszani, tengernyi zenei üresjáraton kívül, /kortárs zene/. Hasonló gondokkal küszködtek Franz Schmidt: A hétpecsétes titok c. oratóriumának előadói, ugyanis hamar kiderült, hogy sem titkot, sem értékelhető zenét nem rejt a mű.
Igazi nagy koncert lehetett volna a Trio Animae estje, ha nem az akusztikai csődöt jelentő Márványteremben rendezik meg, de még így is érvényesült Arvo Pärt, Schnittke és Vasks műveinek kiváló előadása.
Hősies vállalás volt a Szabad Hangok Énekegyüttes részéről Ligeti: Nonsense Madrigáljai-nak mősorra tűzése, bár az énekesek helyett most még inkább a török fürdő kupolája érvényesült.
Felemás élménnyé sikeredett az Eötvös Péter-est. A Music for New York-ot teljesen tönkretette a gyengécske tánc-produkció, amely csak arra volt jó, hogy elterelje a figyelmet a zene hallgatásától. Utóbb ez otthon sikerült, de akkor ugyan minek volt az egész ? A Harakiri és különösen a Tomkins Énekegyüttes megszólaló Madrigálkomédiák viszont a lehető legmagasabb szinvonalon valósult meg, bár ez a két darab már régen elkészült és elhangzott, a Fesztivál csak műsorára tűzte őket. Persze ez is nagy érdem !
Lendvay Kamilló: A tisztességtudó utcalányá-nak Mundruczó Kornél általi felújítása nem
zenei, sokkal inkább színházi esemény volt. A kiválóan éneklő operisták hangjára nagyszerű színészcsapat play black-kelt, ironikus idézőjelbe téve a műfajt és a darabot, közülük is kiemelkedett a címszerepet éneklő Fodor Gabriella és színészalteregójaként Tóth Orsi.
A méltatlanul halálra ítélt Átrium-mozi izgalmas terét nagyszerűen használta ki a rendező,
bizonyítván, hogy eredetisége és kreatívitása nemcsak a film vonalán érvényesül. Oberfrank
Péter vezényletével meglepően jól játszott a Harmónia Kamarazenekar.
Az Őszi Fesztivál legjobb produkcióját Klenyán Csabá-tól láttuk, hallottuk Stockhausen:
Harlekin-jének a világszínvonalt is felülmúló hangszeres, színészi és táncos /!!!/ interpretálásával. De erről akkor, azon nyomban nagy ovációval számoltunk be.
|
|
|
|
|
|
|
HOGY VOLT: Budapesti
Fesztiválzenekar 2003. dec.19-20. |
|
Hiába maradtunk ott a kockázatos második részre, a Beethoven
szimfónia kimódolt unalmát
ez a kiváló együttes sem tudta felülírni.
Ács Ákos csodálatos hangon, ábrándos
zeneiség-
gel játszott a lassú tételben, a hegedű I. szólam
pedig ritkán hallható szilaj izzással vi- harzott, de mindez nem változtatta meg
vélekedésünket: Ludwigot soha !
Annál erősebb volt a kecses indulás Chabrier
két bájos opuszával, a Bartók I.
hegedűver-
seny pedig az évad egyik nagy élményét
jelentette. Mark Kaplan
hegedűhangja már a
Chausson poémában lenyűgözött végtelen
legátóinak eszményi szépségével. A Bartók-mű
indítása maga volt a líra és a gyengéd poézis tiszta
forrása, amely a kibontakozásban áradó
lávafolyammá duzzadt, az érett Mestert előlegező
fináléban pedig tomboló erejű viharrá
fokozódott. Ez a csodálatos hegedűs a ráadásban még
azt is megmutatta, hogyan lehet dia-
bolikus tempóban, röpke frázisokon belül, villanásnyi
idő alatt érces fortissimót és elhaló
pianókat játszani. Csak a legnagyobbak: Huberman, Nathan
Milstein, Yehudi Menuhin
juthattak az eszünkbe...
|
|
|
|
|
HOGY VOLT: ÚJ DIMENZIÓ MŰHELY Merlin 2003. okt.27. |
|
Az est első felében egyébként kiváló kortárs- és jazz-muzsikusok meggyalázták a zenét, a fesztivált és önmagukat. Szedett-vedett olcsó haknizásuk menekülésre késztette a jobbérzésű közönséget. Pedig: ha tudták volna, milyen csoda történik a szünet után, azonnal elfelejtették volna a szégyenletes indulást.
A Stockhausen: Harlekin klarinéttal c. művét előadó Klenyán Csaba, aki nemcsak hangszerén játszott bravúrosan, de maszkban-jelmezben mozogva, táncolva, a szerző intencióinak tökéletesen megfelelve jelenítette meg a hangzó eseményt. Virtuóz előadása már memotechnikailag is fantasztikusnak minősíthető, hiszen majdnem egy óráig volt egyedül a színpadon, minden támasz nélkül, a pusztán zeneileg is irdatlan nehézségű, grandiózus művet játszva. Teljesítménye csak olyan hajdani bravúrral mérhető össze, mint Rácz Zoltán-é, aki Stockhausen monstre ütős-opuszát, a Zyklus-t mutatta be pályájának kezdetén.
Nagyon fontos lenne, hogy ez a páratlan esemény még sokszor ismétlődjön meg, minél többen láthassák-hallhassák. Egy ilyen produkció bárhol a világon feltünést keltene, ne hagyjuk a feledés homályába tünni !
KLENYÁN CSABA Stockhausen: Harlekin VISSZA ! VISSZA !!!
|
|
|
|
|
HOGY VOLT: STEVE REICH Zeneakadémia 2003. okt.21. |
|
Személyesen vett részt három műve előadásában a repetitív irányzat egyik atyja. Unalmas zenei sormintái végtelen sorozatban bódították a figyelmét vesztő hallgatóságot. Reich Pityu megvalósította Erik Satie álmát, a "bútorzati zené"-t, amelyet éppen úgy nem veszünk észre, mint a ruhásszekrényt. Hallgatni viszont elviselhetetlen. A világon nem történik semmi, sőt, az egyes szakaszok még döglesztő dal Segno-kkal többször is megismétlődnek. A repetitív technika feltalálása igen nagy dolog, hatása is felmérhetetlen, de csak ezzel a módszerrel zenét csinálni !?! MIntha Malevics ezerszer festette volna meg a Fehér alapon Fehér négyzetet...A kivitelezés elsőrangú volt: sehol a világon jobban nem játszották, mint az Amadinda és a köréje szerveződő UMZE együttes . De ugyan minek! A négy Stenway-t négy nagyszerű pianistával, vagy a négy marimbát bízvást helyettesíthette volna egyetlen szintetizátor, a szó szerint egyhangú ötperces passzusokban, nem is beszélve a rumba-tök kezelőjének pokoli szenvedéseiről... Ráadásul a hangosítás, az értelmetlen keverés és az alkalomszerű kiemelések teljesen felborították az akusztikai teret. Vagy hallotta valaki pl. a 18 Musicians-ben a négy énekest?
Az ájulásba dermedt közönség méltán ünnepelte az előadógárdát /és önmagát/, hogy mindezt kibírta. Részünkről inkább a ruhásszekrényt választjuk.
|
|
|
|
|
HOGY VOLT: Fischer Iván Titok-koncertje 2003. okt.18-19. |
|
Az első részben egy káprázatos énekesnő, Christine Brewer /USA/ Richard Strauss Ariadne Naxos-ából énekelt egy áriát, majd zenekari dalaiból hármat. Teljesen kiegyenlített, gyönyörű hang, rezzenéstelen hosszúságokkal, nagyívű legátókkal. Az érzéki hangzású, fantasztikusan játszó zenekar fölött lebegett még a piánókban is, drámai kitörései is arányosak, érzelmileg telítettek voltak. Ritka ünnepi mámort élhettünk meg, soha nem hallottuk még ezt a súlyos és mégis romantikusan áramló dallamosságot ennyire csodálatosan megszólalni.
A szinte ismeretlen József-legenda maratoni erőpróba elé állította a monstre zenekart. Mi még ezt is tudjuk, mi a lehetetlent is eljátsszuk,--- természetesen, pontosan, magától értetődő muzikalitással,--- valahogy ezt sugallta ez a próbatét, amelyet a Budapesti Fesztiválzenekar tökéletesen teljesített. Egyenként kellett volna az egész társaságot felállítani és egetverő ovációval ünnepelni ! Ilyen vonóskart,ilyen fafúvósokat ritkán hall az ember, nem is beszélve a letaglózó rezekről... A kibővített szólamok minden egyes tagja fényesen helytállt, kedves Iván-unk pedig hatalmas energiával és királyi élvezettel dirigált. 72 percz a hetedik mennyországban !!! Nagy kár, hogy ez a titok továbbra is titok marad, mivel ezt a művet, így, nem valószínű, hogy máshol, máskor is hallhatjuk még.
|
|
|
|
|
HOGY VOLT: Bang on a Can Trafó 2003 ősz |
|
A koncert első felében tehetségtelen epigonok műveit hallhattuk,nem sok jóval biztatott a szünet utáni Steve Reich-unalom, amelyben csak a zenekar-vezető Evan Zyporin imponáló klarinétjátéka érdemelt figyelmet. Andriessen hírhedt Workers Union-jában érvényesült az előadók kivételes tudása, a gitáros kivételével, akinek jelenlétét semmi sem igazolta. Amiért érdemes volt szenvedni: Nancarrow Four Studies-jának hangszerelt változata, amely káprázatos előadásban hangzott el ! A szédületesen összetett, minden ízében eredeti remekmű iszonyatos tempóban hajmeresztő bravúrokra kényszerítette a muzsikusokat. Aki kortárszenét óhajt játszani, ha ütős, ne fogjon neki, míg ezeket a torzított ritmusképleteket nem tudja könnyedén játszani ! De vonatkozik ez a zongora- és a cselló-szólamra is. A bőgő Ray Brown- "up tempó"-kat hozott, a klarinét meg úgy szólt, mintha Benny Goodman tévedt volna be egy argentin jazz-kávéházba, némi kokainnal felpörgetve...
|
|
|
|
|
HOGY VOLT: Budapesti
Fesztiválzenekar 2003. szept.26-28. |
|
Végre újra láthattuk Fischer Ivánt
és az ő csodálatos csapatát! Stravinsky: Kártyajáték:
eleven, friss hang az unt repertoár darabok után ---
Rimszkij-Korszakov Seherezádé-ja viszont
igencsak sláger, de az ő előadásukban hatalmas élmény
volt, különösen Eckhardt Violetta
káprázatos hegedűszólója bűvölte el a publikumot.De
ki is az a Reinecke? - akinek fuvolaversenyét
az eszméletlenül nagy Emmanuel Pahud
játszotta. KIfinomult,lírai gyengédséggel a mennyekbe
vitte ezt a romantikus bravúr-darabot,bebizonyítva,
hogy fuvolán ma Ő a legnagyobb. Hát még ha Messiaen-t,Boulez-t
vagy Ligeti-t játszana !
|
|
|
|
|
|
|