|
|
|
|
|
LAKNER LÁSZLÓ művei 1965-75 Ludwig Múzeum |
|
Egyből föl a második emeletre !!! Ott a korszakos nagy Lakner még itthoni életműve lát-
ható, míg a költözködés mián megürült helyekre, kényszeres képtelenségek folytán, a
Nyugaton készült míves tákolmányok, gyengésecske firkálások kerültek, stílszerűen az
alsóbb régiókba.
De amit odafönt bámulhatunk, az döbbenetesen gazdag, sokoldalú és még sohasem volt
így egyben nézhető. Míg az egész béka-fartályban két képet találtunk: Moltke-levél és
az Elképzelt írás, a hatvanas évek indulásától sorjáznak a remekművek: Planimetrikus
mozdony, Manufakturális nyomda és a szintén csernusi Manufakturális konzervgyár,
de nyugodtan leírhatnánk az összes kép címét... Egy zsák rizs, mint a fotonaturalizmus
előfutára, majd az Engedelmesség és a Forradalmárok kivégzésé-nek életveszélyesen
nyílt kiállása. Váltakoznak a stílusbravúrok, minden ötlet más megjelenítést nyer, a leg-
újabb szervül a hagyományos eszközök könnyedén uralt formáival. Kacérkodás a Dadá-
val: Hundaissen széklet-optimalizáló ,"hogy örömmé váljon a búcsú", hát ez a Number
One kedvencünk... Könyvek a falra kötözve, köztük az Én Lukács Györgyöm, ironikus
képeslap és fotó-metamorfózisok: Kínai cséplés, Kazah gyapotszedők és a nosztalgikus
A Ganz Mávag élmunkás-brigádja.
Soha többet nem láthatjuk, pedig ez az egész múlt századvégi magyar művészet egyik
sarkalatos alappillére, nyitánya a hetvenes éveknek. Fel hát a Várba, amíg még lehet,
mert a szikkadt jövőben már csak a borzalmas soroksári Obi-végeken látogathatjuk a
TRISÓ pazar/ló/ monstrumát, JAJJJ!!! |
|
|
|
|
KORNISS DEZSŐ életmű-keresztmetszetdr.Merics gyüjteményéből |
|
Amíg az MNG Svábyt, Kokast, egyéb kacatot vásárolt, a sasszemű doktor fantasztikus
gyűjteményt hozott össze, baráti alapon, egyenesen a drága Dezsőtől...
Hogy létezik egy Középeurópai Kulturális Intézet a Rákóczi-úton, szemben a Könyváru-
házzal ?!? Hogy ott egy egyedülálló Korniss-kiállítás látható néhány napig ?!? Honnan is
sejthetnénk ? Az sajtó nemigen tudósít, a műsorújságok bágyatagok, szinte véletlenül
esünk be a pompázatos ürességű intézménybe, ahol két nagy teremben vagy 60-70!!!
festmény, grafika, poster fogad, olyan áttekintése Korniss munkásságának, amilyent
még nem pipáltunk !
Vajda-, Ámos- és Bálint-hatások az útkereső kezdetekben, kalligráfiák, egy képbetűszó-
tár megalkotásának kedves kísérletei, szűrmotívumos ismertek és ismeretlenek. Meny-
nyi elmélyült próbálkozás vezetett a félreismerhetetlen stílusig, amely irányt mutatott
a korszak festőinek.
|
|
|
|
|
BANGA-TEKERCSEKLudwig Múzeum 2004 .okt. |
|
Esterházy -amúgy harmatos- Egy nő-jének árnyképei, álmai a karczosrajzú Banga Ferenc
szikrázó tekercskép-során. A tánczos figurák között felvirágzik Esterházy, na nem a szö-
veg: a kézírás kalligrafikus csodája, /mert ezt a szöveget senki, soha nem fogja százezer
sorban egyetlen lapra felírni.../
Aztán színesednek az ábrák, Parti Nagy Lajos virtuóz versezeteinek ihletésében. Hát van
ember, van költő /és micsoda költőóriás !!!/, aki képes időmértékben játszadozni, min-
degy neki, dactylus, jambus, pentaméter vagy hexa...még a téreys "nibelungizált alexand-
rinus is úgy szól, mintha közbeszély lenne. Oktalan octandrinusok a kásaszürke Oktogon-
ról, olyan színesen, mint a vidámító Banga-ábrák.
Ha megnézni már nem is tudjuk, hátha lészen még egyszer egy Kacat Bajazzó-kötet ezen
illusztrációkkal...
|
|
|
|
|
FÁBÓL VASKARIKA finn- magyar naiv alkotók Zichy-kastély |
|
Jókora jávorszarvas fogad a kastély udvarán, üveggyantából formázta egy nyugdíjas finn
bádogos - aztán egy toboz-medve, meg egy tehénke barna zuzmóbőrrel, amely nedves
időben szépen kizöldül...Tuskókból faragott harmonikások, orangután-pár, autógumiból
alkotott párduc: impozáns sereglet, amely művészi színvonalban ugyancsak feladja a lec-
két a hivatásosaknak. Mert hasonlíthatatlanul jobb !
Az emeleti padlástérben hazaiakkal is találkozhatunk. Tari Márta mézeskalács-költemé-
nyei mesésen illatoznak, Paulerné virágszirmokból, Ungváry Fanni csipeszekből álmodik.
A finnek inkább ragaszkodnak a fához, az összes énekesmadár színesedik dupla életnagy-
ságban, igaz, hegesztett lemezekből is egész lovagi csapat vonul a bokrok alatt. A motor-
bicikli sárkánygyíkká alakul, a szentkép talmi csillogású ikonná.
Gyerekszobánkba kívánjuk Dezsőke groteszk figuráját, a fintoros bútor-állatokat, bámul-
juk a kaleidoszkópok csodás ábráit, vígan kolompolunk a FAmotoros /sic!/ gépezettel.
Gera Klára képén nemezbanya, a kereten fekete nemez-macska, a légtérben pedig röp-
ködő nemezmadarak. Szekrény-nyi fa-ingaóra /jár!/, diónyi hajócskák Donauer Sándor-
tól, Kovács László PuTu vas-tárgyai, melyeket az ős-dadaisták is megirigyelhetnének...
|
|
|
|
|
JOAN MIRÓ2004 nyár Szépművészeti Múzeum |
|
Valahogy mindig kisméretű, gyengédrajzú képeket képzeltünk el, hiszen épp úgy jelekből,
könnyed gesztusokból, /egy folt, egy tenyér, egy satírozás.../ alkotja bájosan groteszk,
vidáman dekoratív remekeit, mint a tenyérnyi felületek Michelangeloja: Klee. Mert leg-
többször levlapokon láthattuk, albumokban csodáltuk. A párizsi Unesco-fal kerámiaszínei
aztán megmutatták a monumentális hatások mesterét és végre, ez a kiállítás szó szerint is
valós nagyságában állítja elénk a modern festészet Weöres Sándorá-t.
A Szépművészeti kiköszörülte a hírnevén esett csorbát: a gyalázatos Giacometti-tárlat ku-
darcát jótékonyan feledteti ez az arányos, értőn alkotott bemutató.
Falfirkászok Figyelem !!! Próbáljatok meg ilyeneket firkálni komor bérkaszárnyák, gyárke-
rítések, panelszörnyek falára... és Budapest a kortárs művészet világvárosa lesz ! |
|
|
|
|
TOLLAS DINOSZAURUSZOK Természettudományi Múzeum |
|
Tollas dínók !!! Na ne, "nézd meg, tollas-e a hátam?" Mert ez egy sima kis hazugság... A
lehangoló küllemű új kiállítótér nem sok jót ígér, a bálnacsontváz árván lengedez a fa-,
iiigen, fa/!!!/-szerkezetű tetőzet alatt. Mintha a magyar építészet vaskorát élné..., de
nem, ez bizony legfeljebb pattintott kőkorszak ! Barátságtalan, ridegen üres termek,
céltalan járatok és minduntalan ezek az alumíniummal "összvekovácsolt" szörnyű geren-
dák, üvegcsíkokkal, mint a gótikus katedrálisokban, mintha nem tudnánk már akár 10-20
métereket csak üveggel lefedni /l. ING-ház/.
Aztán keressük az őslényeket, kusza káoszban van itt minden, szobor-rekonstrukció ki-
csinyített formában, madarak minden mennyiségben, tudálékos magyarázkodás, bolyon-
gás egy nevetséges paraván-labirintusban... de hol vannak a tollasok ?!? Ha egyetlen é-
letnagyságú lett volna, hallgatnánk, de itt csak ábrák, fotók és arcunkba vigyorgó kínai
ásatók képei várnak.
Szépek a természetfotók a falon, de ez azért nem egy természettudományi múzeumba
való. Amennyire nagyszerű a tavaly előtt létrehozott M.O. állat- és növényvilága a régi
szárnyban, annyira avitt és rossz ez az új. Ne nézzük meg. 2004 ősz
|
|
|
|
|
JEAN DUBUFFET Ludwig Múzeum |
|
Könnyen azonosítható, amorf absztrakt formáival Dubbuffet a 60-70-es évek jellegzetes
alkotója volt. Életművének utógondozója, a párizsi Fondation Dubuffet most végre ná-
lunk is bemutatja izgalmas anyagát. június 10- augusztus 29 |
|
|
|
|
WOLFGANG VOLZ tájfotói2004 június Ludwig Múzeum |
|
Dubbuffet sajnos csak kezdeti falképeivel és a 60-as évek majdnem absztrakt vonal-bur-
jánzásaival bizonyított a földszinten, Volz viszont szélesvásznú alkotásaival a fotográfia
jövőjét mutatta meg.
Elsősorban a látvány dokumentálása, persze képzőművésszemmel, /nem Salgado-módra,
aki össze-vissza kattogtat az aktuális szörnyűségek színterén/, olyan képekkel, amelyeket
nem lehetett volna a hagyományos festészet eszközeivel létrehozni, noha hordozzák az
évszázadok művészetében felhalmozott vizuális tudást és a szublimált értékeket.
Hát léteznek ilyen rajzfilm-hegyek, mint a délkínai sorozat mesés csúcsvonulatai ? A nagy
orosz tájfestők, Repin vagy Lentulov sem álmodhattak oroszabb vidéket, a fotonaturalis-
ták se találtak volna amerikaibb Közép-Nyugatot... Turner irigyen bámulná a fekete vihar-
fellegek és a feketén hullámzó tenger présében megbúvó fúrótorony drámai sziluettjét.
A csúcs, a beteljesedés mégis Christo és Jeanne- Claude "beöltöztetős" akcióinak fan-
tasztikus megörökítése. A fotó itt több, mint kép, hiszen egyetlen bizonyítéka a megtör-
tént eseménynek, annak, hogy a Pont-Neuf, a Reichstag, az ausztrál sziklapart átmene-
ti leplekbe burkolódzott, hogy a friscoi szigetek rózsaszín körítést kaptak, hogy a kopár
domboldalakon szélfútta vitorla-kerítés kígyózik kilométereken át. /Nagy kár, hogy a mi
szánalmas dunaparti "színház"-unkat nem csomagolhatta be a Mester, bizisten, úgy hagy-
tuk volna.../
Nézzük hát a világot Wolfgang Volz szemével, mennyire gyönyörűségesen szép !!!
|
|
|
|
|
PICASSO illusztrációk és az 50-es évek spanyol művészete Műcsarnok |
|
Igazán pazar a könyvillusztrációk változatos stílusú sorozata, gyönyörűek a míves könyvek
úgy magukban is, de a szenzáció a Franco-éra "elnyomott" alkotóinak frissessége, a tágas
és nagyszerűen rendezett termekben tavaszi szelek fujdogálnak ! Mi kb. a 80-as években
kezdtünk ennyire nyitottak lenni... Mert nem mindegy, milyen diktátor ül a nyakunkon,
a gaz kapitalista inkább engedi a művészeket szabadon garázdálkodni, mint a begyepese-
dett, torzan ideológikus egypárt-bürokrácia.
Könnyű volt nekik onnan indulni az EU felé, ráadásul egy jó királlyal... |
|
|
|
|
MODERNIZMUSOK Európai grafika 1900-1930 Nemzeti Galéria |
|
A klimti átverés után végre egy igazi kiállítás ! Minden -izmus szerepel, az anyag repre-
zentatív, helyenként lenyűgöző. Paul Gauguin arles-i, bretagne-i grafikái bizony sokkal
erősebbek tahiti festményeinél, Munch Vámpír-ja vaskos koloritjával veri a Sikoly-t,
Lautrec rajzai pedig valóban a Szépművészeti exkluzív kincsei közé tartoznak. Tihanyi
portréi mellett Schiele önarcképe, Kirchner és Rotluf-fal szemben Derkovits Dózsa-
sorozata bizonyítja: voltak a magyar képzőművészetben a világtrenddel egyenrangúak.
Nemes-Lampérth gigászi szénrajzaival csak Nolde néhány foltból komponált arca és
két kisebb képe állja a sarat. Gyönyörűség egymás mellett látni El Liszickij és a mi
Moholy-Nagy-unk absztrakt mappáit. Az utolsó traktus csökkenő színvonalát egyetlen
leheletfinom Klee akvarell ellensúlyozza, feledhetetlenné téve ezt az általunk már iga-
zán jól megérdemelt tárlatot. június 18- szeptember 12-ig
|
|
|
|
|
WALDSEE-KÉPESLAPOK 2B Galéria |
|
Gellér B. István lapját nem tudta kézbesíteni a posta: A "Címzett a Gettóba költözött" bé-
lyegzővel visszaküldték a feladónak a waldsee-i /nemlétező/ címre.
Maurer Dóry kisasszony 44 nyarán levlapot kapott anyukájától, aki a festői Waldsee melletti munkatáborból írt derűs, megnyugtató sorokat. Kár, hogy az igazi feladási hely ez volt, hanem Auschwitz. A levlapokat az SS-ek iratták, így akarván elősegíteni a még pesti
gettólakók későbbi békés elhurcolását. Némileg segített a megtévesztésben a Zsidótanács,
melynek tagjai már tudtak a haláltáborokról...
Picinyke epizódja a rettenetnek, mégis, tökéletesen érzékelteti a mechanizmus cinikusan
ördögi működését. A kortárs művészek egyenetlen színvonalú alkotásokkal reagáltak a fel-
vetett témára. A kiállítás kigondolói, a Böröcz-testvérek ennek ellenére a legnagyobb el-
ismerést érdemlik.
Mutattak valamit, amiről nem tudunk,--- amiről mindannyiunknak tudni kell.
|
|
|
|
|
AZ ELHALLGATOTT HOLOCAUST 2004 tavasz Műcsarnok |
|
Két bejárat is van: "Többségiek"-nek
és "Kisebbségiek"-nek, az
utóbbit választva a még min-
dig hihetetlen, abszurd történelmi dokumentumok, fotók,
plakátok, térképek taglóznak le,
azután jönnek az alkotások, --- de
ha a kényelmesebb, kicsit felsőbbrendűbb utat
választ-
juk, még marczipánból készült, echte
sárga zsidócsillagot is majszolhatunk a korabeli
cuk-
rászdában, ahová Nekünk !, természetesen: szabad
belépnünk.
60 év sunyi hallgatás után Budapesten nincs Holocaust-múzeum
és nem is lesz, mert a gyö-
nyörű Páva-utczai zsinagóga alkalmatlan erre a célra.
Rumbach...vagy uram bocsá' egy kor-
társ építészeti monumentum... hát arról ne is álmodjunk
! Ez a kiállítás igazi tett:
megmu-
tatja, hogyan gondolkodnak múltunk szégyenéről a mai
képzőművészek. Legkevésbé képek-
kel, szobrokkal: multimédia, environment, video, mobil
és interaktív módon. Döbbenet, ami-
kor könnyeinket kérik, rettenetes, amikor szembesülünk
a "bárkiből gyilkost faraghat a tör-
vény"- tézissel: az orvosok azzal védekeztek, hogy
nem meggyilkolták a faji értékeket veszé-
lyeztető beteg gyermekeket, csak "elaltatták"
őket, tervszerűen túladagolt nyugtatókkal.
Belemeredtünk az auschwitzi Kukkolóba, embereket
szelektáltak a rámpán és egyszercsak
megpillantottuk MAGUNKAT, igen, ott
néztünk bele az SS-hobbifilmes kamerájába...először
elmosolyodtunk, aztán jéggé fagyott az arcunk.
Nehéz volt kilépni a hősök, a nagy magyar Hősök-terére.
Mégis, ide még egyszer muszáj
visszajönni.
|
|
|
|
|
KLIMT, SCHIELE, KOKOSCHKA
helyett a mieink... Magyar Nemzeti Galéria |
|
A több száz képből becsalinak kitett 2/kettő/
Klimt /plusz két kamasz-zsengéje/,
három
nyúzott Kokoschka, amely a legcsekélyebb
mértékben sem reprezentatív, szecessziós
kiállítási plakátok és 3, azaz három
igazi Schiele-rajz. Ennyi
lenne Bécs a Monarchia ko-
rában, ezt kellene összevetni a mi grandiózus anyagunkkal ?
NEM !!! Ez csak szégyenteljes píár-fogás,
alávaló becsapása az igazi szecesszióra,
Schie--
re, Klimt-re éhes múzeum-látogatónak
!
Azért érdemes megnézni ! Benkhard Ágost
sárgainges önképét bárhol, bármikor,
bármi-
lyen tematikus ürüggyel, Tihanyi-t,
Bornemiszá-t és AH
! Gulácsy-t a viszontlátás
eufó-
riájával, Piacsek bácsit, Sétalovaglást,
az athéni holdas alkonyatot unhatatlanul nézzük.
De találunk ritka kincset a gyér osztrák anyagban is:
ki hinné, hogy Otto Wagner,
Bécs
és Budapest /Rumbach zsinagóga, SZÉGYENÜNK !/
építésze konstruktivista absztraktot
is rajzolt.
A végén pedig, vígasztalásul, lapozzuk végig a levlap-stand
gyönyörűséges Taschen-albu-
mait: Klimt-et, Schielé-t
és vágyódjunk tovább, egyszer majd csak
megnézhetjük igazi
képeiket is. Avagy: fel Bécs városába !, ahol
a Kunstforum Kandinszkij-t,
az Albertina
Rembrandt-ot, a felújított Lichtenstein-palota
a vaduzi gyüjtemény-t mutatja
be, a
Leopold-múzeum-ban pedig Schiele-kiállítás
látható...
|
|
|
|
|
SZILÁGYI LENKE Ernst
Múzeum |
|
Ha legyőzzük az émelygést, amit a bárgyún belterjes
emlékképecskék /haverok, FMK etc./
okoz, egyik legfontosabb fotográfusunk nagyszerű kiállítását
láthatjuk. Nem az a baj, hogy
a főbérlők, a lányok és a banda, --- de hát nem minden
arcmás: portré...Boros Violaé az !
A camera obscurás, szempáras Önarckép
is és van még néhány, de szabad-é a quintesz-
szenciát higítani ?!? Bámulatos az a beleérzőképesség,
amely a poszt-szovjet fotókat
jel-
lemzi, nagyot üt a sziluetthatás /pl.
Berlin 2003./, a Budapest 1980. három,
hídról lené-
ző figurája pedig mintha a Florida, a paradicsom-ot
előlegezné meg. Bravúros a jégzuhata-
gos gleccser és a hóeséssel függönyzött gerendaház képpárja
/Sappada 1999./, ellenáll-
hatatlan a Kiscicám démoni humora. Kedvencünk,
a Budapest 2001. bizonyítja,
nem az
számít, ki van a képen, hanem az, hogy hogyan.
Életlen oszlop-előtér, ázott járda platán-
levelekkel, tovafutó kerítés-perspektíva. Kovácsoltvas
kapu előtt esernyős férfi lépeget.
Életkép, tájkép, karakterkép: igazi Szilágyi
Lenke-fotó, igazi KÉP. 2004 május
|
|
|
|
|
JOVÁNOVICS GYÖRGY Ludwig
Múzeum |
|
Megkapóak, eredetiek, gyönyörűek ezek a relief-felületű
fehérségek. Sajnos, csak az al-
kalomra átalakított "lépcső-mű" érvényesül. A
generálfényben szinte semmi sem érzékel-
hető az alkotások részleteiből, struktúrájukat láthatalanná
teszi a kiállításrendezői ügye-
fogyottság.
Nézzük inkább az impozáns Jovánovics-album-ot,
CSODA !!! Talán fotográfusokra
kelle-
ne bízni a szoborkiállításokat ! /l. még Giacometti.../
|
|
|
|
|
MEGFESTETT ÁLMOK
Ernst
Múzeum |
|
Szerény a cím, gazdag a tartalom, példát vehetne a
Galéria hazug kiállítása !!! Mikor
lát-
tunk 30 Gulácsy-t egysterre ?!?
Köztük Na' Conxypán-rajzok,
az Ópiumevő álma, Női
arckép /Emlékezés egy fiatalasszonyra/,
olyan remekek, mint a sátáni Gwynplain
és
az angyali Önarckép szerzetesi
ruhában, a lélek szélsőségei, azonos
stílusban festve.
Csontváry két állat-festménye a kezdeti időkből,
szinte hiperrealista aprólékosság /néz-
zük csak meg az őz szemét !/, de már mutatja a későbbi
nagy képek jellegzetes kolorit-
ját. Nem ismerjük eléggé az Imádkozó öregasszony-t,
újra találkozhatunk a Jajcei vil-
lanyvilágította fák-kal.
Ismeretlem értékek is felbukkannak, így Lesznai Anna: Nagyvirágos
motívum-a, vagy
az Ópium álmok grafikái Sassy Attilá--tól.
|
|
|
|
|
A MOZIPLAKÁT ARANYKORABp. Kiállítóterem 2004.április |
|
A némafilm idejében
egy Kassák, egy Kmetty, egy Vértes Marcell
se röstellt mozipla-
kátot rajzolni, igazi litográfiát, igazi alkalmazott
művészetként. A kiállításon a kalapácsos
ember emblematikus figurájának alkotója, Bíró Lajos mellett
a hasonló nagyságrendű
Földes Imre és Sátori Lipót
remekeit csodálhatjuk. A hangosfilm beköszöntével aztán
silány illusztrációvá sekélyesedtek a falragaszok,
hogy mára végképp dilettáns, számító-
gépes fotómontázzsá zülljenek.
Bizony, nosztalgikus büszkeséggel nézegetjük a Szerkesztőség
falait borító nagy lengyel
grafikusok plakátjait: Lenica, Starowiesky,
Swierzy csodái között ott bujkál azért két
Lakner László és
egy Bányai György is !
|
|
|
|
|
ELÉG VOLT A SZÖRNYŰ ALULJÁRÓKBÓL !!! |
|
Mindannyian aluljárók
vagyunk és mindannyian irtózunk tőlük: ridegek,
sivárak,
ijesztőek. Milyen jó lenne békésen
ballagni, körülnézni, elmosolyodni. De a
Bachot játszó furulyáson kívül nem sok öröm akad...
Másképpen lesz holnap: az opálfalakon átdereng a hajnal
vöröse, az alkonyat
bíbora, fejünk felett bárányfelhők, arrébb meg graffittik,
mint a barlangrajzok.
Egy másik aluljáróban városunk geológiájába kóstolhatunk,
gyógyvizek bugyog-
nak, ízlelésre várva. Nem, nem álom ! Fiatal
művészek megtervezték, csak a vé-
leményünkre vágyik a kormányzat, hol melyik elképzelés
valósuljon meg !!!
Az Aluljáró
Pályázat Díjnyertes Művei:
Desidea Galéria VI. Paulay Ede-u.25.
/ Operánál / 2004 feb.-márc.
|
|
|
|
|
|
|