(       

 

F I L M :  R É G E B B I     / 2 0 0 5 /

     Elégtétel a  SORSTALANSÁG-nak: Oscar-jelölés, fesztivál-sikerek..

Itthon a "kritika" a hozzáértés teljes hiányában,  a szakma  irígység okán lefa-
nyalogta. A Néző nem mert vélekedni,  avgy nem tudott, de elment és boldo-
gan nézte:  472-ezred-magával!!! Lám, a művelt Nyugat ájul tőle.  De leszünk
még  mi,  derék magorok is  szerfelett  büszkék  rá:  a nemzetközi siker igazi
"magyar" filmmé teszi majd..
Sorstalanság  legnagyobb erénye, hogy  LÁTNI  tanít,  megmutatja, hogy a
filmet NÉZNI kell és nem értelmezni. KÉP-ben fogalmaz, amely közvetlenül hat,
oksági áttételek nélkül,  az érzékelés szférájában,  a tudatalattiban,  a tudat-
talanban..., amit egyesek léleknek neveznek.

 Fesztivál-siker: a  NYÓCKER  fontos nemzetközi díjat nyert !!!

 A  Gauder Áron - Novák Erik - Nagy "Vigyor" Viktor Csapat az  Annecy
 Animációs  Filmek Fesztiválján,   az egyik legnagyobb szakmai versenyen
 a Fődíj-at nyerte el és ezzel megnyílt az út az Oscar-jelölés felé!  

  ARANYCSIRKE-DÍJ:    KONTROLL               színész-díj: VILÁGSZÁM

A Best of 2004 díjazott Kontroll-é az Aranycsirke /50 Milka!/, a püspökfalat pedig az általunk legjobb közönségfilmnek itélt  Világszám-é lett !!

                                A  R  T    Q  U  A  D  R  Á  T
 


        Mióta  Otar  elment...a nagy művészmozikból, a többi régebbi  filmhez hason- 
        lóan nagyon nehéz utolérni. De figyeljük csak az art-filmek utánjátszó mozihá-
        lózatát, az   ART  QUADRÁT bűvös négyszögét:  Európa-Tabán-Bem-Hunnia !!!
        és sok eltűnt kincs nyomára bukkanunk . Hátha így könnyebb:  " eutabem.hu"

KONTROLL
 


Magyar filmnél még soha nem látott, ráadásul rendkívül ötletes reklámkampány, színészkedvencek hada és egyszerre tucatnyi moziban: az új magyar film újabb sikeres rohama a nagyközönség meghódítására !
Az elsőfilmes  Antal  Nimród  bunyót igért, röhejt, poént, horrort és izgalmat, megkapjuk, de ezenfelül elképesztő bátorsággal és arányérzékkel egy igazi emberi történetet is képes megjeleníteni. Mert bármennyire szűkszavú is a főhős múltját illetően, Csányi  Sándor nagyszerű jellemszínészi képességeket mutató alakításában Bulcsu sorsának titka és tragikuma egyértelműen kiviláglik. Csányi arcának minden rezdülése, félszeg mosolytól a sóbálvánnyá meredésig felejthetetlen,  végletekig visszatartott játéktempója a legritkább színészi erény és a legnagyobbakat idézi. Csak utol ne érje a hazai férfiszínészek végzete: a mindenevés, munkában és táplálkozásban egyaránt.
A példamutatóan válogatott nagyszerű szereplőgárdából nehéz bárkit is kiemelni, mégis megtesszük, nem az elfogultság, de kitörő örömünk okán: az új magyar film jövőjét jelentik az új arcok. Nádassy László röpke másodpercek alatt villant fel egy sorstragédiát, Pindroch  Csaba végre azt játssza, amit tud, Nagy  Zsolt kamaszos természetessége érett tehetséget sugároz, Máttyássy  Bence most is feltűnően jó. Sok maníros malacz-pofa után végre egy kedves mai lány: a tüneményes  Balla  Eszter !!!   Könnyed, finom, belülről játszik és még csodaszép is, aki a mozgólépcső Jákob-lajtorjáján, a filmmel együtt emelkedik mennyei magasságokba !
Pados  Gyula kamerája bizarr szürreális látvánnyá alakítja a metró ismert közegét, brilliáns a mozgásban, fantasztikus a tónusokban: a sültkrumpli ketchup-bíbora előre sejteti a véres verekedések brutalitását. Most már értjük, miért Őt választotta Koltai  Sutyi a Sorstalanság operatőrének !
Vágással, zenével is magától értetődő profizmussal bánik a rendező, akinek a sokféle alkotóelemet sikerült hatásos egységgé kovácsolni és olyan töretlen lendületű, lebilincselő filmet alkotni, amely a nézők összes rétegének maradandó élményt nyújt.
Ha az egész BKV olyan lenne, mint a  Metró, nem ülnénk többé kocsiba, ha az új magyar film így tör előre továbbra is, minden héten bizakodva ülünk be egy magyar filmre !

Mi sem bizonyítja jobban a film sokszínű összetettségét, mint a történet értelmezésének számos, a nép, a közönség körében szájról szájra járó variánsa.   Íme, egy gyöngyszem :
"...A csuklyás gyilkos tulajdonképpen Bulcsu énjének sötét mélyrétegéből bukkan fel, a mindannyiunkban bujkáló rossz szellem, a hoffmanni Doppelganger /umlauttal!/. Őrangyala, a gyönyörűszép masiniszta-lány álmában szembesíti hasadt tudata alvilági felével, ezután indul el a megtisztulás útján, amely egy önmagától menekülő halálfutásba torkollik. A glóriás Apa-angyal és tündérlánya segítik a katartikus úton a mozgólépcső Jákob lajtorjája felé...Értitek ? Szóval minden jelkép: a helyszín a purgatórium, minden szimbolikus: a gonoszok, a büntetők, az üldözések, és a sziszegve csattogó metrószerelvény, mint az Apokalipszis négy kaszás lovasa..."                               / S. G. 29 éves sportoló, futóedző /
Óh, ha ezt Antal  Nimród  hallaná..., azt mormogná magában: hát erre nem is gondoltam...!

                      2004. decz. 6-án a  Hazai Nézőszám:  260 000 !!!

                                                                    

LIBIOMFI
 


Hazai kis büszkeségünk pedig: végre itt a Libiomfi!!! Hát nem olyan kristály, mint az Uristen..., de nagyon friss, nagyon eredeti és drága Mucsi Zoltán, alias Kapa, mint igazi nagy jellemszínész bűvöl el visszafogott /!!!!!/ és érzékeny alakításával. Dióssy  Gábor-unk pedig még őt is túlszárnyalja  Anikó-ként. Kálmánchelyi  Zoltán, Végh  Zsolt, Stefanovics  Angéla:   BRÁVÓ !

Értékelés
 

- Libiomfi:                            10  
- Sátántangó/csak VSz !/    100    
- Szerelemre hangolva:         10
- Édes Kettes:                      10
- Bella Martha:                       8
- Lápvidék gyermekei:             7
- Az északi szél szerelmesei:     8
- Bábok:          10 /Csak Vájtszeműeknek !/
- Tűzvirágok:   10
- Tudatlan tündérek:             8
- Múlt nélküli ember:           10
- KIskakukk:                          8
- Korcs szerelmek:                 9
- Az órák:                             7
- Frida:                                9
- Zongorista                        10                     
- Margó királynő                    7
- A tenger                            8
-  Esküvő monszun idején        7
- Olasz nyelvlecke:                 9
- Szex és Lucia:                     7
- Lábad  között:                     8
- Margó királynő:                   7
- Esküvő monszun idején:        7

MAGDOLNA  NŐVÉREK            angol  film
 


Teljesen függetlenül a művészeti értéktől, ez a film meghatározó fontosságú: olyan borzalmakról tudósít, amelyeket elképzelni is nehéz, főleg a múlt század 60-as éveiben,Európában. "A valóság sokkal kegyetlenebb volt " - mondja egy túlélő /lásd. Magyar Hírlap szept. 27-28., hétvége: Beszélgetés  Peter Mullan  rendezővel./  És ez a szörnyűség az  Egyház  érdekében, az Egyház tudtával 1996 /!!!/ -ig folytatódott.

Voltaire-t idézve csak annyit mondhatunk: " Écrasez l' infame !" : Zúzzátok szét a gyalázatost !

Európa  Filmhét                              Művész  mozi                             2004.január
 


Megint nehéz volt dönteni !    Mit?  Mikor?...Kivel ?      Eszméletlenül gazdag választék: bűnügy, erotika, történelem, humor,--- könnyed, kemény,--- art és "nem art,de nem árt" kategóriákban. Egy biztos: a hely ideális volt !!!    Kedvenc   Művész  mozinknak mind a négy terme pompás és a fotelek, a theák, a könyvek, az emberek !    Mert mozin innen és túl, ez egy igazi találkahelye a belevaló közönségnek és a igazi filmkultúrának.
Özpetek, Ozon  filmjei nemsokára bemutatásra kerülnek, ezért inkább azokról szólunk, amelyek, sajnos, nem kerülnek forgalmazásba.  Miért ?!?  Mondjuk, mert az  Edi  lengyel, ráadásul hajléktalanokról is szól..., az " Igenis, nővérke !"  meg egy bűbájos énekes-tánczos komédia, de hát nem amerikai musical, hanem hálistennek holland és ez így a nagyérdemtelennek kicsit gyanús...
Pedig a nagytehetségű  Piotr  Trzaskalski  első /!!!/ nagyjátékfilmje igazi remeklés. Valós környezet, fordulatos cselekmény, izgalmas karakterek és ami a legfontosabb: emberség, együttérzés, mindez a filmművészi megfogalmazás legmagasabb szintjén. Krzysztof  Ptak, aki talán a lengyel  Koltai  Lajos, kemény élfényekkel fotografálja a sivár nyomorvilágot, hogy aztán a vidékre menekülés képeiben igéző zöldesfehér álomvilágot teremtsen.
A holland film után egy emberként --- mert sokkal több nem volt a nézőtéren --- sóhajtottunk fel: bárcsak lenne nekünk is egy ilyen kedves-vidám zenés darabunk, amelyben kivétel nélkül mindenki nagyszerűen komédiázik, táncol, énekel és a végén a teljes népi egyetértés jelképeként a királynő lánya is megjelenik kisbabájával, éppen hogy táncra nem perdül !!!
Persze a spanyol   Napfényes  hétfők végül is biztosan megvásárlásra kerül, mivel mindany- nyiunk bálványa, a csodálatos  Javier  Bardem  játszik benne egy szakadt munkanélkülit, bizonyítva,hogy a kegyetlenül komoly témákat csak a mi rendezőink kerülik nagy ívben.

A MaFiFia  BTK / Magyar  FilmFiatalok  Bűnelőzetes  Trinédzser  Köre/  filmjei
 


Az ifjú generáció igencsak berobbant. Kezdődött a Moszkva-tér-rel, Hukkle-val hónapok óta bámuljuk röhögve a Libiomfi-t és most itt a régenvárt RENGETEG, amely teljesen más, mint minden eddigi film, legfeljebb a hihetetlenül eredeti, életveszélyesen mély alkotó, FLIEGAUF BENEDEK korábbi kisfilmjére , a BESZÉLŐ FEJEK-re hasonlít. Három OSCAR-t már odaadnánk: forgatókönyv, rendezés és a hisztérikus érzékenységü operatőr: LOVASI ZOLTÁN munkája mind megérne egy szobrocskát. De jól vigyázzunk: jön egy busz! 4 plusz 1 rendező szkeccs-fimje, a JÖTT EGY BUSZ!  Ha osztályozni kéne:

- Schilling: 1
- Török Feri: 3
- Bodó Viktor: 8
- PÁLFFY GYÖRGY: 10 !!!
- MUNDRUCZÓ:       11 ...                                                                         2003  ősz

BÁBOK
 


Még mindig Kitano eszméletlen szépségü Bábok-ja... Hagyd a ruhatárban az Oksági Elvet és minden racionalitást - merülj el az időtlen Időben - a végtelen Vonulás beszippant: soha nem fogjuk elfelejteni.


ESKÜVŐ  MONSZUN  IDEJÉN
 

Érdekes, mert ugyan ki mit tud Indiáról és vajon hány indiai filmet látott egyáltalán? Pedig Bollywood /ez az indiai filmváros neve !/ évi 400, azaz négyszáz filmet produkál, 10-20 miilió néző adott --- és a kifejezetten andalító zenés operette-népszínművek mellett futja igényesebb fesztiválfilmekre is. Ezek sokkal art-osabbak, mint a hasonló indíttatású amerikaiak --- példa erre ez a kedves, lendületes, nevettető darab, mely színészi játékban elsőrangú, mesélésben igencsak járatos, helyenként még drámai pillanatokat is mutató film. Nagymamától az unokáig kategóriában tizes skálán egy erős 7-es! Egy nevet azért írjunk le a rendező Míra Nair /Salaam Bombay, Kamaszutra/ mellett: A filigrán naíva: Tilotama Shome egy kissé lassú, de meghatóan bájos szobalány szerepében.

A  MEGTALÁLT  IDŐ                        francia  film
 

Oh, az a felejthetetlen nyár !  Amikor  ágyhoz gipszelve olvastuk  Proust-ot, szavanként, mondatonként, oldalakat ismételve ízleltük, szívtuk magunkba a gyönyört. Akkor még csak
egy kötet volt lefordítva, de azt sem sikerült végigolvasni. A mi matrac-sírunk megnyílt, de a
feltámadás mennybemenetelét nekünk az  Eltűnt ídő nyomában  jelentette. Azóta nem ke-
rült újra kézbe, "majd egyszer, a börtönben befejezzük", de eddig még nem találtunk időt,
/közelg.../.
Ez a film megtalálta a tűnt időt, megtalálta az alig moccanó tempót, a nemcselekvés minden titkát, az érzelmek titkos rezdülését, a törékeny szépség melankóliáját, ez a film a francia  Szindbád !  Persze a miénk sokkal merészebb: Huszárik képekben fogalmazott, Raoul  Ruiz
cselekményben, Sára Sándor és  Tóth  János expresszívebb volt, ez az operatőr  klasszikus.
De az enteriőrök bódító gyönyörűsége, az előtérben csillogó szobrok, tárgyak térszervező ereje, a rafinált gépmozgások pásztázó elevensége valóban képes láttatni az olvasás belső
élményét.---Fantáziánkban akkor testet öltöttek a figurák, átéltük szenvedélyüket, Swan
szerelmét, az ifjú Marcel  Proust vágyódását, mi voltunk Gilberte, Odette és bizony még az
extravagáns  Charlus is. Most viszont elfogadjuk a színészek által megjelenített alakokat,
annyira találó, annyira ellenállhatatlan mindegyik. Robert csámcsogva hősködő zabálása ép-pen olyan filmtörténelmi pillanat, mint jó Latinovitsunké a velőscsonttal. Vagy a szado-mazó
bordélybeli jelenet,mely dermesztő frivolsága ellenére, átszellemülten csodaszép.
Irígyelhetjük az arisztrokaták néhányszázfős rétegét, mely összetartozását, izoláltságát úgy élte meg, mint egy más embercsoportoktól távol élő kőkorszaki horda, amelynek belső biz-
tonságát saját törvényeinek, rítusainak tökéletes ismerete és elfogadása adta.
Aki elolvasta, nem fog csalódni... aki félig, egyszer folytatni fogja a film után... aki nem ismeri a művet, betekintést nyerhet egy eltűnt világba és egy örökké élő könyvbe.

MARGÓ KIRÁLYNŐ
 

Pápisták és hugenották, a Szent Bertalan-éj és más történelmi disznóságok, szövevényes izgalmak Jókai modorában ---- de: elképesztő tehetséggel megvalósítva. Romantikusan ellentmondásos figurák nagyszerű színészek által életre keltve, izgalom, ritmus, nagyvonalúság a sziporkázó rendezésben. A mi történelmünket is így kellene deheroizálni -- meg egy-két Isabelle Adjani is elkelne... A gyermeteg király alakítójáról meg ne is álmodjunk. Igazi mozifilm, mindenkinek egy jókora 8-as!

 K Ö Z H Í R R É    T É T E T I K :                   Kettős csatavesztés a moziban !  
 


      A magyar vándor /így, kisbetűvel !/ történelmi bukását még túléltük valahogy,
      de a Mohácsi Vész tényleg filmlétünk nagy temetője. Csak szánni tudtuk ked-
      ves Kapa-Pepe p/i/árosunkat! Ha csak dumálgatnának egy kicsit Lajosról, Cse-
      léről, ahelyett, hogy agyalt dialógokkal kényszereznének , minden rendezés
      és családi operatőrködés nélkül, jobban járna a lepusztított néző.

       A végén percekig hallgattuk a csodálatos  Lovasi  András  siralmas énökét...
       és csak Őt hallgatnánk, némi kis interjúval vegyítve, kedves képi ötletekkel
       nézhetővé /is/ téve, nem kerülne annyiba és így eljutna mindannyiunkhoz
       fájdalmas, gyönyörű poézise,  amit megöl a koncertjein  dübörgő  dilettan-
       mus.

       Miki bácsi !!!  Csináljunk remekműveket !!! Kezdjük egy Lovasi- filmmel !!!   

 VIGYÁZAT !               SÚLYOS  ÁTVERÉS !!             MEG  NE  NÉZZE  SENKI !!!   
 


Mert az   Orosz  bárka  nem az orosz történelem 300 évén vezet végig, legfeljebb az  Ermi-
tázs émelyítő versailles-giccs folyosóin, amelyek leginkább fedettpályás futóedzésre alkal- mas /vágtahossz: 150-350 méterig/. Statisztál  3000 leningrádi, Nagy  Péter és  Nagy  Kata-
lin cárok, valamint a tükröződő reflektoroktól csak módjával látható csodálatos képek ál-
tal  Rembrandt, Rubens  és  El Greco, akit a narrátor  következetesen összekever  Frans    Halls-szal. Ami pedig az agyonhagsúlyozott "vágás nélkül"-t illeti, azt már a némafilm hős-
korában is alkalmazták, leánykori neve: stop-trükk. Igazi büntető mozidélután volt, másfél
óra üresjárat. Amikor a  várva  várt  befejezés  a tengerhez  vezetett, már csak abban bíz-
tunk, hogy beúszik az  Auróra  és szétlövi az egész förmedvényt.

F E U D Á L I S    Í Z L É S F I C A M !                 S Z I G O R Ú A N   T I L T O T T  !!!